تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3741487
شناسه : 3741487
تاریخ :
روزی که خبرنگارها سوژه می‌شوند اقتصاد ایران: مشهد - خبرنگاری شغل به ظاهر جذاب، شیرین و لذت بخشی از نگاه عموم جامعه است که در پشت این ظاهر زیبا سختی‌ها، مشکلات، محدودیت‌ها و استرس‌های فراوانی به همراه دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- فاطمه سعادتیان نیک:  شنبه ۱۷ مردادماه ۱۳۷۷ همزمان با سقوط مزار شریف عده‌ای با ظاهر جنگجویان طالبان وارد کنسول‌گری جمهوری اسلامی ایران شدند؛ حادثه‌ای که بر اثر آن شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به همراه هشت دیپلمات دیگر به شهادت رسیدند.

شهید صارمی تا آخرین لحظات عمر خود پای انجام رسالت خطیر خبرنگاری خود ایستاد و خبر سقوط مزارشریف را به عنوان آخرین خبر مخابره کرد.

حالا همه ساله در سالگرد شهادت شهید صارمی که به نام روز خبرنگار نامگذاری شده است فرصتی فراهم می‌شود تا خبرنگاران در این روز به سوژه اصلی خبرها و محافل تبدیل شوند.

خبرنگاران به عنوان خط مقدم تهیه خبر حتی در روزی که به نامشان نامگذاری هم شده است دست از رسالت پراسترس، سخت و پر مسؤولیت خود برنمی‌دارند؛ گواه این مساله همین نشست‌های خبری و آئین‌های بزرگداشت روز خبرنگار است که خبرنگاران و عکاسان در این مراسم هم مشغول تهیه عکس و خبر مراسم هستند و حتی وقتی بر خلاف تمام روزهای سال در این روز فرصت محدودی برای صحبت هم پیدا می‌کنند، متواضعانه از دردها و مشکلات مردم می‌گویند و شاید تنها گوشه‌ای از سختی‌ها، استرس‌ها و صبوری‌های خود را بیان کنند.

دفتر خبرگزاری مهر استان خراسان رضوی هم این روزها میزبان مهمانان مختلفی است که برای تبریک و عرض خداقوت خدمت خبرنگاران این خبرگزاری می‌رسند.

خبرگزاری مهر یک خبرگزاری ریشه دار و جهادی است

احسان عظیمی‌راد، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی یکی از اولین مسوولانی بود که با حضور در خبرگزاری مهر به نقش مهم رسانه در تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار کرد: خبرنگار و رسانه جایگاه ویژه و مهمی در کشور دارند و در عصر حاضر، رسانه به مثابه شمشیر دولبه است.

وی با بیان اینکه اگر اخلاق حرفه‌ای در کار رسانه مدنظر قرار گیرد، اثرگذاری بالایی خواهد داشت، افزود: اکثریت مردم در فضای مجازی سیر می‌کنند و اگر اصحاب رسانه به درستی عمل کنند برکات خوبی دارد و در مقابل اگر اخلاق حرفه‌ای را رعایت نکنند نتیجه منفی در پی دارد.

عظیمی‌راد با اشاره به نقش هدایتگری رسانه، خطاب به اصحاب قلم گفت: رسالت شما سنگین است و درک می‌کنیم و توفیق روز افزون را مسالت داریم.

وی از خبرگزاری مهر به عنوان یک خبرگزاری ریشه دار و جهادی یاد و تصریح کرد: این خبرگزاری در خط مقدم جنگ رسانه‌ای قرار دارد و امید است به همین شکل مؤثر عمل کند.

تلاش شهید صارمی برای رساندن روایت درست به ذهن مردم

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در جمع خبرنگاران خبرگزاری مهر استان خراسان رضوی از خبرنگار به عنوان فرمانده میدان قبضه افکار عمومی یاد و اظهار کرد: در جنگ نابرابر تبلیغاتی نقش بسیار مهمی را برای دفاع از اهداف و آرمان‌های انقلاب ایفا می‌کند.

حجت الاسلام هادی صاحبقرانی به اهمیت جایگاه رسانه و اثرگذاری آن اشاره کرد و گفت: در عصری حضور داریم که رسانه‌های غربی افکار عمومی را جهت دهی می‌کنند. جنگ روایت‌ها و رقابت هاست و جریان تبلیغاتی افکار عمومی را در قبضه خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه امثال افرادی چون شهید صارمی باعث شد روایت درست به ذهن مردم برسد تاکید کرد: خبرنگارانی که در جنگ عزه شهید می‌شوند جایگاه والایی دارند چون روایتگر حقایق و جنایت‌های رژیم صهیونیستی هستند و شجاعت آنها باعث شد به این مقام ارزشمند نائل شوند.

صاحبقرانی خاطر نشان کرد: رشد خبرگزاری مهر خراسان رضوی در سایه همت و تلاش خانم سعادتیان نیک، سرپرست خبرگزاری مهر استان و تمام همکاران شکل گرفته است.

خبرنگاران دانستن را حق مردم می‌دانند

استاندار خراسان رضوی در پیامی روز خبرنگار را یادآور جانفشانی‌های مردان و زنان صف اول مبارزه با استکبار رسانه‌ای دانست و گفت: خبرنگاران دانستن را حق مردم می‌دانند و با رعایت اخلاق حرفه‌ای و با شجاعت در جهت نهادینه شدن حقوق شهروندی و تنویر افکار عمومی تلاش می‌کنند.

یعقوبعلی نظری در پیام خود با تاکید بر اینکه دشمن، امروز، در ستیز با اسلام گرایی جهان و جمهوری اسلامی نه با تسلیحات گوناگون و جنگ افزارها، بلکه با ترفندهای گوناگون تبلیغاتی و سیاه نمائی به میدان آمده و مترصد حساس‌ترین و خاص ترین فرصتهاست تا با هجمه بی امان خویش، مأموریت شوم خود را انجام دهد، آورده است: در شرایط حساس جهان امروز، مسئولیت خبرنگاران متعهد و ارزشی در راستای اطلاع رسانی واقعیت‌ها به مردم، مسئولیتی بس خطیر و مهم است.

وی ادامه داده است: خبرنگاران مؤمن که با قلم خویش همگام و همراه با مردم متدین و انقلابی ایران، بنای طاغوت را واژگون کرده و انقلاب شکوهمند اسلامی را رقم زدند و پس از آن در دوران دفاع مقدس، با جنگ روانی دشمنان و متجاوزان مقابله کرده و ایفاگر نقشهای خاص فرهنگی در این زمینه بوده اند، اکنون نیز با اطلاع رسانی از دستاوردهای بزرگ نظام مقدس و الهی جمهوری اسلامی، ضمن خنثی کردن توطئه دشمنان با پیشرفت‌های جامعه همگام شده و می‌شوند.

راهبردهای یک رسانه فعال و پویا

محسن داوری معاون استاندار و فرماندار شهرستان مشهد مقدس نیز در پیامی با تاکید بر اینکه «خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای» همواره طی ۳ سال گذشته در کنار ما برای تسهیل مطالبات همشهریان تلاش کردند، آورده است: در باب یک رسانه کارآمد؛ حرفه‌ای‌گری، تولید محتوا و عمل راهبردی (جریان‌سازی)؛ سه رویکردی است که باید توسط رسانه‌ها همواره مورد توجه قرار داشته باشد تا یک رسانه فعال و پویا را شاهد باشیم.

خبرنگاری شغل به ظاهر جذاب، شیرین و لذت بخشی از نگاه عموم جامعه است که در پشت این ظاهر زیبا سختی‌ها، مشکلات، محدودیت‌ها و استرس‌های فراوانی به همراه دارد که گاهی زندگی خانوادگی خبرنگاران را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد اما با این وجود خبرنگاران چون به خبرنگاری نه به چشم یک شغل که به عنوان هنری همراه با عشق و علاقه و زندگی می‌نگرند حتی اگر در همه روزهای سال به جز ۱۷ مردادماه به فراموشی سپرده شوند باز هم این مسیر پرفراز و نشیب را با انگیزه و پرتلاش می‌پیمایند.