تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3740525
شناسه : 3740525
تاریخ :
رشد ۹۸۵ درصدی مبلغ فروش صنعت خودرو اقتصاد ایران: بررسی‌های آماری از رشد مبلغ فروش ۵ساله  صنعت خودرو در بازار سرمایه از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲در مقایسه با تورم تجمیعی خبر می‌دهد به‌طوری‌که مبلغ فروش این صنعت ۹۸۵درصد رشد داشته، در حالی که تورم تجمیعی ۴۹۳ درصد گزارش شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به بیانی دیگر صنعت خودرو توانسته‌ از تورم جلو بزند در حالی که برخی صنایع بورسی از تورم جا مانده‌اند. موضوع مهم اینکه با وجود آنکه بالاترین میزان رشد مبلغ فروش در میان صنایع بورسی، متعلق گروه خودرویی است اما قیمت‌گذاری دستوری در سال‌های اخیر موجب شد این صنعت نه‌تنها با سودآوری همراه نشود بلکه درحال‌حاضر با ۲۴۵هزار میلیارد تومان زیان انباشته مواجه است.

افت قیمت سهام نمادهای خودروساز

در دادوستدهای روز دوشنبه گروه خودرویی، نمادهای این صنعت بورسی باز هم منفی شدند. بر این اساس، نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، گسترش ‌سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، گروه بهمن، کرمان‌خودرو، سایپادیزل، زامیاد، بهمن‌دیزل، ایران‌خودرودیزل و پارس‌خودرو منفی خوردند. همچنین روز گذشته در گروه خودرویی طی ۹‌هزار نوبت معاملاتی ۳۴۱میلیون سهم به ارزش ۸۶ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت‌به روز یکشنبه با کاهش روبه‌رو بود. ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز دوشنبه بالغ‌بر ۱۹۸ هزار میلیارد تومان شد.

بورس منفی شد

روز دوشنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص کل بورس با افت ۱.۰۹۷ واحدی در محدوده دو میلیون و ۴ هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل ‌هم‌وزن نیز با افت ۹۴۱واحد در محدوده ۶۳۶هزار واحدی ایستاد. در این بازار نیز ۸.۶ میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۹۳ هزار میلیارد تومان معامله شد.

شاخص فرابورس نیز با افت ۲۲واحدی در محدوده ۲۰هزار واحد قرار گرفت. در فرابورس نیز ۳.۸میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۸.۸۴.۱ هزار میلیارد تومان دادوستد شد. این درحالی است که برخی فعالان بازار سرمایه معتقدند بهترین اقدام و تصمیم در این شرایط ایجاد محدودیت در دامنه نوسان بود. اما دیدگاه عده‌ای مخالف این موضوع است. آنها اعتقاد دارند کم‌کردن دامنه نوسان یعنی ایجاد رکود در بازار سهام و تاخیر عرضه. حال باید دید بورس در عمل با این تصمیم چه سمت و سویی پیدا خواهد کرد.

البته از سوی‌دیگر به‌نوعی می‌توان گفت بازار سهام در محدوده مثبت و منفی یک‌درصدی قفل شده است تا ترمز افت و خروج پول از بازار به زحمت کشیده شود. همچنین نرخ دلار نیمایی همچنان روند صعودی دارد و اعداد بالاتر از ۴۴ هزا رو ۴۰۰ تومان را در سامانه نیما ثبت کرده است.

این موضوع می‌تواند برای شرکت‌های صادرات‌محور سود قابل‌توجهی به دنبال داشته باشد.کاهش نرخ اخزا نیز دلیل دیگری است که باید بر معاملات بازار تاثیر قابل‌توجهی بگذارد. البته هنوز فشار فروش به دلیل تنش‌های بین‌المللی در بازار فروکش نکرده است.