تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3741385
شناسه : 3741385
تاریخ :
سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه/ رسالت خبرنگار بسیار سنگین است اقتصاد ایران: زاهدان_ استاندار سیستان و بلوچستان، گفت: این استان با توجه به اقداماتی که انجام شده و یا در دست اقدام هست، در مسیر توسعه قرار دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، محمد کرمی پیش از ظهر امروز چهارشنبه در نشست گرامیداشت روز خبرنگار که در یکی از سالن‌های جلسات صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان برگزار شد، با گرامیداشت شهدای خبرنگار، افزود: امروز در غزه، خبرنگاران با همه سختی‌ها و شرایط، پای کار هستند و وقایع را برای همگان به صورت‌های مختلف به نمایش می‌گذارند.

وی ادامه داد: خبرنگاران در تمام صحنه‌ها پای کار بوده و می‌توان گفت، آنان فرماندهان جهاد تبیین هستند و در نظام اسلامی وظیفه سنگینی را بر عهده دارند.

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان اضافه کرد: خبرنگاران در تمامی دوران‌ها در بخش سازندگی کشور در بخش‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره نقش بسیار مهمی دارند که امید داریم با همت و روحیه خوب و جهادی این قشر از جامعه، این روند فعالیت‌ها تداوم یابد.

وی با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی مخاطبان رسانه در سیستان وبلوچستان، بیان کرد: شرایط در سیستان وبلوچستان در بخشهای مختلف بسیار خوب است، مسئله اقتصاد در جامعه امروز نکته بسیار مهمی است اما اگر به فرهنگ، آن طور که باید رسیدگی شود موضوعات و مسائل اقتصادی نیز حل خواهند شد

وی با تشریح برخی اقدامات انجام شده در سنوات اخیر در استان، تصریح کرد: در سالهای اخیر نظام توجه خاصی به سیستان و بلوچستان داشته به طوری که این خطه در مسیر توسعه قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: در حوزه آموزش و پرورش برای مهارت آموزی و موضوعات علمی دانش آموزان سیستان و بلوچستان، تلاش‌های بسیاری انجام شده است.

وی گفت: اصل راهبردی نظام، آموزش و پرورش است در این زمینه باید به خبرنگاران نوجوان نیز توجه ویژه‌ای شود.

کرمی اضافه کرد: در حوزه اقتصاد دیجیتال نیز طی سال گذشته، ۱۰ هزار دانش آموز، آموزش لازم را دیده اند، در این حوزه امروز، در پارک علم و فناوری مشغول شده‌اند و درآمدزایی دارند.

وی ادامه داد: در حوزه دانشگاه، تلاش شده تا دانشجویان مهارت محور شوند، محتواها در زمینه علم باید متناسب با نیاز جامعه، رشته‌ها به روز رسانی شوند.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: دانشجویان در حوزه اقتصادی به ویژه بخش معدن باید پای کار آمده و فعالیت کنند و در این حوزه، هسته‌های فناور در دانشگاه‌ها به سرعت شکل گرفته در پارک علم و فناوری نیز هسته‌های تولید در دستور کار قرار گیرند.

وی اضافه کرد: در حوزه کشاورزی، در حال حاضر با اقدامات و تسهیلات ارائه شده، ایجاد حدود ۲۰۰ هزار هکتار باغ موز در دستور کار قرار گرفته که هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال زایی به دنبال دارد، این اقدام، در استان تولید ثروت می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: امروز در حوزه کشاورزی، اقدامات زیادی در دستور کار قرار گرفته که علاوه بر اشتغال زایی، ایجاد ثروت کرده است.

کرمی بیان کرد: در حوزه اقتصاد دریا نیز اقدامات بی‌نظیری در استان انجام شده به طوری که تنها در سواحل این خطه پهناور از کشور، ۱۷ گونه خیار دریایی و انواع جلبک وجود دارد که در داروسازی از آنها استفاده می‌شوند.

وی گفت: رونق گردشگری، بارگیری کشتی‌های پهن پیکر، دامداری، شیلات، پرورش ماهی در قفس، پرورش میگو و غیره، از جمله اقداماتی هستند که در حوزه اقتصادی دریایی استان بر روی آنها کار شده و زمینه سرمایه‌گذاری در این سیستان وبلوچستان وجود دارد.

وی گفت: سیستان و بلوچستان با توجه به ظرفیت‌های موجود خصوصاً مرزهای آبی و خشکی، باید هاب دام در کل کشور شود.

وی با اشاره به حوزه معادن استان، تصریح کرد: در حال حاضر معدن جانجا سه هزار نفر نیرو نیاز دارد که باید آموزش ببینند.

کرمی اضافه کرد: برای کارخانه طلای تفتان نیز نیروها آموزش‌های لازم را در استان و اصفهان دیده اند و هم اکنون مشغول به کار هستند.

وی اضافه کرد: اقداماتی که برای معدن منیزیت در استان انجام شده، در خاورمیانه بی‌نظیر هست، در این بخش کارخانه سیاه جنگل نمونه دیگری هست که حفاری آن شروع شده و همچون کارخانه طلای بزمان و مس در دست پیگیری قرار دارد که این اقدامات تولید اشتغال پایدار و ثروت در استان می‌کند.

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان با اشاره به حوزه تجارت استان، گفت: در این بخش با حضور کشورهایی به مثل چین با حضور کشورهایی پاکستان و افغانستان نشست مشترکی داشتیم و برنامه‌های خوبی در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه اقداماتی در زمینه مناطق آزاد تجاری استان پیگیری شده و دنبال می‌شود، خاطر نشان کرد: در حال حاضر با پیگیری صورت گرفته و با اولویت تأمین معیشت مرزنشینان در دست پیگیری است.
شایان ذکر است در پایان این نشست از خبرنگاران وخصوصا «پوریا جهان تیغی» خبرنگار مهر تجلیل شد.