تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3741421
شناسه : 3741421
تاریخ :
شکایت جامعه اسلامی آلمان از تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ اقتصاد ایران: جامعه اسلامی آلمان انتقاد شدیدی به اقدام دولت در بستن مرکز اسلامی هامبورگ و چند مسجد وابسته به آن وارد کرده و این اقدام را تهدیدی اساسی برای آزادی مذهب دانسته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "دی ولت"، مرکز اسلامی هامبورگ حدود 10 روز پیش به دستور دولت آلمان تعطیل شد. اکنون این انجمن علیه وزارت کشور فدرال آلمان این انتقاد را وارد کرده است که اهمیت این نهاد را تشخیص نداده است.

در بیانیه‌ای که روز یکشنبه منتشر شد، "جامعه اسلامی جوامع شیعی در آلمان" (IGS) بیان کرد که تعطیلی موسسه مرکز اسلامی هامبورگ (IZH) چقدر اشتباه است. این نهاد اسلامی 10 روز پیش توسط وزارت کشور فدرال آلمان همراه با سه مسجد دیگر، به اتهام ​​یهودی ستیزی بسته شد.

IGS اکنون در بیانیه‌ای نسبت به این اقدام ابراز نگرانی کرده و تاکید کرده است که این تعطیلی‌ها نشان دهنده اختلال قابل توجهی در اجرای آزادانه مذهب توسط جامعه شیعه است. بنا به گفته این انجمن، تأسیسات آسیب‌دیده و تحت تاثیر این اقدام دولت فدرال قرار گرفته تنها مکان‌های عبادت نبودند، بلکه مراکز معنوی، مراکز اجتماعی و اماکن مقدسی به عنوان پناهگاه هزاران مؤمن بوده است.

وزارت کشور فدرال آلمان (BMI) استدلال کرده بود که تنها چهار مرکز از مجموع 150 تا 200 جامعه شیعی در آلمان تحت تأثیر این اقدام قرار گرفته است. این دیدگاه توسط IGS مورد انتقاد قرار می گیرد زیرا بسیاری از جوامع ذکر شده صرفاً مراکز فرهنگی هستند و خصلت مقدس یک مسجد را ندارند.

در این بیانیه آمده است که این تعطیلی به این معنی است که مسلمانان در شهرهای آسیب دیده نقاط تماس مذهبی مرکزی خود را از دست خواهند داد. IGS این را تهدیدی اساسی برای آزادی مذهبی می داند و از "بی خانمانی معنوی" صحبت کرد.

وزارت کشور آلمان چندی پیش در اقدامی جنجالی فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ و شعبه‌های آن در سراسر ایالات فدرال آلمان را ممنوع کرد.

برای اجرای این حکم ممنوعیت، مرکز اسلامی هامبورگ (IZH) و پنج سازمان زیرمجموعه، افسران پلیس آلمان مرکز اسلامی هامبورگ (IZH) را به همراه مسجد امام علی و سایر ساختمان‌های مربوطه در مجموع در هشت ایالت فدرال تفتیش کردند.

وزارت کشور فدرال آلمان در توجیه این اقدام خود مدعی شد IZH یک سازمان اسلام گرای افراطی است که اهداف خلاف قانون اساسی را دنبال می کند. فایزر گفت که پس از جستجوهای گسترده علیه IZH در نوامبر گذشته، ظن جدی تایید شد. به ادعای وی ایدئولوژی این باشگاه علیه حقوق زنان، علیه یک قوه قضاییه مستقل و دولت دموکراتیک آلمان است.

طی روزهای گذشته انتشار خبر بسته شدن مرکز اسلامی هامبورگ یا مسجد امام علی(ع) که در آلمان به مسجد آبی نیز شهره است، واکنش‌هایی را در پی داشته است.

انتهای پیام/