تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3740209
شناسه : 3740209
تاریخ :
سامانه انتقال آب ماندگان بهار ۱۴۰۴ به زاینده‌رود می‌رسد اقتصاد ایران: اصفهان- استاندار اصفهان گفت: سامانه انتقال آب از منابع جنوب استان اصفهان به حوضه زاینده رود با آورد سالانه ۲۸۰ میلیون مترمکعب تا بهار ۱۴۰۴ وارد مدار می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، سید رضا مرتضوی صبح سه‌شنبه ️در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت ۱۷ مرداد روز خبرنگار برگزار شد، با اشاره به چشم انداز طرح‌هایی که با هدف احیای حوضه زاینده رود در دولت سیزدهم اجرا شده است، اظهار داشت: طبق برنامه تلاش کردیم سامانه تأمین آب از منابع داخلی جنوب استان موسوم به طرح ماندگان را که اکنون به سامانه شهید رئیسی تغییر نام یافته است، اواخر اسفند سال جاری یا در نهایت بهار ۱۴۰۴ وارد مدار کنیم و شهریور سال پیش رو خط انتقال آب دریا را به اتمام برسانیم.

وی ادامه داد: مجموع آورد این دو طرح در حال اجرا با آورد سامانه کوهرنگ سه چیزی حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب است که به حوضه زاینده‌رود می‌آید.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: برای احیای رودخانه زاینده رود ۴۵۰ میلیون مترمکعب نیاز است که با اجرای این پروژه‌ها آب را به حقابه دار اصلی یعنی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی برمی گردانیم و این مهم تا اواخر ۱۴۰۴ قابل تحقق است.

مرتضوی با اشاره به اینکه محل آبگیری سامانه شهید رئیسی (انتقال آب ماندگان) در انتها دچار مشکلاتی بود و تصمیم بر آن شد که محل آبگیر و سد این پروژه در استان اصفهان احداث شود، ابراز داشت: این مهم با حمایت رئیس جمهور شهید محقق شد.

وی ادامه داد: آنان که می‌گویند شهید رئیسی برای آب اصفهان چکار کرد، باید گفت که اگر اقدامات دولت‌های پیشین در این حوزه را با عملکرد شهید رئیسی مقایسه کنیم بی تردید وزن اقدامات ایشان بیشتر بوده و این گونه اظهار نظرها درباره عملکرد ایشان برای آب اصفهان بی انصافی است.

استاندار اصفهان تصریح کرد: شهید رئیسی در همان روزهای اول خدمتم به عنوان استاندار اصفهان، بارها به بنده تاکید کردند که تمام وقت خود را برای مساله آب اختصاص دهم زیرا خواسته مردم اصفهان احیای زاینده رود است.

مرتضوی با اشاره به جزئیات طرح تأمین آب از جنوب استان (سامانه شهید رئیسی) گفت: طبق مطالعات و بررسی‌هایی که در گذشته انجام شده بود سالانه به طور متوسط حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب از مناطق جنوب و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب روان آب از مناطق غرب استان از اصفهان خارج می‌شد که ما در این دولت به طور میدانی بررسی و مطالعات کارشناسی آن را انجام دادیم.

وی ادامه داد: اگر چه با وزارت نیرو درخصوص مسیر اجرای پروژه با چالش‌هایی مواجه شدیم اما با حمایت شخص رئیس جمهور فقید عملیات اجرایی این طرح از بهمن ۱۴۰۱ آغاز و منابع مالی آن از محل مولد سازی تأمین شد.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: اگر عملیات اجرایی طرح سامانه شهید رئیسی با روند کنونی ادامه پیدا کند اسفندماه یا بهار آینده ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب را می‌توانیم به زاینده‌رود منتقل کنیم.

مرتضوی افزود: لازم است برنامه‌های ۲۵ محوری که برای احیای حوضه آبریز زاینده رود در قرارگاه آب مصوب شده، همه را با هم ببینیم و جایگزین کنیم.
وی ادامه داد:

طبق مصوبات دولت به صنایع تاکید کردیم که در آینده دیگر به صنعت آب نخواهیم داد و در قانون توسعه هفتم نیز آمده که جز استفاده از آب‌های غیرمتعارف، به صنایع مجوز داده نمی‌شود و همه در این بخش موظفند از منابع جدید آب تأمین کنند.

استاندار اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته متأسفانه نسبت به فلات مرکزی و حوزه آب در کشور تدابیر خوبی نشده و انباشته‌ای از نارضایتی‌ها و نارسایی‌ها در فلات مرکزی از سال‌های دور در دولت به جا مانده بود.

تکمیل می‌شود...