تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3740798
شناسه : 3740798
تاریخ :
مصرف روزانه آسپرین احتمال سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد اقتصاد ایران: مدتهاست که مشخص شده است که مصرف روزانه آسپرین با دوز پایین به جلوگیری از سرطان روده بزرگ کمک می کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد کسانی که بیشترین سود را از این مصرف روزانه می‌برند افرادی هستند که در وهله اول احتمال ابتلاء به این بیماری به خاطر سبک زندگی شأن بالاست.

دکتر «دانیل سیکاوی»، سرپرست تیم تحقیق از بیمارستان عمومی ماساچوست، گفت: «نتایج ما نشان می‌دهد که آسپرین می‌تواند خطر افزایش قابل توجه را در افرادی که دارای چندین عامل خطر برای سرطان کولورکتال (روده بزرگ) هستند، کاهش دهد.»

تصور می‌شود که آسپرین با کاهش تولید پروتئین‌های پیش‌التهابی معروف به پروستاگلاندین‌ها که می‌توانند رشد تومور را تحریک کند، از سرطان روده بزرگ پیشگیری می‌کند.

به گفته دکتر «اندرو چان»، نویسنده ارشد این مطالعه، «اما ممکن است عوامل دیگری نیز در این زمینه نقش داشته باشند و آسپرین احتمالاً از طریق مکانیسم‌های متعدد از سرطان کولورکتال پیشگیری می‌کند.»

گروه تحقیق در این مطالعه، داده‌های تقریباً ۱۰۸۰۰۰ شرکت‌کننده از مطالعه سلامت پرستاران و مطالعه پیگیری متخصصان سلامت را بررسی کردند.

میانگین سنی افراد در هنگام ورود به مطالعه کمی بیشتر از ۴۹ سال بود و محققان میزان سرطان روده بزرگ را در میان افرادی که به طور منظم آسپرین مصرف می‌کردند با افرادی که مصرف نمی‌کردند مقایسه کردند.

مصرف منظم آسپرین به صورت مصرف دو یا چند قرص استاندارد (۳۲۵ میلی گرم) در هفته یا یک آسپرین با دوز پایین در روز تعریف شد.

نتیجه: بیش از ۱۰ سال، نزدیک به ۲٪ از مصرف کنندگان منظم آسپرین به سرطان روده مبتلا شدند، در مقایسه با نزدیک به ۳٪ از افرادی که این دارو را مصرف نکردند.

هنگامی که نتایج بر اساس سبک زندگی سالم / ناسالم رتبه بندی شد، تفاوت‌های حتی بزرگ‌تری ظاهر شد.

این مطالعه نشان داد که در میان گروهی از شرکت‌کنندگان که ناسالم‌ترین عوامل خطر را داشتند، ۲.۱۲ درصد از مصرف‌کنندگان منظم آسپرین به سرطان روده مبتلا شدند، در حالی که این مطالعه نشان داد که ۳.۴ درصد از افرادی که آسپرین مصرف نمی‌کردند به این بیماری مبتلا شدند.

محققان خاطرنشان کردند که مطالعه آنها میزان عوارض جانبی اصلی آسپرین یعنی خونریزی را ردیابی نکرد.