تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3740273
شناسه : 3740273
تاریخ :
رد درخواست توقف صدور حکم علیه ترامپ در پرونده حق السکوت اقتصاد ایران: دادگاه عالی آمریکا درخواست ایالت میسوری برای توقف صدور حکم علیه ترامپ در پرونده پرداخت حق السکوت را رد کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دادگاه عالی آمریکا درخواست ایالت میسوری برای توقف صدور حکم علیه ترامپ در پرونده پرداخت حق السکوت تا پس از انتخابات ریاست جمهوری 5 نوامبر را رد کرد.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که دادخواستی از سوی ایالت میسوری مطرح شد که در آن ادعا شد این پرونده حق رای دهندگان برای شنیدن سخنان نامزد جمهوری خواهان در جریان رقابت های انتخاباتی و تلاش برای راه یابی به کاخ سفید را تحت قانون اساسی آمریکا، نقض می کند.

آندرو بیلی دادستان جمهوری خواه کل میسوری، دادخواستی را در تاریخ 3 جولای علیه ایالت نیویورک مطرح کرد و از دادگاه عالی خواست تا صدور حکم علیه ترامپ در این پرونده و محدودیت رسانه ای اعمال شده از سوی قاضی ایالت نیویورک خوآن مرکان، علیه ترامپ در این پرونده را متوقف کند.

وی اظهار کرد این پرونده علیه ترامپ حق ساکنان میسوری برای شنیدن سخنان نامزد مورد نظرشان و رای دادن به او را تحت متمم اول قانون اساسی آمریکا نقض می کند.

بیلی تصریح کرد به جای آنکه به نامزد ریاست جمهوری اجازه دهیم به امور کمپین انتخاباتی اش بپردازد، مترقیان رادیکال در ایالت نیویورک تلاش می کنند با حمله مستقیم به فرآیند دموکراسی کشور، بر نتایج انتخابات 2024 تاثیر بگذارند.

براساس این گزارش، این تصمیم دادگاه عالی هنوز امضا نشده و دو قاضی محافظه کار اعلام کردند که این دادخواست را خواهند پذیرفت اما نمی توانند کمک دیگری بکنند.

دونالد ترامپ در ماه مه، به جرم پرداخت 130 هزار دلار حق السکوت به یک بازیگر فیلم های غیراخلاقی به نام استورمی دنیلز در آستانه انتخابات 2016، در ازای داشتن رابطه جنسی با وی گناهکار شناخته شد. بازپرسان اظهار کردند که پرداخت این رقم به شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات آن سال و شکست دادن هیلاری کلینتون، موثر بوده است. این در حالی است که ترامپ داشتن هر گونه رابطه با دنیلز را رد و درخواست فرجام خواهی کرد، درخواستی که در ماه سپتامبر به آن رسیدگی می شود.

این در حالی است که دادستان های کل ایالت های فلوریدا، آیووا، مونتانا و آلاسکا نیز حمایت خود را از دادخواست ایالت میسوری، اعلام کردند.

براساس قانون اساسی آمریکا، منازعه ها و دعاوی قضایی بین ایالت ها، به طور مستقیم به دادگاه عالی ارسال می شود.

این در حالی است که چندی قبل دیوان عالی آمریکا حکم مصونیت قضایی را برای روسای جمهور سابق آمریکا صادر کرد. حکم صادره از سوی دیوان عالی ایالات متحده مبنی بر این است که رؤسای جمهور سابق آمریکا داری مصونیت از پیگرد قضائی بر اساس چارچوب مندرج در قانون اساسی هستند؛ اما این مصونیت مطلق نیست و آن ها را از پیگرد قضائی اقداماتشان در حوزه فعالیت های غیررسمی (شخصی) شان مصون نمی دارد.

حکم دیوان عالی آمریکا با 6 رأی موافق در مقابل 3 رأی مخالف ترامپ را تنها برای «اقدامات رسمی» در دوران تصدی ریاست جمهوری‌اش مستحق مصونیت دانست، اما «برای اعمال غیررسمی» وی در آن دوران مستحق برخورداری از مصونیت ندانست.

با صدور حکم مصونیت قضایی برای ترامپ، صدور حکم قطعی علیه رییس‌جمهور سابق آمریکا در پرونده پرداخت حق‌السکوت تا ماه سپتامبر به تعویق افتاد. قاضی مرکان اعلام کرد که در تاریخ 18 سپتامبر حکم نهایی علیه ترامپ در این پرونده را صادر خواهد کرد.

دادگاه تجدیدنظر نیویورک هفته گذشته درخواست تیم ترامپ برای برداشتن حکم ممنوعیت رسانه ای را رد کرد. صدور این حکم علیه ترامپ بدان معناست که او نمی تواند به طور عمومی درباره دادستان ها و بازپرسان پرونده و دیگر افراد دخیل تا زمان صدور حکم، اظهار نظر کند.

سه روز پیش نیز رسیدگی به پرونده تلاش غیرقانونی دونالد ترامپ برای تغییر نتایج انتخابات 2020 و شکست در مقابل جو بایدن، پس از نزدیک به 8 ماه توقف از سرگرفته شد.

بر این اساس، دادگاه عالی که اعضای آن 3-6 به نفع اکثریت محافظه کار است، به طور رسمی این پرونده را به قاضی تانیا چاتکان بازگرداند و این امکان را به بازپرسان پرونده و وکلای ترامپ داد تا نبرد قانونی دیگری را درباره چگونگی درنظرگرفتن حکم مصونیت قضایی برای ترامپ در این پرونده، آغاز کنند.

اگر ترامپ بار دیگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، می تواند برای هر گونه اتهام فدرال علیه خود درخواست عفو بدهد.

این در حالی است که نتایج تازه ترین نظرسنجی های رویترز/ایپسوس نشان می دهد کامالا هریس با یک درصد اختلاف از دونالد ترامپ در رقابت های انتخاباتی پیشی گرفته است.

براساس این نظرسنجی، کامالا هریس نامزد احتمالی دموکرات ها از حمایت 43 درصد رای دهندگان برخوردار است در حالی که دونالد ترامپ 42 درصد حمایت ها را به خود اختصاص داده است.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 5 نوامبر 2024 (15 آبان) برگزار می شود.

انتهای پیام/