تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3740152
شناسه : 3740152
تاریخ :
نظارت ویژه بر واگذاری اراضی دولتی در استان بوشهر اقتصاد ایران: بوشهر- مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان بوشهر از بررسی ۱۳ پرونده در هیأت هفت نفری واگذاری اراضی خبر داد و گفت: نظارت ویژه بر واگذاری اراضی دولتی در استان بوشهر صورت می گیرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، احمد مشایخی صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۱۳ پرونده با مجموع مساحت ۵۹۴ هزار و ۶۵۱ مترمربع شامل طرح‌های کشت گوجه فرنگی و سبزیجات، حفر چاه، تولید محصولات سبزی و صیفی، اسکان عشایر و نخیلات جهت تمدید قرارداد اجاره، انتقال قطعی و اصلاح زمین در کمیسیون مطرح شد که ۹۵ هزار مترمربع برای درخواست واگذاری اولیه، ۴۳۱ هزار و ۴۳۰ مترمربع برای تمدید قرارداد اجاره و ۶۸ هزار و ۱۹۱ مترمربع مربوط به انتقال قطعی است.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: با ۱۰ پرونده برای تمدید قرارداد اجاره و ۲ پرونده برای واگذاری اولیه و یک پرونده جهت انتقال قطعی با نظر اعضا کمیسیون موافقت شد.

وی گفت: کمیسیون هیأت هفت نفری واگذاری با حضور حاکم شرع استان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیر اسکان عشایر برگزار شد.

تحقق شاخص‌های مهم امور اراضی

مشایخی با اشاره به نشست قرارگاه مرکزی صدور اسناد، حفظ کاربری و تجمیع و یکپارچگی اراضی کشاورزی گفت: طبق گزارش ارائه شده در وبینار از سال ۹۴ تاکنون ۹۶۱ مجوز تغییر کاربری به مساحت ۸۶۹ هکتار صادر شده است.

وی ادامه داد: ۵۸۷ مجوز با مساحت ۴۸۸ هکتار مربوط به تبصره چهار، ۸۹ مجوز به مساحت ۱۶۶ هکتار مختص تبصره یک مشمول عوارض و ۲۰۸ مجوز با مساحت ۲۹۲ هکتار متعلق به تبصره یک معاف از عوارض است که تاکنون برای ۵۸۱ مجوز با مساحت ۴۰۶ هکتار بازدید توسط عوامل نظارتی جهت تعیین پیشرفت فیزیکی صورت گرفته است.

وی افزود: ۶ مجوز با مساحت چهار هکتار در چهار ماهه اول سال ۱۴۰۳ صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۵۰ درصد کاهش داشته است که این روند بسیار خوبی در جهت کاهش تغییر کاربری‌ها است چرا که حفاظت از اراضی کشاورزی در جهت تأمین امنیت غذایی بسیار حائز اهمیت است و فقط در صورت ضرورت باید با صدور مجوز تغییر کاربری موافقت کرد.

مدیر امور اراضی استان بوشهر ادامه داد: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در وظایف غیر حاکمیتی به ویژه بازدید از مجوزهای تغییر کاربری کارآمد و تأثیرگذار است که با انعقاد تفاهم نامه با نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان و برگزاری دوره‌های آموزشی بازدید از مجوزهای تغییر کاربری در دستور کار قرار دارد و تاکنون ۲۷ مجوز قابل ارجاع به نظام مهندسی ارسال و ۲۰ مورد مورد بررسی و بازدید قرار گرفته است.

مشایخی در خصوص تجمیع و یکپارچگی اراضی نیز افزود: دوره آموزشی در این خصوص برای همکاران امور اراضی شهرستان برگزار و شیوه نامه ابلاغی تجمیع و یکپارچه سازی و قوانین مربوطه ارائه شد و از شهرستان‌ها درخواست شد تا نسبت به برگزاری منظم جلسات کارگروه اقدام و مصوبات به دبیرخانه استان جهت طرح در کارگروه استان اقدام کنند.

نظارت ویژه بر واگذاری اراضی دولتی در استان بوشهر

نظارت بر واگذاری اراضی ملی دشتستان

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان بوشهر از نظارت بر چهار طرح واگذاری اراضی ملی شهرستان دشتستان خبر داد و گفت: نظارت بر طرح‌های اراضی واگذار شده ملی باید به صورت مستمر توسط عوامل نظارتی شهرستان مطابق با برنامه زمانبندی انجام شود.

مشایخی اظهار کرد: عوامل نظارتی شهرستان دشتستان از چهار طرح مرغداری، دامداری، کشتارگاه مرغ اراضی واگذار شده به مساحت ۴۳ هزار و ۸۹۰ مترمربع بازدید و میزان اجرای طرح بر حسب اعتبار مصوبه کمیسیون طرح‌های کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت.

وی پیشرفت فیزیکی طرح‌های مورد بازدید را بر اساس فرم تکمیل شده بر اساس شاخص‌های مشخص ۵۸ تا ۱۰۰ درصد گزارش کرد.

رفع تصرف اراضی کشاورزی شهرستان دشتی

مدیر امور اراضی استان بوشهر گفت: در راستای اجرای تبصره دو ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری ۳.۵ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان دشتی رفع تصرف شد.

مشایخی افزود: ۳۶ مورد از ساخت و سازهای غیر مجاز در روستای عربی شهرستان دشتی که توسط واحد گشت اخطاریه توقف عملیات صادر و برای فرآیند حقوقی پرونده تشکیل و اعلام جرم شده بود تخریب و موجب بازگشت ۳.۵ هکتار از اراضی کشاورزی به چرخه تولید شد.

مشایخی ادامه داد: ارزش ریالی این اراضی ۷۲ میلیارد ریال است که نباید به افراد سودجو این فرصت را داد که به بهانه ارزش زمین، زمینه تخریب اراضی کشاورزی که خود تهدیدی برای به خاطر افتادن امنیت غذایی است را فراهم کنند.

مدیر امور اراضی استان بوشهر اضافه کرد: در صورت تسریع در صدور اسناد تک برگ برای اراضی کشاورزی موجبات کاهش تغییر کاربری‌های غیر مجاز در این اراضی فراهم می‌شود.