تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3740696
شناسه : 3740696
تاریخ :
آغاز فعالیت ۳۰ اکیپ دامپزشکی همزمان با ایام اربعین در استان ایلام اقتصاد ایران: ایلام-مدیرکل دامپزشکی استان ایلام از آغاز فعالیت ۳۰ اکیپ دامپزشکی همزمان با ایام اربعین در استان ایلام خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

یونس احمدی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی و افزایش تردد زوار امام حسین (ع) در شهرستانهای استان و پایانه مرزی مهران، به منظور افزایش و تشدید نظارت‌های بهداشتی ،۱۶ اکیپ ثابت و۱۴ اکیپ سیار از روز سه شنبه ۱۵ مردادماه مصادف با اول ماه صفر کار خود را شروع کرده‌اند.

وی تصریح کرد: این طرح نظارتی حسب دستورالعمل سازمان دامپزشکی و با تشکیل کارگروه‌های استانی و شهرستانی ویژه نظارت ایام اربعین و همچنین حکم استاندار ایلام مبنی بر مسئولیت کمیته نظارت بر بهداشت مواد پروتئینی و فرآورده‌های خام دامی در کمیته استانی اربعین استان ایلام توسط دامپزشکی استان در جهت اقدامات ویژه طرح تشدید نظارت بهداشتی ویژه اربعین و به منظور نظارت بیشتر و فشرده از مواکب و رستوران‌های سرراهی و مراکز طبخ غذا برای زائرین و … راه اندازی شده است.

احمدی عنوان کرد: از اهداف مهم این طرح حفظ سلامت مصرف کنندگان و زائرین عزیز، تامین بهداشت عمومی و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی دامپزشکی و نظارت بهداشتی به منظور جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.

وی گفت: کشتار دام‌های آلوده و در شرایط غیر بهداشتی و بدون نظارت دامپزشکی احتمال شیوع بیماری‌های تب کریمه کنگو، تب مالت و سیاه زخم را افزایش می‌دهد.

مدیر کل دامپزشکی استان ایلام اضافه کرد: رعایت توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی در موکب‌های اربعین تأثیر زیادی در جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک دارد، کشتار خارج از نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی موجب به خطر افتادن جان شهروندان و زوار می‌شود.

وی گفت: ذبح دام در منازل و معابر به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، چرا که این اقدام می‌تواند منجر به آلودگی محیط و افزایش شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و بویژه با توجه به گرمای هوا سبب شیوع تب خونریزی دهنده کریمه کنگو شود.

احمدی بیان کرد: تاکید بر این است هم استانی‌های عزیز و کلیه‌ی مواکب، گوشت نذری خود را از کشتارگاه‌های دام و یا مراکز موقت کشتار که تحت نظر و بازرسی دامپزشکی هستند تهیه کنند. اگر از گوشت قرمز و مرغ منجمد استفاده می‌نمایند رعایت اخذ گواهی حمل بهداشتی قرنطینه دامپزشکی و حفظ زنجیره سرد حتماً رعایت گردد.

وی بیان کرد: شهروندان عزیز جهت پاسخگویی و در صورت لزوم بمنظور حضور اکیپ‌های گشت فرآورده در هر ساعت از شبانه روز در محل مواکب، می‌توانند با شماره تلفن ادارات دامپزشکی شهرستانی و یا با کد سازمانی ۱۵۱۲ تماس بگیرند.