تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3741320
شناسه : 3741320
تاریخ :
انتخاب السنوار چگونه صهیونیست‌ها را شوکه کرد؟ اقتصاد ایران: انتخاب یحیی السنوار به عنوان یک شخصیت کاریزماتیک سیاسی و نظامی، برای جانشینی شهید هنیه در حماس، حامل چندین پیام مهم برای دشمن صهیونیستی است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه الاخبار، در شرایطی که سران سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی تصور می‌کردند، ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس پیشین دفتر سیاسی جنبش حماس، منجر به تغییر و مهندسی مجدد صفوف رهبری این جنبش می‌شود و به موازات آن، گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس از جناح سیاسی آن دور می‌گردد و همچنین در زمانی که صهیونیست‌ها تصور می‌کردند، ممکن است رهبری حماس، «خالد مشعل»، «موسی ابومرزوق» و ... را به عنوان رئیس دفتر سیاسی این جنبش انتخاب کند، اما اوضاع آنگونه که دشمن تصور می‌کرد پیش نرفت.

جنبش حماس با انتخاب یحیی سنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی خود، سطح چالش‌های صهیونیست‌ها را بالا برد و این انتخاب در واقع اولین پاسخ به جنایت اشغالگران در ترور اسماعیل هنیه بود.

صهیونیست‌ها از ابتدای طوفان الاقصی شهید اسماعیل هنیه را به عنوان یکی از شخصیت‌های بسیار متعصب فلسطینی می‌دانستند که بر وحدت موضع فلسطینی‌ها در مذاکرات آتش بس و تبادل اسرا، با شرایطی که حماس از ابتدا تعیین کرده بود؛ یعنی عقب نشینی کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه، برقراری آتش بس کامل، بازسازی نوار غزه و رسیدن به یک معامله درست برای تبادل اسرا، تعهد کامل داشت و هرگز از این مواضع عقب نشینی نکرد.

یک منبع آگاه حماس در این زمینه به روزنامه الاخبار گفت: دشمن صهیونیستی هنیه را به این دلیل ترور کرد که یک سنوار دیگر را در او می‌دید؛ کسی که هرگز تسلیم را نپذیرفت و تحت تاثیر فشارها، تهدیدات و باج خواهی‌ها قرار نگرفت.

بر این اساس می‌توانیم بگوییم که جنبش حماس با انتخاب یحیی سنوار به دنبال ارسال چندین پیام است:

- حماس با این انتخاب نشان داد که شناخت و درک صهیونیست‌ها از ماهیت رهبری حماس کاملاً اشتباه است. منابع وابسته به حماس در این زمینه گفتند: یحیی سنوار به اتفاق آرا و بدون نیاز به برگزاری انتخابات، به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس انتخاب شد. صهیونیست‌ها تصور می‌کردند که ممکن است رهبری حماس گزینه‌هایی که شاید خیلی گرایش راست فلسطینی ندارند را برای این منصب انتخاب کند، مانند خالد مشعل، موسی ابومرزوق و ... اما چنین اتفاقی نیفتاد.

- ریاست دفتر سیاسی حماس، منصبی است که با نخست وزیری رژیم اشغالگر برابری می‌کند. بنابراین زمانی که حماس یحیی سنوار را به عنوان جانشین اسماعیل هنیه انتخاب می‌کند، یکی از مهم‌ترین پیام‌های این اقدام، آن است که این جنبش هرگز از مواضع خود عقب نشینی نخواهد کرد و تحت هیچ شرایطی تسلیم نمی‌شود. همچنین پایتخت‌های عربی و طرف‌هایی که خود را به عنوان میانجی معرفی کرده‌اند هم هرگز تاثیری بر تصمیم و موضع حماس نخواهند داشت.

- در سطح منطقه‌ای، انتخاب یحیی سنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس مصادف است با ورود جنگ غزه به یک مرحله بزرگ؛ جایی که جنبش حماس بدون هیچ ابهامی، با موضع قاطع خود ضد دشمن صهیونیستی، در دل محور مقاومت قرار دارد و تحت حمایت کامل آن است.

- در سطح مسیر مذاکرات آتش بس و تبادل اسرا هم انتخاب یحیی سنوار، پیام روشنی درباره توانایی گردان‌های قسام برای ادامه جنگ به مدت طولانی دارد؛ حتی اگر جنگ به مدت چهار سال هم طول بکشد.

در نتیجه جنبش حماس با انتخاب یحیی سنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی خود، تاثیرات راهبردی ترور شهید هنیه را تضعیف می‌کند. علاوه بر آن موقعیت کنونی که یحیی سنوار در جنبش حماس پیدا کرده، یک شوک روحی و روانی بزرگ برای صهیونیست‌هاست؛ آن هم بعد از اینکه اشغالگران تصور می‌کردند، توانسته‌اند وجهه سنوار را نه تنها در نوار غزه، بلکه در داخل پایگاه‌های حزبی حماس هم از بین ببرند.