تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3740396
شناسه : 3740396
تاریخ :
داستان‌های کوتاه کودک و نوجوان فاقد نگاره‌های بومی است اقتصاد ایران: داور بخش داستان کوتاه نخستین جشنواره کتاب کودک و نوجوان می‌گوید: داستان‌های منتشر شده در حوزه کودک و نوجوان به خصوص با مضمون محیط زیست فاقد نگاره‌های بومی بوده و اغلب تقلید در داستان‌های غربی هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

سید‌سعید هاشمی داور بخش داستان کوتاه نخستین جشنواره کتاب کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ با اشاره به وضعیت آثار عرضه شده در بخش داستان کوتاه گفت: آثار از نظر کمی رشد  قابل توجهی داشت، بالاخره وضعیت چاپ و توزیع هر روز بهتر می‌شود و راه‌های جدیدی  برای انتشار کتاب پیدا می‌شود،‌ اما از نظر کیفی آثار برجستگی خاصی نداشت.

وی ادامه داد:‌ در حوئزه کوتاه مجموعه داستان‌های کوتاه بسیاری عرضه شده است،‌ اما در حوزه نوجوان با کمبود آثار مواجه هستیم،‌ اغلب آثار حوزه نوجوان به سمت رمان رفتند،‌ تعدادی از ناشران نیز به سمت ترجمه رفتند و البته در حوزه ترجمه نیز بیشتر داستان بلند مدنظر قرار داشته است.

هاشمی با اشاره به مضمامین داستان‌های کوتاه گفت‌: بخشی از داستان‌های کوتاه،‌ تم مذهبی داشتند،‌ داستان‌های کوتاه معرفتی تعداد قابل توجهی بودند،‌ مضمون دیگر مورد استفاده مضمون محیط‌زیستی بود که تعداد قابل توجهی داشتند،‌ در مجموع داستان‌های محیط زیستی رشدشان نسبت به سال‌های قبل زیاد بود و بیشتر هم تقلید از سبک غربی بود.

وی ادامه داد:‌ در داستان‌های محیط زیستی که در این دوره جشنواره بررسی کردیم‌، نگاره‌های بومی اصلاً دیده نمی‌شد، وقتی داستان را می‌خواندیم با اینکه نویسنده ایرانی نوشته بود، گویی جغرافیای داستان در محیط غربی بود،‌ حتی تصویرگری‌ها هم غربی بودند و کشور ما و سنت‌ها را نمایندگی نمی‌کردند.تعدادی از داستان‌ها هم اخلاقی و تربیتی بودند.

 به گفته هاشمی بزرگترین نقطه ضعف داستان کوتاه کودک و نوجوان نبود نگاه تازه است،‌ نگاهی که نبودش موجب شده تا موضوع تازه‌ای در ادبیات کودک و نوجوان دیده نشود،‌ کتاب‌ها بیشتر روایت و خاطره هستند تا با مختصات داستان.

وی ادامه می‌دهد: این نبود نگاه تازه اغلب در میان آثار نویسندکان جوان مشاهده می‌شود،‌ نویسندگان پیشکویت بسیار کم کار شده‌اند و اگر اثری هم منتشر کنند،‌ به سفارش ناشر است،‌ ناشران نیز بیشتر تحت تاثیر ذائقه مخاطب هستند،‌ در حالیکه ما باید ذائقه مخاطب را بشناسیم و آن را ارتقا دهیم.

 این نویسنده کودک و نوجوان دستیابی به آثار نامزد شده در این بخش را دشوار دانست نه از آن جهت که رقابت تنگاتنگی بین آثار وجود دارد،‌ بلکه از این جهت که رسیدن به آثار واجد شرایط سخت بود.

انتهای پیام/