تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگ
لینک : econews.ir/5x3741542
شناسه : 3741542
تاریخ :
در حوزه کتاب کودک؛ نیازمند کار آموزشی ، ‌‌ترویجی و سرمایه‌گذاری هستیم اقتصاد ایران: وزیر فرهنگ در اختتامیه نخستین جشنواره کتاب کودک و نوجوان گفت:‌ نیازمند کار آموزشی و ‌‌ترویجی برای غنی‌سازی کتاب کودک هستیم. سرمایه‌گذاری در این عرصه یک است و دهه‌ها و سده‌ها از این حوزه بهره‌مند خواهیم شد.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، اختتامیه نخستین جشنواره کتاب کودک و نوجوان عصر امروز چهارشنبه 17 مرداد با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت ارشاد، علی رمضانی مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران در تالار وحدت برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم خاستگاه اصلی این جشنواره و انگیزه‌ای که ما را سوق داد به سمت برگزاری چنین رویدادی، فرمایشات رهبر انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب سال گذشته بود،‌ بود،‌ معظم‌له بسیار تأکید داشتند بر ورود جدی وزارت فرهنگ و مجموعه‌های فرهنگی کشور به موضوع کتاب به ویژه کتاب برای کودکان و نوجوانان.

به گفته اسماعیلی،‌ آمار و ارقام، نشان‌دهنده گرایش بالا به حوزه کتاب در این مقاطع سنی است و بیشترین فروش در نمایشگاه‌های کتاب حضوری و هم مجازی مربوط به حوزه کتاب کودک و نوجوان است. به دلایل متعددی که کارشناسان بهتر و بیشتر می‌دانند، میل به تولید و تألیف در حوزه ادبیات بومی آن‌چنانی که بایستی اوج بگیرد نبوده. شاید مهم‌ترین بخش تأمین‌کننده نیاز در این حوزه مربوط به کارهای ترجمه‌ای است؛ چه به لحاظ متن و چه استفاده از گرافیک و نقاشی و تصویرسازی.

وزیر ارشاد با بیان این مطلب که به کار مهم جهادی و در عین حال ترویجی و آموزشی برای غنی‌سازی تولیدات کتاب در حوزه کودک و نوجوان نیاز داریم، گفت: کاری که یاسر احمدوند و علی رمضانی در معاونت فرهنگی و خانه کتاب برای برگزاری این جایزه پیگیری کردند، شایسته تقدیر است‌. من گمان نمی‌کردم به این سرعت به این نقطه برسیم. با اینکه وزارت فرهنگ یک وزارت پر از رویداد است و می‌دانیم این جشنواره زحمت فراوان دارد.

وی افزود:‌ مطمئن هستیم هرچقدر در این حوزه هزینه کنیم سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت است و دهه‌ها و سده‌ها از این حوزه بهره‌مند خواهیم شد.به کار آموزشی و ‌‌ترویجی جهت غنی‌سازی کتاب حوزه کتاب کودک و‌ نوجوان نیاز داریم. من تأکید داشتم که بتوانیم کارهای خوبی را با نویسندگان مطرح انجام دهیم، یک نویسنده شاخص بیاید و با نیازسنجی که دارد سفارش کار بدهد، پیش‌خرید کند و یک نویسنده با طیب‌خاطر و آرامش، وقت خود را به تولید اثر فاخر اختصاص بدهد. 

علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران نیز در این مراسم در سخنانی گفت: خداراشکر که توفیق داد این جشنواره در این برهه زمانی تأسیس شود. از ابتدای دولت سیزدهم دغدغه کودک و نوجوان وجود داشت و در این زمینه، کارهایی از جمله تأسیس بخش کودک و نوجوان معاونت شعر و ادبیات داستانی، برگزاری نشست‌های ویژه و نمایشگاه‌های تخصصی و تجلیل از نویسندگان و دیگر پدیدآورندگان انجام شد.

وی با بیان این مطلب که بعد از جایزه ادبیات داستانی جلال و جایزه بین‌المللی شعر فجر این سومین جایزه‌ای است که از جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران جدا می‌شود. گفت:‌ توجه به آثار منتشرشده و مخاطب این حوزه از نشر کتاب که از هر نظر رو به صعود بوده است، ضرورت داشت که برای دستیاری والدین چنین جشنواره‌هایی برگزار شود. تقویت تألیف حوزه نشر کودک و نوجوان نیز نیازمند چنین جشنواره‌ای است. صحبت‌هایی درباره راه‌اندازی این جشنواره بود و توفیقش به ما رسید و ان‌شاالله استمرار داشته باشد.

مدیرعامل خانه کتاب افزود: هیئت علمی و داوران این جشنواره برگزیدگان را انتخاب کردند و مخاطبان کتاب کودک و نوجوان که جمعی از کتابخوانان نوجوان آموزش دیده‌اند نیز جایزه بخش مخاطب را انتخاب می‌کنند. تعدادی از این داوران نوجوان در این جمع حضور دارند و تعدادی از آن‌ها نیز شاهد پخش زنده این مراسم هستند. دسته سوم تجلیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از چهار چهره پُرکار حوزه صنعت نشر کودک و نوجوان است که هر کدام از آن‌ها به دلیلی انتخاب شده‌اند. جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان شامل یک بسته کامل ترویج و معرفی برگزیدگان، آموزش (دوره قاصدک) که امروز میزبان صد نفر از برگزیدگان قاصدک وبخش تحلیل آثار است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: در کنار همه این‌ها، برگزاری نشست‌ها و درگیر کردن مجموعه‌های دانشگاهی نیز از اتفاقات این جشنواره بوده است. این جشنواره سعی می‌کند بسته کاملی از دغدغه‌هایی را که صنعت نشر درگیر آن است در بر بگیرد.

برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان

در بخش دیگری از این مراسم از برگزیدگان و شایستگان تقدیر نخستین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان به شرح زیر تجلیل شد:

بخش کلیات:

اثر شایسته تقدیر:

«دانشنامه قرآن کریم ویژه نوجوانان» اثر مظفر سالاری از انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

بخش داوران نوجوان:

1- کتاب شعر «پنج و ده دقیقه» سروده طاهره شاهدی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

2-« قصه‌هایی که شهرزاد نگفت» نویسنده داریوش عابدی از انتشارات قدیانی

3- مجموعه «یک پاورقی» نوشته امیرحسین زنجانبر و محمد دهریزی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

بخش تصویرگری:

اثر برگزیده:

«پسر اقیانوس» اثر هاله قربانی، نشر افق، انتشارات کتاب‌های فندق

آثار شایسته تقدیر:

«عباس کیارستمی» از مجموعه «انسان‌های کوچک؛ آرزوهای بزرگ» از انتشارات گه‌گاه و «پیچوله کوچوله» از انتشارات به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) هر دو اثر اسمعیل چشرخ

بخش کلیات:

نامزد و اثر برگزیده‌ای نداشته است.