تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3740847
شناسه : 3740847
تاریخ :
نیجر هم روابطش با اوکراین را قطع می‌کند اقتصاد ایران: سخنگوی شورای نظامی حاکم بر نیجر اعلام کرد که در همبستگی با کشور مالی، این کشور نیز روابط دیپلماتیکش را با اوکراین قطع می‌کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، «آمادو آبدرامانه» سخنگوی شورای نظامی حاکم بر نیجر با انتشار بیانیه‌ای تصویری اعلام کرد که نیجر روابط دیپلماتیک خود را با اوکراین و «با اثرگذاری فوری» قطع خواهد کرد.

وی دراین‌باره افزود «این اقدام به دلیل حمایت کی‌یف از سازمان‌های تروریستی صورت می‌گیرد»؛ آبدرامانه همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواست درباره «تجاوز اوکراین به مالی» تصمیم بگیرد.

در این بیانیه آمده است «با توجه به جدی‌بودن شرایط و وضعیت و دخالت رسمی اوکراین در تجاوز به کشور مالی» دولت نیجر در همبستگی با دولت و مردم مالی تصمیم به قطع روابط دیپلماتیک با اوکراین «با تأثیر فوری» گرفته است و برای صدور حکم درباره این تجاوز اوکراین و حامیانش این موضوع را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح می‌کند.

روز سه‌شنبه مقامات حکومت جدید کشور مالی با اشاره به دخالت اوکراین در امور داخلی این کشور و «کمک به گروه‌های تروریستی مستقر در شمال مالی» اعلام کردند که روابط دیپلماتیک به اوکراین را قطع خواهند کرد.

به نوشته الجزیره این اقدام کشور مالی در بحبوحه جنجال بر سر حملات اواخر ماه گذشته انجام شد که گروه‌های شورشی و تروریستی سربازان ارتش مالی و شبه‌نظامیان گروه واگنر وابسته به روسیه را هدف قرار دادند.

اواخر ماه گذشته شورشیان «قوم طوارق» در شمال مالی مدعی شدند که در درگیری به نیروهای نظامی مالی دست‌کم ۸۴ نفر از آنها را کشتند و ۴۷ نظامی دیگر را نیز زخمی کردند.

در ۲۹ ژوئیه، آندری یوسف، سخنگوی آژانس اطلاعات نظامی اوکراین (GUR)، به رادیو تلویزیون عمومی Suspilne گفت که شورشیان مالی «تمام اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کرده‌اند که به آنها اجازه می دهد عملیات خود را علیه جنگ روسیه انجام دهند.»

حکومت مالی در واکنش به این اظهارات مقام اوکراینی اعلام کرد که «با شوکی عمیق» از این اظهارات آندری یوسف مطلع شده و اینکه «به دخالت اوکراین در حمله بزدلانه، خائنانه و وحشیانه گروه های تروریستی مسلح که منجر به کشته شدن اعضای نیروهای دفاعی و امنیتی مالی شد، اعتراف کرده است.»

سرهنگ عبدالله مایگا، سخنگوی حکومت مالی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مالی روابط دیپلماتیک به اوکراین را « به صورت فوری» قطع خواهد کرد.