تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3740882
شناسه : 3740882
تاریخ :
گزارش مرکز پژوهش‌ها درباره ناترازی در بودجه ۱۴۰۲ اقتصاد ایران: گزارش مرکز پژوهش‌ها درباره ناترازی در اقلام و عملکرد بودجه ۱۴۰۲ بررسی شد

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خانه ملت، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی جزئیات جلسه عصر امروز این کمیسیون را تشریح کرد.

غلامرضا تاجگردون، در تشریح جلسه عصر امروز کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارشی درباره آخرین وضعیت بودجه سنواتی کشور و همچنین آسیب شناسی ناترازی ها ارائه کردند.

نماینده مردم «گچساران» در مجلس شورای اسلامی بیان اینکه گزارش ارائه شده گزارش مبسوطی بود، بیان کرد: متاسفانه به دلیل کمبود زمان همه ابعاد این گزارش در جلسه عصر امروز کمیسیون مورد بررسی قرار نگرفت، با این حال گزارش بسیار خوبی بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: گزارش فوق بیانگر کسری شدید و ناترازی بسیار بالا در اقلام بودجه و عملکرد آن در سال گذشته و پیش بینی آن در سال جاری، چه در بخش های بودجه ریالی و چه بودجه ارزی بود که در راستای پرداخت به کالای اساسی و سایر نیازهای ارزی کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به موجب این گزارش و در سال 1402 ما حدود بیش از  18 میلیارد دلار میزان مصارف اصلی ارزی مان بود که از طریق بودجه دولت 12 میلیارد دلار آن تامین شد و تقریباً 5.9 و قریب به 6 میلیارد دلار کسری داشته ایم که از منابع ارزی بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی برداشت شده است.

وی تاکید کرد: به دلیل اینکه قسمتی از این عدد با نرخ ارز 4200 تومانی پرداخت شده و بیش از یک میلیارد دلار در این بخش از بانک مرکزی استقراض داشته‌ایم،حدود 69 هزار میلیارد، عملاً  بدهی دولت به بانک مرکزی افزایش پیدا کرده که  این موضوع در گزارش فوق منعکس شده بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین به موجب گزارش ارائه شده، مهم‌ترین کسری در بخش هدفمندی یارانه‌ها درج شده بود. در موضوع هدفمندی یارانه ها و بر اساس شواهد، حدود 125 هزار میلیارد تومان کسری بین مصارف واقعی و درآمدهای واقعی داشته‌ایم که البته حدود 25 هزار میلیارد تومان هم به موجب عدم پرداخت دارو حاصل شده است، بنابراین اگر این اعداد را با هم جمع کنیم، حدود 140 الی 150هزار میلیارد تومان نیز با عدم تحقق در جدول هدفمندی یارانه‌ها مواجه خواهیم شد . البته یک سری از آیتم‌های این موضوع نیز بیرون از جدول هدفمند یارانه‌ها قرار دارد که فعلاً قرار نیست به آنها بپردازیم.

وی تصریح کرد: بنابراین به موجب گزارش ارائه شده باید تاکید کنم که یک ناترازی واقعی در موضوع عملکردی بودجه وجود دارد. لذا ما به دنبال مقصر این موضوع نیستیم و به دنبال آن هستیم که چگونه می‌توانیم این موارد را با هم تراز و بالانس کنیم تا در بودجه سال 1403 اتفاقات تکرار نشود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در صورت تکمیل این مباحث در کمیسیون و جمع‌بندی صورت گرفته در این بخش،گزارش فوق به صحن علنی مجلس ارسال خواهد شد.

انتهای پیام/