تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3740950
شناسه : 3740950
تاریخ :
اختصاص۱۰ میلیاردتومان به ناباروران استان کرمان/نجات۳۰۴ جنین ازسقط اقتصاد ایران: کرمان- تلاش های بسیج جامعه پزشکی استان کرمان منجر شده است تا مبلغ ۱۰ میلیارد تومان از سوی شورای اسلامی شهر کرمان جهت درمان زوجین نابارور، مصوب شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، فهیمه افضلی؛ قبل از دمیده شدن روح به جنین، یعنی در حدود چهار ماهگی، او دارای حیات نباتی است و پس از دمیده شدن روح، از حیات برخوردار می‌شود.

همین تغییرات مهم در زندگی جنین سبب تغییر احکام و مقررات شرعی در حق او شده و سلب حیات از جنین قبل از دمیده شدن روح و پس از آن، فی نفسه حرام و سقطِ عمدیِ جنینِ دارایِ روح، از دیرباز در آثار فقهی مطرح بوده است.

عوارض سقط عمدی جنین در مادران موجب افسردگی، تغییرات در خلق خو و بی انگیزگی، کاهش سطح انرژی، کاهش میزان تمرکز، اختلال در خواب و کابوس دیدن، افزایش استرس و اضطراب و احساس گناه می‌شود.

سقط عمدی جنین، علاوه بر آسیب به سلامت روان مادر، به سلامت جسم نیز صدمه وارد کرده و عوارضی مانند؛ تغییرات وزن، خونریزی شدید، عفونت، آسیب دهانه رحم و.. را بدنبال دارد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با راه اندازی مراکز نفس در سطح کشور، طی سال‌های اخیر توانسته اقدامات مؤثری در راستای فرهنگ سازی، آموزش و پیشگیری از سقط جنین انجام دهد.

برگزاری همایش مردمی نفس برای یک نفس در کرمان

سید محمد صادق تقوی رئیس بسیج جامعه پزشکی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: واژه نفس برگرفته از نجات فرزندان سقط است.

77347.jpg

وی افزود: مرکز مردمی نفس، زیر مجموعه بسیج جامعه پزشکی است که تقریباً به مدت ۲ سال در سطح استان کرمان، به صورت جدی تر فعالیت می‌کند.

تقوی با اشاره به برگزاری همایش مردمی نفس برای یک نفس در کرمان، بیان کرد: برگزاری این همایش در راستای معرفی مرکز نفس به مردم و گروه‌های مردمی، قوه قضائیه و مدیران دستگاه‌ها است.

رئیس بسیج جامعه پزشکی استان کرمان ادامه داد: این همایش با نگاهی ویژه به جریان‌های حامی جنین در جهان و ایران در تاریخ ۱۷ مردادماه برگزار خواهد شد.

تقوی تصریح کرد: همایش مردمی نفس برای یک نفس ساعت ۱۹ روز چهارشنبه، در سالن ایرج بسطامی پارک مادر شهر کرمان و با حضور عموم مردم برگزار می‌شود.

photo_2024-08-06_14-15-02.jpg

وی سپس یادآور شد: علاوه بر نقش دستگاه‌ها در جوانی جمعیت، یک سری وظایف نیز مشخص شده است تا گروه‌های مردمی بیشتر پای کار بیایند و از ظرفیت آنها در زمینه نجات فرزندان سقط استفاده شود.

رئیس بسیج جامعه پزشکی استان کرمان گفت: شناسایی، مشاوره و حمایت مادران بارداری که به مرحله سقط جنین رسیده‌اند، از اولویت‌های مرکز نفس است تا با اقدامات کارشناسی، از سقط جنین آنها پیشگیری شود.

وی با اشاره به اینکه یک سری تکالیف قانونی برای قوه قضائیه نیز در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: بدنبال کارگروه سقط جنین، دستگاه قضائی استان کرمان، جهت شناسایی و ارتباط با مادران باردار و همچنین در زمینه برخورد با فروشندگان داروهای غیر مجاز کمک کرده است.

تقوی تاکید کرد: برخی افراد در زمینه سقط جنین به صورت غیرمجاز و زیرزمینی ورود می‌کنند که زنجیره این افراد نیز شناسایی شده است.

رئیس بسیج جامعه پزشکی استان کرمان اظهار کرد: با مشارکت نیروهای نظامی و امنیتی حلقه‌های سقط جنین در استان کرمان شناسایی شده‌اند و دستگاه عدلیه نیز در رسیدگی به پرونده‌های آنها، پشتیبان مجموعه نفس بوده است.

تقوی همچنین یادآور شد: در حاشیه برگزاری همایش مردمی نفس برای یک نفس، میثاق نامه‌ای تدوین شده است که با حضور مدیران شهرستان و استان کرمان امضا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه میثاق نامه فوق می‌تواند برای کشور الگو باشد، ادامه داد: با امضای این میثاق نامه، هم افزایی ایجاد شده و با انجام کار تیمی می‌توان از ظرفیت مردم جهت شناسایی حلقه‌ها، حمایت و پشتیبانی مادران باردار استفاده کرد.

تقوی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: بسیاری از زوجین تمایل به فرزندآوری دارند اما به دلایلی از جمله بیماری هر یک از آنها، این امکان وجود ندارد.

رئیس بسیج جامعه پزشکی استان کرمان تصریح کرد: جهت درمان زوجین نابارور استان کرمان، موفق شده‌ایم به کمک شورای اسلامی شهر کرمان، مبلغ ۱۰ میلیارد تومان را در راستای کمک به این افراد مصوب کنیم.

وی افزود: زوجین نابارور بایستی به یکی از مراکز شامل؛ بیمارستان افضلی پور، مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری نجمیه و یا مؤسسه تأمین درمان بسیجیان در کلینیک ولی عصر (عج) شهر کرمان مراجعه کنند.

تقوی در ادامه اظهار کرد: بعد از تشکیل پرونده، مدارک زوجین نابارور اخذ شده و به هر نفر ۱۰ میلیون تومان تعلق خواهد گرفت.

رئیس بسیج جامعه پزشکی استان کرمان در پایان یادآور شد: به علاوه زوجین نابارور می‌توانند تا سقف ۶۰ میلیون تومان بیمه شوند تا از خدمات درمانی در این زمینه استفاده کنند.

انصراف ۳۰۴ مادر باردار از سقط جنین در استان کرمان

زهرا نژادحیدری مدیر مرکز مردمی نفس کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با مشاوره کارشناسان مرکز نفس در استان کرمان، از سال ۱۴۰۱ تاکنون تعداد ۳۰۴ مادر باردار از تصمیم به سقط جنین منصرف شده‌اند.

وی افزود: از این تعداد، فرزندان ۸۸ مادر تاکنون متولد شده‌اند و بقیه نیز در انتظار تولد هستند.

168819463.jpg

نژادحیدری با تاکید بر اینکه سقط جنین یک موضوع اخلاقی و انسانی است، بیان کرد: همه ما وظیفه داریم با این مسئله برخورد کرده و با شناسایی مادران و مشاوره، به آنها کمک کنیم.

رابط کشوری مرکز نفس استان کرمان تصریح کرد: مرکز نفس در ۲۴ شهرستان استان کرمان و حتی ۳ بخش نیز دایر است و به صورت جدی فعالیت می‌کند.

نژادحیدری تاکید کرد: ممکن است در اطرافیان ما، مادران بارداری قصد سقط جنین داشته باشند که با فرهنگ سازی، مشاوره و شناخت علل اصلی این امر، می‌توانیم از سقط جنین آنها جلوگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از مادران باردار درخواست می‌کنیم چنانچه به سقط جنین فکر می‌کنند، قبل از هرگونه اقدام با شماره‌های ۰۹۳۶۱۴۰۹۹۷۸ و ۰۹۳۶۱۴۰۳۱۷۸ تماس گرفته و با کارشناسان مراکز نفس مشورت کنند.

مدیر مرکز مردمی نفس کرمان ادامه داد: همچنین سایت مرکز نفس به آدرس nafas.kmu.ac.ir، کانال ایتا این مرکز به نشانی nafaskerman1401 و صفحه اینستاگرام nafascenter_kerman در اختیار عموم مردم قرار دارد.

نژادحیدری سپس هدف از برگزاری همایش نفس برای یک نفس در کرمان را، فرهنگ سازی برای عموم مردم و حفظ حرمت جنین عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه شرکت در این همایش برای عموم آزاد است، یادآور شد: مسلم منفرد از انجمن مدافعان حیات جنین کشور و مسئولین دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این برنامه حضور خواهند داشت.

مدیر مرکز مردمی نفس کرمان در پایان گفت: به مناسبت برگزاری همایش نفس برای یک نفس، اِلِمان مادر و جنین در پارک مادر شهر کرمان، امشب تغییر رنگ خواهد داد.