تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3741453
شناسه : 3741453
تاریخ :
محکومیت استاد چینی در آمریکا اقتصاد ایران: یک استاد دانشگاه چینی به جرم عاملیت خارجی غیرقانونی در خاک آمریکا، گناهکار شناخته شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دادگاه فدرال بروکلین، «وانگ شوجون» یک استاد دانشگاه چینی را به جرم عاملیت خارجی غیرقانونی در خاک آمریکا، گناهکار شناخت.

براساس ادعای دادگاه آمریکا، وی اطلاعاتی را درباره فعالان حامی دموکراسی در چین که ساکن نیویورک هستند، جمع آوری و نتایج یافته های خود را در اختیار دولت پکن قرار می داد.

قاضی دادگاه بروکلین، وانگ را در هر چهار مورد اتهامی از جمله فعالیت به عنوان عامل خارجی بدون اطلاع به دادستانی کل آمریکا و دروغگویی به مقامات آمریکا در این باره، گناهکار شناخت.

دادستان های بروکلین اظهار کردند وانگ که تابعیت آمریکا دارد، خود را به عنوان مخالف سرسخت حزب حاکم کمونیست چین نشان می داده تا اعتماد فعالان هنگ کنگی حامی دموکراسی، پیشگامان استقلال تایوان و برگزارکنندگان کارزارهایی برای حمایت از اقلیت اویغورها و تبت، جلب کند.

آنها افزودند: آقای وانگ درباره این فعالان جاسوسی می کرده و یافته های خود را در اختیار چهار مقام وزارت امنیت ملی چین و سرویس اطلاعاتی این کشور قرار داده است.

وانگ در سال 1994 به آمریکا مهاجرت کرده بود و در مارس سال 2022 به اتهام عاملیت غیرقانونی چین دستگیر شد. وی ممکن است به تحمل تا 25 سال حبس محکوم شود.

وکیل مدافع وی گفت: وانگ با مقامات اطلاعاتی درباره تحرکات حامیان دموکراسی صحبت کرده تا حمایت آنها را جلب کند و تغییرات اجتماعی را بهبود دهد و به عنوان عامل آنها فعالیت نمی کرده است.

وی تصریح کرد آقای وانگ به حکم قاضی احترام می گذارد و درخواست مجازاتی دارد که آقای وانگ را از رنج زندان دور کند. او مردی 76 ساله است و قطعا نمی خواسته به کسی آسیب برساند. او عمر خود را به مبارزه با رژیم کمونیست اختصاص داده است.

دادستان های آمریکا همچنین 4 مقام اطلاعاتی چین را به واسطه گری برای وانگ متهم کردند. این مقامات آزاد هستند و گمان می رود در چین باشند.

سال گذشته یک مامور سابق پلیس نیویورک، به جرم عاملیت غیرقانونی چین از طریق ارعاب یک پناهجوی چینی ساکن آمریکا برای بازگشت به چین، گناهکار شناخته شد.

انتهای پیام/