تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3741476
شناسه : 3741476
تاریخ :
مراسم روز فناوری اطلاعات؛ نه حرفی برای گفتن بود، نه گوشی برای شنیدن اقتصاد ایران: مراسم گرامی‌داشت روز فناوری اطلاعات قرار بود فرصتی برای بررسی چالش‌های حوزه آی‌تی و بیان دغدغه‌ها به دولت بعدی باشد اما هیچ‌کدام محقق نشد!

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

رویداد روز فناوری اطلاعات با ۶ صندلی خالی روی سن آغاز شد و با همان صندلی‌های خالی هم به پایان رسید. مهمانانی که قرار بود روی این صندلی‌ها بنشینند کاندیداهای تصدی وزارت ارتباطات بودند که ظاهرا دعوت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران برای حضور در این مراسم، شنیدن دغدغه‌های موجود در حوزه فناوری اطلاعات و گفتن از برنامه‌هایشان بعد از رسیدن به منصب وزارت را نپذیرفتند.

آن طور که در نشست خبری مراسم گرامی‌داشت روز فناوری اطلاعات اعلام شده بود، از رئیس جمهور و معاونان او، محمدرضا عارف و محمدجواد ظریف، نیز برای حضور در این رویداد دعوت شده بود اما در نهایت، آن‌ها هم از این دعوت استقبال نکردند. در نهایت، سخنرانان این مراسم به جز رئیس و اعضای هیئت‌ مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، محمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی، و دو تن از نمایندگان مجلس بودند.

با بیانیه‌ای که مهرداد ذوالفقاریان، دبیر سازمان نصر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران آغاز شد. شعار «همه باهم برای اقتصاد دیجیتال، برای ایران» شعار نصر تهران در این بیانیه بود. با وجود این که اعضای این سازمان در نشست خبری پیش از برگزاری این مراسم اعلام کرده بودند که در این مراسم پنج چالش اصلی حوزه فناوری اطلاعات را مطرح و بررسی خواهند کرد اما عملا بحث و بررسی خاصی در این خصوص صورت نگرفت و مراسم بیش از آن که در توضیح مطالبات و طرح دغدغه‌ها و چالش‌ها باشد مراسم اهدای جوایز مربوط به بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه الکامپ و معرفی شرکت‌های اسپانسر این رویداد بود.

درباره نشست خبری پیش از این رویداد:

البته سخنان همیشگی درباره اهمیت حوزه فناوری اطلاعات در عصر مدرن نیز مطرح شد. علی حکیم‌جوادی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با بیان این که «روز فناوری اطلاعات نماد پیشرفت، نوآوری و آینده‌نگری است» به اهمیت این حوزه پرداخت و گفت:

فناوری اطلاعات از ارکان اساسی دنیای مدرن نقش مهمی در دنیای امروز و فردای ما است و دنیای ما را به‌طور نمادین دگرگون می‌کند. فناوری اطلاعات به‌عنوان نیروی توسعه در همه ارکان به پیشروی خود ادامه خواهد داد و این پیشروی فقط با تعامل، همکاری و همدلی محقق خواهد شد.
- علی حکیم‌جوادی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران

در ادامه این رویداد، کاوه ثروتی، دبیر اجرایی نمایشگاه الکامپ۲۷، نکات و آمارهایی درباره این نمایشگاه ارائه کرد. به گفته او، امسال ۵۰۰ شرکت در نمایشگاه شرکت کردند که ۴۵۰ شرکت ایرانی و ۵۰ شرکت هم خارجی بودند که از ۱۰ کشور از جمله چین، کره، هند، روسیه، ارمنستان و… به این نمایشگاه آمده بودند.

درباره بخش تینواستارز الکامپ۲۷
  • فرصت رشد در الکامپ ۲۷؛ نوجوانان در تینو استارز درخشیدند

ثروتی درباره بخش‌های رقابتی این الکامپ۲۷ نیز گفت: «بیش از ۶۰ تیم استارتاپی از ۱۰ استان کشور در الکام‌پیچ حضور داشتند تا فعالیت خود را معرفی کنند. در نهایت جوایز ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون تومانی به برگزیده‌های این بخش اهدا شد. ۳۰ تیم دانش‌آموزی هم در بخش تینواستارز الکامپ۲۷ در نمایشگاه حضور پیدا کردند.» در این مراسم از برگزیدگان استارتاپی در بخش الکام‌پیچ و برگزیدگان بخش تینواستارز این نمایشگاه تقدیر شده و جوایزی هم به آن‌ها اهدا شد.

علاوه بر این، تعدادی از سازمان‌ها و شرکت‌ها از جمله سازمان فناوری اطلاعات، شرکت همراه اول، شرکت ایرانسل، شرکت رایتل، بیمه مرکزی ایران، پارک علم و فناوری استان کردستان، شرکت تفتا، شرکت شاتل، شرکت بهسازان فردا، شرکت نویان ابرآروان و… به‌عنوان شرکت‌های برگزیده الکامپ۲۷ معرفی شدند.

مراسم طولانی تقدیر و اهدای جوایز با ناهماهنگی‌هایی همراه بود و جایزه برگزیدگان الکام‌پیچ به برگزیدگان تینواستارز اهدا و بعد، از آن‌ها پس گرفته شد! این بی‌نظمی‌ها باعث آن شد که تعداد صندلی‌های سالن رفته‌رفته بیشتر شود و بیشتر به چشم بیاید.

رضا حاجی‌پور، نماینده مجلس، نیز در زمان سخنرانی خود با اشاره به ترک سالن توسط حضار از نحوه برگزاری این رویداد انتقاد کرد. البته انتقادات او به نحوه برگزاری و مجری این مراسم محدود نماند؛ او در ادامه به عدم حضور افرادی همچون مسعود پزشکیان‌، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات دولت چهاردهم، و همچنین نامزدهای تصدی وزارت ارتباطات انتقاد کرد. حاجی‌پور در بخشی از صحبت‌های خود گفت:

افراد، رسانه‌ها و بعضا کسب‌وکارها از طریق فضای مجازی از مسعود پزشکیان حمایت کردند و از طریق همین فضا به طور کاملا آزادانه ایشان را به ریاست‌جمهوری رساندند. خوب بود اگر حرمت این افراد در چنین نشست‌هایی رعایت می‌شد و رئیس‌جمهور محترم یا آقای زارع‌پور خودشان در این مراسم حضور پیدا می‌کردند و جوایز اهداشده به شرکت‌ها یا جوانان و نوجوانان برگزیده در نمایشگاه الکامپ را اهدا می‌کردند.
- رضا حاجی‌پور، نماینده مجلس

این نماینده مجلس در ادامه نیز باز گذاشتن فضای مجازی برای همه مردم را از شخص رئیس‌جمهور خواستار شد: «ما در کنار مردم بودیم و هستیم و خواهیم بود. در راستای پهنای باند برای حوزه کسب‌وکار نیاز دارند مطالبه‌گری کردیم. از آقای دکتر پزشکیان هم انتظار داریم این فضا را برای همه حوزه‌ها، به‌ویژه کسب‌وکارها، باز کنند.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی: از رفع فیلترهای اخیر اطلاعی ندارم

محمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی، از دیگر سخنرانان این مراسم بود که نکاتی را درباره توسعه اقتصاد دیجیتال، فیلترینگ و لزوم تعامل بخش خصوصی با دولت مطرح کرد.

روز گذشته بعضی رسانه‌ها خبری درباره رفع فیلتر شدن اسپاتیفای منتشر کردند که صحت نداشت و این پلتفرم در حال حاضر هم‌چنان بدون استفاده از فیلترشکن در دسترس نیست. آقامیری نیز در پاسخ به پرسش مجری درباره رفع فیلتر شدن این پلتفرم گفت: «از رفع فیلترهای اخیر اطلاعی ندارم. اجازه بدهید از همکارانم موضوع را پیگیری کنم.»

البته با توجه به این که خبر رفع فیلتر شدن اسپاتیفای در شرایطی منتشر شده که کارگروه فیلترینگ در روزهای اخیر جلسه‌ای نداشته تا درباره برداشته شدن فیلترینگ تصمیم‌گیری جدیدی داشته باشد، عملا برداشته شدن این محدودیت نمی‌توانست صحت داشته باشد.

او در خصوص پیشنهادایت که برای وزیر بعدی ارتباطات دارد نیز گفت: در حوزه فناوری مسیر پر چالشی در پیش داریم و اگر نتوانیم سرعت تولید محتوا و خدمات خود را با کشورهای دیگر هماهنگ کنیم دچار عقب ماندگی و چالش می‌شویم. بخشی از مسیرها در دست وزیر ارتباطات و بخش دیگر وزیر صمت و حتی وزیر ارشاد است. انشالله یک تیم منسجم در دولت شکل بگیرد تا بتوانیم این مسائل را به شکل جدی پیش ببریم.

مسیر پرچالشی در آینده وجود دارد و اگر با سرعت مسیر توسعه خدمات و محتوا طی نشود عقب‌ماندگی‌های پیشین جبران نمی‌شود. امیدوارم تیم منسجمی در دولت شکل بگیرد تا فرایندهای پیشین را دنبال کند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به نحوه مواجهه با فیلترینگ در کشور نیز توضیحاتی را ارائه کرده و گفت:

بهمن ۱۴۰۲ مصوبه‌ای ابلاغ شد و چند راهکار برای حل مساله فیلترینگ ارائه شد. راهکار پیشین ما حضور نمایندگی شرکت‌‌ها در ایران بود که شاید به خاطر تحریم‌ها ممکن نباشد. در مصوبه سال گذشته دو راهکار دیگر را ارائه کردیم. یکی اعمال قوانین و قابلیت حکمرانی‌پذیر بودن فعالیت شرکت‌ها و پلتفرم‌های خارجی در ایران که اگر تعامل کنند می‌توانند نسبت به پیاده‌سازی موضوع در کشور اقدام کنند. راهکار دوم در صورتی است که شرکت‌ها تعامل نکنند، با سازوکارهای فنی متعدد می‌توان با موضوع فیلترینگ مواجه شد.
- محمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی

تعامل و همکاری میان بخش خصوصی و دولت نکته دیگری بود که آقامیری به آن اشاره کرد: خود انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی باید بتوانند متولی این بخش باشند تا فرایند ارتقای این کسب‌وکارها طی شود و توسعه پیدا کند.

به گفته او، ایجاد ادبیات خودتنظیم گری توسط فعالین این حوزه می‌تواند اولین قدم برای رفع چالش‌ها باشد. کمک بخش خصوصی باعث می‌شود تصمیم‌گیری‌های ما سریع‌تر و در نهایت، مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال تسهیل شود.