تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3740300
شناسه : 3740300
تاریخ :
درخواست برگزاری همه‌پرسی استقرار تسلیحات آمریکا در آلمان اقتصاد ایران: نخست وزیر ایالت زاکسن آلمان تصمیم اخیر دولت برای استقرار تسلیحات دوربرد آمریکا در خاک کشورش بدون هیچ بحث و نظر خواهی را نادرست دانسته و خواستار برگزاری همه پرسی در این باره شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بحث ها درباره استقرار تسلیحات دوربرد آمریکا همچنان در بین مقامات آلمانی ادامه دارد.

در همین راستا "مایکل کرتشمر"، نخست وزیر ایالت زاکسن آلمان همه پرسی در مورد استقرار سامانه های تسلیحاتی گسترده ایالات متحده در آلمان و همچنین امکان مجدد خدمت اجباری نظامی را پیشنهاد داده است.

این مقام حزب دموکرات مسیحی آلمان البته در مصاحبه با " دی ولت"، این استقرارهای برنامه ریزی شده از سال 2026 را "کاملا درست" توصیف کرد. کرتشمر در عین حال تاکید کرد: با این حال، من فکر می کنم اشتباه است که این سلاح ها اکنون بدون هیچ بحثی مستقر شوند.

وی تاکید کرد: بحث در مورد بازگشت به خدمت سربازی یا سربازی اجباری همچنین ضروری است. به گفته وی این مسئله هم نیاز به بحث و تصمیم گیری دارد. من از آلمانی‌ها در این مورد سوال می کنم. سپس دولت فدرال آلمان باید نتایج همه پرسی را اجرا کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش همچنین گفت: تنها چیزی که روسیه را واقعا تحت تاثیر قرار می دهد توانایی ما برای دفاع از خود است. اساس این امر یک اقتصاد قوی و صلح اجتماعی است، بنابراین آلمان باید هر کاری که می تواند برای پایان دادن به جنگ در اوکراین و تقویت منابع خود انجام دهد.

اخیرا بحث ها درباره طرح استقرار تسلیحات دوربرد آمریکا در خاک آلمان در بین مقامات آلمانی بالا گرفته و اختلافاتی در این باره ایجاد شده است.

در حاشیه نشست ناتو در واشنگتن در 10 ژوئیه، آلمان و ایالات متحده آمریکا اعلام کردند که از سال 2026، تسلیحات دوربرد ایالات متحده برای اولین بار از دهه 1990 دوباره در آلمان مستقر خواهند شد. بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان این موضوع را با شکاف جدی توانمندی در اروپا توجیه کرد. "اولاف شولتز"، صدراعظم آلمان هم اعلام کرده که این تصمیم برای جلوگیری از وقوع جنگ بوده است.

با این حال، انتقادات زیادی بهاین مسئله وجود داشت که قبل از این تصمیم هیچ بحثی وجود نداشته است. به عنوان مثال، زیگمار گابریل، معاون صدراعظم و وزیر امور خارجه سابق آلمان در این باره گفته است که آنچه او را آزار می‌دهد قصد استقرار خود این تسلیحات نیست، بلکه این واقعیت است که هیچ بحث عمومی در مورد آن در آلمان وجود ندارد.

تعدادی از نمایندگان پارلمان آلمان نه فقط از نمایندگان حزب سوسیال دموکرات صدر اعظم هم از این تصمیم متعجب و گاها غافلگیر شده اند. "اولاف شولتز"، صدر اعظم آلمان اولین بار در جریان نشست سران ناتو در واشنگتن درباره این اقدام اظهار نظر کرد. وی از یک "تصمیم بسیار خوب" صحبت کرده و تاکید کرد: آلمان باید حفاظت خود را با بازدارندگی داشته باشد. به گفته وی سلاح های دقیق برای این امر ضروری است.

اخیرا همچنین رالف موتسنیچ، از رهبران حزب سوسیال دموکرات در رابطه با طرح های موشکی آمریکا گفت که خطر تشدید ناخواسته نظامی قابل توجه است.

انتقاد موتسنیچ از طرح استقرار احتمالی موشک های ایالات متحده آمریکا همچنین با حمایت برخی از مقامات سابق این حزب از جمله نوربرت والتر بورجانس، رئیس سابق این حزب 71 ساله، که بسیار مورد احترام است، همراه شد.

در حاشیه نشست سران ناتو در واشنگتن در 10 ژوئیه، ایالات متحده آمریکا و آلمان اعلام کردند که ارتش ایالات متحده پس از وقفه بیش از 20 سال، دوباره از سال 2026 تسلیحات دوربرد در آلمان مستقر خواهد کرد. این موشک‌ها همچنین شامل موشک‌های تاماهاوک هستند که می‌توانند اهدافی با برد بیش از 2000 کیلومتر را هدف قرار دهند، و همچنین سلاح‌های مافوق صوت که هنوز نیاز به توسعه بیشتر دارند.

به این ترتیب دولت فدرال آلمان اخیرا بار دیگر به ایالات متحده آمریکا اجازه داده است که موشک های دوربرد در آلمان مستقر کند. پیش از این اقدام مذاکرات طولانی انجام شد و انتقادات تندی به این اقدام به ویژه از سوی حزب افراطی "جایگزینی برای آلمان" و چپ صورت گرفت.

با وجود همه این انتقادها وزیر دفاع آلمان هم اخیرا در سخنانی در ایالت هاوایی آمریکا ضمن رد همه انتقادها از توافق برلین با واشنگتن برای استقرار تسلیحات دوربرد در خاک کشورش این طرح را یک اقدام برای بازدارندگی واقعی در برابر روسیه دانسته است.

روسیه واکنش تندی به این تصمیم نشان داده است. .

"ولادیمیر پوتین"، رئیس‌جمهور روسیه در سخنانی، به واشنگتن هشدار داده است که در صورت استقرار موشک‌های دوربرد آمریکایی در خاک آلمان، مسکو دیگر به تعلیق یکجانبه در خصوص استقرار سلاح‌های میان‌برد و کوتاه‌برد پایبند نخواهد بود.

انتهای پیام/