تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3741068
شناسه : 3741068
تاریخ :
افزایش دوبرابری درخواست مهاجرت پرستاران/مدارس بهیاری دیگر افزایش نیابد اقتصاد ایران: نجاتییان رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت:  از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ درخواست مهاجرت به سازمان نظام پرستاری دو برابر شده است

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز احمد نجاتیان رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور در نشست خبری روز خبرنگار با بیان اینکه :« موضع نظام پرستاری در برابر بهیاری مشخص است. با دیدگاه دفاع از حقوق مردم می گوییم کسانی که آموزش بهیاری را مطرح می کنند دغدغه مردم را ندارند و منجر به افزایش بار بیماری ها در مناطق محروم می شود. پیشنهاد می شود مدارس آموزش بهیار کاهش پیدا کنند. » تاکید کرد : « پرستاران حق دارند نگران باشند.»

نجاتیان در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز درباره اعتراضات پرستاران در البرز و شیراز به دلیل تاخیر در پرداخت کارانه و تعرفه خدمات پرستاری گفت: ما به پرستاران حق می دهیم باید مطالبات پرستاران به موقع پرداخت شود در جریان هستیم که پرستاران مجبور به شیفت های اضافه هستند در حالی که اضافه کاری ۲۵ هزارتومانی عددی نیست. پرستاران حق دارند نگران باشند ولی خط قرمز ما ارائه خدمات به موقع به بیماران است.

وی افزود : « سازمان نظام پرستاری صدای پرستاران را منعکس می کند. در هفته گذشته یکی دو نامه درباره میزان معوقات پرستاری به وزیر بهداشت نوشتیم. امیدواریم نگرانی پرستاران موجب اخلال در ارائه خدمت به مردم نشود.» 

مدارس بهیاری دیگر افزایش نیابد

نجاتیان با بیان اینکه : « باید به جای ساخت بیمارستان های متعدد در کشور، با توجه به افزایش بیماری ها و سالمندی، مراکز مراقبت پرستاری در منزل گسترش یابد و به عنوان یکی از ارکان اصلی شبکه بهداشت و درمان تلقی شود. »  تاکید بر افزایش کیفیت آموزش پرستاری کرد و گفت :« بر اساس دلایل مختلف دانشکده های مختلف افتتاح می شود که پرستاران نمی توانند خوب آموزش ببینند باید آمایش سرزمینی در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد : بهیاران نمی توانند مسایل بیماران وسالمندان که نیاز به مراقبت های تخصصی را دارند انجام دهند.  بهیاری برخلاف  تاثیراتی که در نظام سلامت داشت پاسخ کمبود پرستار و نیاز جامعه نیست.

نجاتیان تصریح کرد: آموزش بهیاری در مناطق محروم می تواند به افزایش بار بیماریها منجر شود، پیشنهاد می شود مدارس بهیاری دیگر افزایش نیابد و همکاران بهیار در سیستم بهداشت و درمان ارتقا یابند.

به گفته وی، برنامه هفتم توسعه فرصت های زیادی برای پرستاران ایجاد می کند، باید خدمات پرستاری را در جامعه گسترش دهیم باید به فکر روشهای جایگزین مراقبت در منزل باشیم که می تواند کمک کننده نظام سلامت باشد.