تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3740987
شناسه : 3740987
تاریخ :
ویزامتریک چه بر سر دانشجویان ایرانی آورد؟ اقتصاد ایران: «زندگی‌ام دارد جهنم می‌شود، ۲سال تمام هر روز درس خواندم تا پذیرش دانشگاه بگیرم. بالاخره از بهترین دانشگاه‌های ایتالیا پذیرش گرفتم، اما نزدیک سه ماه است که ویزای من هنوز صادر نشده. هیچ‌کس هم پاسخ‌گو نیست.» اینها را یکی از دانشجویان مانده پشت دیوارهای سفارت ایتالیا می‌گوید.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

روزنامه دنیای اقتصاد: «زندگی‌ام دارد جهنم می‌شود، ۲سال تمام هر روز درس خواندم تا پذیرش دانشگاه بگیرم. بالاخره از بهترین دانشگاه‌های ایتالیا پذیرش گرفتم، اما نزدیک سه ماه است که ویزای من هنوز صادر نشده. هیچ‌کس هم پاسخ‌گو نیست.» اینها را یکی از دانشجویان مانده پشت دیوارهای سفارت ایتالیا می‌گوید.

نزدیک ۲ سال از زمانی‌که سفارت‌های ایتالیا و آلمان با ویزامتریک همکاری خودشان را آغاز کردند، می‌گذرد.

چند ماه پیش تجمعی روبه‌روی سفارت آلمان برگزار شده؛ همان‌طور که سال گذشته کارزاری در فضای مجازی دست به دست چرخید با این خواسته مشخص: «سیستم نوبت‌دهی ویزامتریک را اصلاح کنید».

نزدیک ۶ هزار نفر این کارزار را امضا کردند. به نظر اما این رویه همچنان به قوت خود باقی مانده است.

تلاش کردیم با یکی از مدیران ویزامتریک گفت‌وگویی داشته باشیم، اما پاسخ‌گو نبودند.

یکی از کارشناسان این شرکت می‌گوید: «دادن ویزا بر اساس ظرفیت‌های سفارت است. ما به هیچی دسترسی نداریم.»

او درباره اینکه مراجعان اصلا در جریان زمان باز شدن کانال و سایت برای پاسخ‌گویی نیستند؛ سکوت می‌کند.

«چند ماه است که روز و شب ندارم؛ هر لحظه در حال رصد سایت و کانال ویزامتریک هستم. هر بار که پیام نمی‌آید، فرو می‌ریزم. برای تحمل این شرایط قرص اعصاب می‌خورم. با دشواری بسیاری همه هزینه‌ها را تهیه کرده بودم.»

این دانشجو به‌شدت معترض است: «به ما گفته بودند که با ویزامتریک قرار است روند گرفتن ویزا آسان‌تر شود و دست دلالان کوتاه، اما به نظرم برعکس شده. ما اصلا نمی‌فهمیم چه زمانی سایت باز می‌شود و چه زمانی بسته. این رویه فرسایشی است.»

شرکت چند ملیتی ویزامتریک، یک شرکت روسی- ترک است که چند سالی است با چند سفارت برای دادن ویزا به متقاضیان همکاری می‌کند.

در واقع این شرکت کار خود را به این دلیل آغاز کرد که متقاضیان سفر به آلمان نسبت به تاخیرها و بازار سیاهی که برای دریافت وقت سفارت ایجاد شده بود، شکایت داشتند.

با گذشت بیش از یک سال مشاهدات و گفت‌وگو با متقاضیان ویزا نشان می‌دهد که نه فقط این مشکلات حل نشده، بلکه پیچیده‌تر هم شده است.