تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3741511
شناسه : 3741511
تاریخ :
شبکه اجتماعی ایلان ماسک به‌اتهام جمع‌آوری اطلاعات کاربران برای تعلیم هوش‌مصنوعی، در ایرلند دادگاهی شد اقتصاد ایران: کمیسیون حمایت از اطلاعات ایرلند، به‌دلیل استفاده‌ی غیرمجاز از اطلاعات کاربران اروپایی برای آموزش هوش مصنوعی گراک، از ایکس شکایت کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

طبق اعلام رسانه‌ی ایرلندی RTE، کمیسیون حمایت از اطلاعات ایرلند (DPC) به‌دلیل استفاده از داده‌های کاربران اروپایی برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی، از شبکه‌ی اجتماعی ایلان ماسک شکایت کرده است. ماجرا از آن‌جا شروع شد که ایکس ماه گذشته تصمیم گرفت بدون‌ اجازه‌ی کاربرانش از داده‌های آن‌ها برای آموزش مدل هوش مصنوعی خود یعنی گراک (Grok) استفاده کند.

کمیسیون حمایت از اطلاعات ایرلند ماه گذشته اعلام کرد که از اقدام ایکس برای استفاده از اطلاعات کاربرانش در آموزش هوش مصنوعی خود غافلگیر شده و پیگیری‌های لازم را برای کسب اطلاعات بیشتر انجام داده است.

طبق مقررات عمومی حفاظت از داده‌های اتحادیه‌ی اروپا (GDPR)، هرگونه پردازش داده‌های افراد باید براساس قانون انجام شود. نقض این مقررات می‌تواند جریمه‌هایی تا سقف ۴ درصد از گردش مالی سالانه‌ی جهانی شرکت‌ها را به‌دنبال داشته باشد؛ بنابراین، هرگونه تخطی از این قوانین می‌تواند برای ایکس بسیار گران تمام شود. نکته‌ی مهم اینکه طبق گزارش RTE، کمیسیون حمایت از اطلاعات ایرلند براساس قانون حمایت از داده‌های ایرلند مصوب ۲۰۱۸، از ایکس شکایت کرده است.

طبق گزارش RTE، کمیسیون حمایت از اطلاعات ایرلند به‌دلیل نگرانی‌های مرتبط با پردازش داده‌های کاربران برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی، به‌دنبال صدور دستور موقت علیه توییتر اینترنشنال (نام واحد ایرلندی ایکس) است. این نهاد نظارتی به‌دلیل اینکه باور دارد اقدام ایکس برای حقوق و آزادی‌های کاربران خطری جدی محسوب می‌شود، اقدام به شکایت کرده است.

کمیسیون حمایت از اطلاعات ایرلند قصد دارد شکایت خود علیه ایکس را به هیئت اروپایی حمایت از داده‌ها (EDPB) ارجاع دهد. EDPB نهاد نظارتی مستقلی است که تحت‌نظر GDPR تأسیس شده است و اختیاراتی برای صدور دستورالعمل‌های مرتبط با نحوه‌ی اعمال این قانون در سرتاسر اتحادیه اروپا دارد.

کارشناسان حریم خصوصی می‌گویند ایکس برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود با پست‌های عمومی کاربرانش باید از آن‌ها اجازه کسب کند. شبکه‌ی اجتماعی تحت مالکیت ماسک ماه گذشته به‌طور پنهانی شروع به استفاده از اطلاعات کاربران کرد و فقط گزینه‌ای مخفی برای انصراف از این مورد در تنظیمات وب‌سایت خود ارائه داده است. این پلتفرم همچنین درمورد استفاده از داده‌های کاربران برای آموزش گراک، به آن‌ها اطلاع نداد.

مقالات مرتبط:
  • شبکه اجتماعی ایکس احتمالاً مقر ۷۴ هزار مترمربعی‌اش در سن‌فرانسیسکو را تعطیل می‌کند
  • ایکس با هوش مصنوعی، جزئیات فعالیت اکانت‌ها را تشریح می‌کند

کمیسیون حمایت از اطلاعات ایرلند (DPC) نگران برنامه‌های ایکس برای راه‌اندازی نسخه‌ی بعدی گراک است که در ماه جاری انجام خواهد شد؛ به اعتقاد DPC، این هوش مصنوعی با استفاده از داده‌های شخصی کاربران اتحادیه‌ی اروپا و منطقه اقتصادی اروپا آموزش داده‌شده است.

ظاهراً توییتر اینترنشنال درخواست‌های DPC را برای توقف پردازش داده‌های کاربران اروپایی یا تأخیر در راه‌اندازی نسخه‌ی بعدی گراک رد کرده است. طبق گزارش RTE، مراحل دادرسی دستور موقت درمورد این پرونده، هفته‌ی آینده در دادگاه عالی ادامه خواهد یافت.