تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3740319
شناسه : 3740319
تاریخ :
روز ملی اورژانس در تقویم رسمی کشور ثبت شد اقتصاد ایران: رییس سازمان اورژانس کشور از ثبت روز اورژانس در تقویم رسمی کشور خبر داد و گفت: روز ۲۶ شهریور همزمان با سالگرد تاسیس اورژانس، در تقویم رسمی کشور ثبت شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر میعادفر، در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تقدیر از همراهی اصحاب رسانه با سازمان اورژانس کشور در انعکاس خدمات این سازمان و ارتقای فرهنگ سلامت، یادآور شد: استقبال مردم و زائران از پیاده روی اربعین در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده و سال گذشته ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از مرزهای کشور خارج شدند و در مجموع حدود ۹ میلیون تردد در بازه زمانی ۲۰ تا ۲۲ روزه بین ایران و عراق ثبت شد.

وی به بیان برخی مخاطرات و نگرانی‌ها در مورد سلامت زائران اربعین حسینی پرداخت و گفت: بزرگترین چالش پیش روی زائران، گرمای هوا و گرمازدگی است چراکه پیش بینی می‌شود دمای هوا در نقاط مرزی به حدود ۵۰ تا ۶۰ درجه سانتی گراد برسد. همچنین باید نکات پیشگیرانه از برخی بیماری‌های واگیر و عفونی مانند کرونا و تب دنگی مورد توجه زائران قرار گیرد چراکه تب دنگی در برخی کشورهای همسایه شایع است.

رئیس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: در مرزهای ریمدان و میرجاوه امکانات و تست‌های سریع برای تب دنگی فراهم و مقرر شده که از تردد زائران اتباع بیگانه که علائم این بیماری را دارند، جلوگیری شود و اتباع بیگانه هیچ گونه توقفی در شهرهای کرمان، قم و مشهد مقدس نداشته و مستقیماً از مرز چذابه به عراق سفر کنند.

میعادفر با بیان اینکه با توجه به همزمانی ایام اربعین و فصل گرما پیش بینی‌های لازم بهداشتی و درمانی در مرزهای کشور صورت گرفته است، افزود: در مرز مهران ظرفیت ۱۰۰ تا ۱۵۰ تخت موقت، در مرز خسروی ۷۰ تا ۱۰۰ و در مرز چذابه نیز ۵۰ تخت ایجاد می‌شود و این امکانات در مرزهای شرقی کشور نیز پیش بینی شده است.

وی با اشاره به آماده باش کامل ۸ دانشگاه علوم پزشکی در استان‌های مرزی کشور در ایام اربعین حسینی، گفت: ۱۶۱ بیمارستان در این دانشگاه‌ها، ۵۷۳ پایگاه اورژانس، تیم‌های بهداشتی فعال و آماده باش هستند. همچنین ۲۷۱ دستگاه آمبولانس، ۴۴ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۱۴ دستگاه موتورلانس، ۱۴ فروند بالگرد، ۲ فروند هواپیما، ۵ واحد تعمیرگاه سیار، ۴ واحد سامانه ارتباطی، ۴ واحد آزمایشگاه سیار و ۱۰ بیمارستان صحرایی موقت در نقاط مرزی مستقر می‌شوند.

رئیس سازمان اورژانس کشور تاکید کرد: توصیه ما به گروه‌های پرخطر مانند کودکان کمتر از ۶ سال، مادران باردار، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و نیازمند به داروهای تخصصی، بیماران دارای نقص سیستم ایمنی و سالمندان این است که حتی المقدور زمان زیارت خود را به فرصت دیگری موکول کنند.

میعادفر به زائران توصیه کرد که علاوه بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در زمان رانندگی، حتماً در ایام شب پیاده روی کرده و روزها به استراحت بپردازند همچنین به نکات پیشگیرانه در مورد بیماری‌های واگیر، توجه ویژه ای داشته باشند.

وی یادآور شد: سال‌های گذشته خدمات بهداشتی، درمانی و فوریت‌های پزشکی در چادر و کانکس به زائران اربعین ارائه می‌شد اما در طول سه سال گذشته و با راه اندازی مراکز ثابت بهداشتی و درمانی در نقاط مرزی با عراق، ارائه خدمات در این مراکز صورت می‌گیرد و زیرساخت‌های ثابت برای ارائه خدمات به زائران اربعین، ۵۰ درصد افزایش یافته است.

میعادفر تصریح کرد: امروز خوشبختانه مجوز راه اندازی مرکز تحقیقات سازمان اورژانس کشور از سوی شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی صادر شد که با راه اندازی این مرکز در آینده شاهد تقویت پژوهش‌های علمی و بهره گیری از الگوهای جهانی هستیم و چاشنی علم و پژوهش به مأموریت‌ها و سازمان اورژانس کشور اضافه می‌شود.