تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3740120
شناسه : 3740120
تاریخ :
صادرات ۳۴ میلیون تن محصول پتروشیمی در سال جاری اقتصاد ایران: مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی از پیش‌بینی تولید ۸۳ میلیون تنی و صادرات ۳۴ میلیون تنی محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن عباس‌زاده در آئین پایانی پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران با اعلام این خبر که ظرفیت صنعت پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ با بهره‌برداری از واحدهای تازه به سالانه ۱۰۳ میلیون تن می‌رسد، بیان کرد: ۸۳ میلیون تن تولید واقعی برای امسال برآورد شده است که ۴۸ میلیون تن آن به فروش می‌رسد. از این مقدار، ۳۴ میلیون تن صادر و حدود ۱۴ میلیون تن جذب بازار داخلی می‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی رقیب اصلی ایران در منطقه را عربستان دانست و در مقایسه ایران و عربستان در تولید محصولات پایه گفت: دو کشور در تولید آمونیاک حدود ۷ میلیون تن ظرفیت تولید دارند، اما ایران با توجه به منابع گازی حدود ۲ برابر عربستان در متانول پیش رفته، به‌طوری که ایران دارای ظرفیت ۱۶ میلیون تنی و عربستان ظرفیت ۸ میلیون تنی است.

عباس‌زاده ادامه داد: ظرفیت تولید اتیلن عربستان ۱۸ میلیون تن و ایران ۸ میلیون تن است که این رقم بر اساس برنامه افزایش خواهد یافت. ایران به‌دلیل استفاده از اتان در تولید اتیلن، کمتر از یک میلیون تن پروپیلن تولید می‌کند، اما عربستان با تولید اتیلن بالا، حدود ۷ میلیون تن پروپیلن تولید می‌کند.

وی پروپیلن را پایه زنجیره ارزش برشمرد و تصریح کرد: متأسفانه یکی از دلایل تکمیل‌نشدن زنجیره ارزش در ایران همین موضوع تولید پایین پروپیلن است، بنابراین باید با استفاده از ظرفیت ۱۶ میلیون تنی موجود متانول، به‌سمت تولید پروپیلن بیشتر حرکت کنیم.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به تولید ۷۴ میلیون تن محصول پتروشیمی در سال ۲۰۲۴ در ایران یادآور شد: ۱۰ میلیون تن متانول، ۵ میلیون تن آمونیاک، ۷ میلیون تن اتیلن و حدود ۸ میلیون تن اوره بخشی از این تولیدات بوده است.

ظرفیت ۱۸۶ میلیون تنی صنعت پتروشیمی در پایان برنامه هشتم

عباس‌زاده با بیان اینکه حدود ۶۰ تا ۶۱ طرح پتروشیمی در برنامه هفتم توسعه به بهره‌برداری خواهد رسید که ۳۵ میلیون تن ظرفیت ایجاد می‌کند، اعلام کرد: این طرح‌ها هم‌اکنون بیش از ۵۰ درصد پیشرفت دارند که نیازمند حدود ۲۴ میلیارد دلار سرمایه هستند.

وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح‌های پتروشیمی برنامه هشتم توسعه نیز حدود ۴۸ میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد که این طرح‌ها هم‌اکنون در مراحل ابتدایی هستند، گفت: ازاین‌رو ظرفیت صنعت پتروشیمی از ۹۶ میلیون تن کنونی به ۱۳۲ میلیون تن در پایان برنامه هفتم توسعه و ۱۸۶ میلیون تن در پایان برنامه هشتم می‌رسد.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تشریح وضع صنعت پتروشیمی ایران در ۱۰ سال آینده افزود: ظرفیت ۱۶ میلیون تنی کنونی تولید متانول به ۳۴ میلیون تن می‌رسد که بخشی در طرح‌های GTP مصرف خواهد شد. ظرفیت تولید آمونیاک نیز از ۷ میلیون به ۱۰ میلیون تن خواهد رسید. تولید اتیلن از طرح‌های MTO مقداری افزایشی خواهد بود که البته چند پروژه الفین از محل اتان نیز اجرا خواهند شد. تولید اوره نیز کمی افزایشی خواهد بود. ظرفیت تولید پلیمرها نیز از ۹ میلیون تن کنونی به ۳۰ میلیون تن می‌رسد که ارزشمند است.

عباس‌زاده درباره خوراک گاز طبیعی صنعت پتروشیمی تصریح کرد: هم‌اکنون این صنعت ظرفیت دریافت روزانه حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب خوراک گازی را دارد که به‌طور متوسط در سال گذشته روزانه حدود ۷۰ میلیون مترمکعب دریافت شده است.

وی با تأکید بر اینکه فعالان صنعت پتروشیمی بایدبه برنامه هفتم توسعه توجه ویژه داشته باشند، زیرا چند موضوع آن بر صنعت پتروشیمی تأثیرگذار است، گفت: الزام مؤسسه‌های مالی، نهادها و صندوق‌های بازنشستگی به واگذاری سهام، اولویت برداشت از گاز استحصال‌شده از طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل با سرمایه‌گذاری صنایع انرژی‌بر ازجمله صنعت پتروشیمی در این طرح‌ها، ادای دیون دولت به تأمین اجتماعی از محل تهاتر میعانات با خوراک، انرژی و… (برای تهاتر مطالبات اوره‌سازان)، واگذاری سهام صندوق‌های کشوری و لشکری، الزام تأمین آب صنایع از محل آب نامتعارف، الزام تکمیل زنجیره ارزش، تخفیف پلکانی خوراک با اوراق تسویه و تخصیص مواد نیمه‌خام برای توسعه زنجیره ارزش ازجمله موارد حائز اهمیت است.

استقبال گسترده از پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران

دبیر پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه امسال استقبال گسترده‌ای از این همایش شد، اعلام کرد: روز نخست این همایش در سال ۱۴۰۲ با حضور حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ نفر برگزار شد، درحالی‌که ۱۶۰۰ نفر در روز نخست و ۱۰۰۰ نفر در روز دوم این دوره از همایش شرکت کردند.

عباس‌زاده تصریح کرد: ۳۳ سخنرانی در ۶ نشست تخصصی و به‌طور موازی پنج سخنرانی در هفت کارگاه در این دوره از همایش ارائه و نشست‌های ترویج کسب‌وکار و نمایشگاه نیز موازی با این برنامه‌ها برگزار شد.

وی ادامه داد: پنج هیئت خارجی در این همایش شرکت کردند که پنج نفر از آن‌ها نیز در نشست‌های تخصصی سخنرانی و ارائه داشتند.

پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF) به میزبانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با محور «فناوری پاک»، ۱۴ و ۱۵ مرداد در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد.