تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3741231
شناسه : 3741231
تاریخ :
یک عامل مهم ناترازی برق «ناترازی مالی» است اقتصاد ایران: نماینده مجلس با اشاره به تابلوی برق سبز در بورس انرژی گفت: در این معاملات علاوه بر رفع دغدغه بخش تجدیدپذیر مبنی بر عدم رقابتی بودن نرخ برق تولیدی، تعیین قیمت نیز به مکانیزمی شفاف خواهد رسید.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، مالک شریعتی نیاسر، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از نکات مهمی که در حوزه انرژی منجر به ناترازی می‌شود، ناترازی مالی است. سال‌های بسیاری صنعت برق با ناترازی مالی درگیر بوده و طلبکاران و بدهکاران زیادی را به خود دیده است. همچنین این ناترازی باعث شد که صنعت برق با چالش همراه شود حتی این امر منجر به عدم مدیریت مصرف و کاهش تولید منجر شد.

این عضو کمیسیون انرژی ادامه داد: البته پیرو قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق، میانگین و متوسط تعرفه دریافتی از مصرف کننده با متوسط نرخ خرید از نیروگاه ECA (شرکت توانیر یا شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی مسئولیت تأمین سوخت نیروگاه را بر عهده داشته و برق تولیدی نیروگاه را به صورت تضمینی خریداری می‌کند.) برابر شده است، در نتیجه این موضوع بالانس مالی برای صنعت برق را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: از طرف دیگر ماده ۱۰ که قلب این قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق است به اصلاح ناترازی و قیمت سوخت کمک می‌کند. همچنین یارانه پرداختی به انتهای زنجیره و قبل از مصرف کننده نهایی انتقال داده می‌شود تا تراز مالی صنعت ضمن حفظ یارانه خانگی و بخشی از صنایع اصلاح و نهایتاً راندمان نیروگاه هم به تدریج اصلاح شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تابلوی برق سبز در بورس انرژی گفت: یکی از دغدغه‌های بخش انرژی تجدیدپذیر عدم رقابتی بودن نرخ برق تجدیدپذیر بود. این موضوع با راه اندازی تابلوی سبز و الزام برخی از صنایع برای خرید برق مورد نیاز از بورس انرژی مرتفع شد، طی این فرایند نرخ‌ها در فضای شفاف بازار سرمایه تعیین می‌شود تا جایی که این امر به اقتصاد صنعت تجدیدپذیر برای ادامه مسیر کمک خواهد کرد.