تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3741409
شناسه : 3741409
تاریخ :
تعرفه های خدمات مراقبت در منزل واقعی نیست اقتصاد ایران: رییس کل سازمان نظام پرستاری با انتقاد از واقعی نبودن تعرفه خدمات مراقبت در منزل تاکید کرد: تعرفه خدمات پرستاری در منزل توسط دولت تصویب شده است ولی واقعی نیست و مطابق شرایط روز نیست در حال حاضر مردم تمام هزینه های مراقبت در منزل را پرداخت می کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، احمد نجاتیان در بخش دیگری از سخنان خود در نشست خبری روز خبرنگار درباره هوم کر گفت: «هوم کر یک روند 20 ساله ای در نظام سلامت دارد و اولین آیین نامه مربوط به آن سال 1378 نوشته شده است. تعرفه خدمات پرستاری در منزل توسط دولت تصویب شده است ولی واقعی نیست و مطابق شرایط روز نیست در حال حاضر مردم تمام هزینه های مراقبت در منزل را پرداخت می کنند که اگر این خدمات تحت پوشش بیمه قرار گیرد و جزئی از نظام ارجاع شود و اگر بیماری در بیمارستان بستری شد زود مرخص شود و به منزل برود قطعا این به نفع نظام سلامت و مردم و بیمه ها است و پرداخت از جیب مردم را کاهش می دهد.»


وی در ادامه گفت: نظارت بر ارائه خدمات در منزل دچار اختلال است وزارت بهداشت می تواند به صورت شکلی یک مرکزی را ایجاد کند ولی وزارت بهداشت امکان نظارت بر نحوه ارائه خدمت در منزل و در درون خانه ها را ندارد. نظام پرستاری در صورتی که دولت بخواهد این آمادگی را دارد که در نظارت بر نحوه مراقبت در منزل کمک کند.»


نجاتیان در ادامه گفت:«تعرفه خدمات مراقبت در منزل بر مبنای قیمت تمام شده نیست و نیاز به بازنگری دارد اگر این اتفاق بیفتد این خدمات تحت پوشش بیمه قرار گیرد حتما مقرون به صرفه تر است ما حتی می توانیم خدمات آی سی یو را در منزل ارائه دهیم که این نیازمند توسعه تعرفه ها است.»


وی درباره نارضایتی پرستاران از نحوه اجرای قانون تعرفه گذاری پرستای گفت:« مشکل اصلی که در تعرفه گذاری پرستاری وجود دارد مدل بازپرداخت تعرفه ها است میزان تخصیص منابع به تعرفه پرستاری در این چهار سال یک رشد بسیار خوبی داشته است و سال گذشته علیرغم اینکه تعرفه های پزشکی حدود 30 درصد افزایش پیدا کرد اما تعرفه ای پرستاری افزایش 50 درصدی داشت. مشکل اصلی در بازپرداخت تعرفه ها است مدل فعلی کاملا غیرشفاف و قابل دستکاری است مدلی که ما به وزارت بهداشت برای تعرفه های پرستاری ارائه دادیم مدلی است که هر پرستاری بتواند در پایان ماه ، کارانه خود را محاسبه کند و کارانه پرستار وصل شود به میزان درآمدی که از تعرفه برای بیمارستان ایجاد کرده است و بتواند 60 تا 70 درصد آن را به صورت مستقیم دریافت کند.در مدل سازی ما در دو سه بیمارستان مشخص شد این روش پرداخت تعرفه می تواند دو تا سه برابر تعرفه های پرستاری را افزایش دهد که می تواند رضایت نسبی پرستاران را فراهم کند. الان یک پرستار در دو بیمارستان مشابه کارانه متفاوتی دارد که این قابل قبول نیست.»


وی تاکید کرد:« رقم حق لباس پرستاران تبدیل به جوک شده است و به یک پرستار در سال بین 80 تا 100 هزارتومان حق لباس پرداخت می شود که دولت باید این رقم را یا حذف کند یا آن را اصلاح کند. »

وی گفت:« در حوزه تعرفه های پرستاری با توجه به اینکه اسناد باید در بیمه محاسبه شود تاخیر دو تا سه ماهه در پرداخت تعرفه ها قابل قبول است. »


وی تاکید کرد:«نه تنها در مراکز مراقبت در منزل با حضور افراد غیرمتخصص مواجه هستیم در برخی بیمارستان های خصوصی هم با این پدیده مواجهیم، افرادی هستندکه یا پرستار نیستند یا از دیگر گروه های پزشکی هستند یا دانشجویان سال پایین هستند معتقدیم حق مردم این نیست. از دیدگاه ما پرستاری که در منزل خدمت ارائه می کند باید متبحرتر از پرستاران بیمارستان ها باشد لذا پرستاران و کمک پرستارانی که در منزل خدمت می کنند باید آموزش های ویژه تری ببینند.»


نجاتیان درباره دخالت شرکت های خدماتی در ارائه خدمات مراقبت در منزل گفت:« باید نهادهای قانونی با این مسئله برخورد کنند. سازمان نظام پرستاری هم آماده کمک در این زمینه است بعضی اوقات شرکت هایی که از بهزیستی مجوز دارند این کار را انجام می دهند این مستلزم یک همکاری است. وزات بهداشت به تنهایی نمی تواند بر این شرکت ها نظارت داشته باشد. باید یک مرجعی وجود داشته باشد تا اگر مردم با مشکلی روبرو شدند یا با افرد غیرمتخصصی در زمینه مراقبت در منزل مواجه شدند بتوانند به آنها اعلام کنند. پیشنهاد ما این است از مراکز هوم کر به عنوان صنف برای نظارت کمک بگیریم. »

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با گسترش مراکز ارائه خدمات پرستاری در منزل با مشکل کمبود پرستار مواجه خواهیم شد، گفت:« عمده پرستارانی که در مراقبت از منزل خدمت ارائه می کنند یا بازنشسته هستند یا در شیفت دوم خدمت ارائه می دهند. مانند همه جای کشور با کمبود پرستار مواجه هستیم ولی اگر مراکز مراقبت در منزل را فعال کنیم مطئمن باشید بار بیمارستان های کشور کم خواهد شد.»