تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3740417
شناسه : 3740417
تاریخ :
حمایت دولت از طرح‌های مشارکتی با بخش خصوصی اقتصاد ایران: بیرجند- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خراسان جنوبی از حمایت دولت از طرح‌های مشارکتی با بخش خصوصی خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، حمید جهانشاهی ظهر سه شنبه در چهارمین کارگروه توسعه و برنامه‌ریزی استان از تعیین تکلیف بخش عمده اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در سال جاری خبر داد.

وی با اشاره به مصوبات جلسات قبلی شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان افزود: خوشبختانه در سایه تعامل و هماهنگی قابل تقدیر مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران متعاقب تعیین سهم اعتبارات شهرستان‌ها در شورای برنامه‌ریزی، کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران و با دبیری نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برگزار و نسبت به تعریف و تصویب پروژه‌های اولویت‌دار شهرستان‌ها در بخش‌های مختلف اقدام شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی اظهار کرد: علی رغم همزمانی پیش جلسات کمیته برنامه‌ریزی و ایام انتخابات با کار فشرده در کوتاه‌ترین زمان ممکن پروسه سخت توزیع اعتبارات بر پایه شاخص‌های توسعه استان و شهرستان‌ها با تعاملی مثال‌زدنی صورت پذیرفت در بخش اعتبارات هزینه‌ای در حال حاضر ابلاغ و مبادله موافقت‌نامه‌ها صورت و تخصیص ماهانه به صورت منظم در حال انجام است.

جهانشاهی ادامه داد: در مبادله موافقت‌نامه‌های هزینه‌ای بر طبق محاسبات، شاهد حداقل کسری (نزدیک به صفر) هستیم اما در بخش رفاهیات و سایر اعتبارات اجتناب ناپذیر در صدد جذب منابع ملی و پرداخت کسری‌های احتمالی خواهیم بود.

وی گفت: انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی پرداخت مطالبات بازنشستگان را در اولویت قرار دهند کما اینکه تکلیف قانونی هم داریم و در بخش اعتبارات عمرانی منابع مختلفی از جمله تملک دارایی‌ها سه درصد نفت، توازن، اعتبارات نمایندگان مجلس در بخش شهرستانی و چه در بخش سطح استان ابلاغ اعتبارات صورت پذیرفته است و تعهد منابع دولتی انجام شده است که امید است با تخصیص به موقع اعتبارات شاهد مراحل اجرا و تکمیل پروژه‌ها باشیم و انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی در اسرع وقت نسبت به مبادله موافقت‌نامه‌های عمرانی با توجه به مهلت قانونی تعیین شده اقدام کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان از حمایت دولت از طرح‌های مشارکتی با بخش خصوصی خبر داد و افزود: در راستای تحقق شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) و در اجرای برنامه هفتم پیشرفت و با عنایت به تصویب‌نامه‬ هیأت وزیران، دستگاه‌های اجرایی ملزم به آماده سازی پروژه‌ها برای مشارکت با بخش خصوصی و نیز ابلاغ و تخصیص طرح‌ها و پروژه‌ها مشروط بر مشارکت بخش خصوصی هستند.

وی اظهار داشت: بر همین اساس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مکلف است ۱۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان را برای کمک به طرح‌های مشارکتی اختصاص داده و توزیع این اعتبارات به صورت جداگانه در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان صورت پذیرد و تخصیص اعتبار منوط به فرآیند واگذاری طرح به بخش خصوصی است.

جهانشاهی یادآور شد: بر این اساس کمک بخش عمومی در زمان ساخت به صورت تأمین بخشی از هزینه سرمایه‌گذاری، یارانه سود تسهیلات و وجوه اداره شده برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مشارکتی حداکثر معادل ۳۰ درصد میزان سرمایه مورد نیاز برای اتمام پروژه به صورت مقطوع است و در صورت عدم توجیه مالی برای سرمایه‌گذار در زمان بهره‌برداری بخشی از مابه‌التفاوت بهای تمام شده بر اساس الگوی مالی و بهای تمام شده برای بخش عمومی و بهای دریافتی از کاربران توسط بخش عمومی پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت قانونی یاد شده در سال جاری اعتباری معادل ۵۸ میلیارد تومان از منابع استانی برای این امر اختصاص می‌یابد.