تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3740082
شناسه : 3740082
تاریخ :
۳۵ حلقه چاه درون‌میدانی در میدان مشترک پارس جنوبی حفاری می شود اقتصاد ایران: یک مقام مسوول با اشاره به هدف‌گذاری افزایش ۳۶ میلیون متر مکعبی تولید گاز از این میدان تا ۳ سال آینده، گفت: برای تحقق این افزایش تولید، ۳۵ حلقه چاه درون‌میدانی در پارس جنوبی حفاری می شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا شفیعی مکوند مجری طرح حفاری چاه‌های درون‌میدانی پارس جنوبی با تأکید بر اینکه میدان گازی پارس جنوبی بزرگ‌ترین میدان مشترک گازی جهان به شمار می‌رود، افزود: همه میدان‌های نفتی و گازی در دنیا پس از چند سال تولید و بهره‌برداری با افت فشار و کاهش تولید روبه‌رو می‌شوند.

وی ادامه داد: در میدان‌های نفتی و گازی برای جلوگیری از کاهش تولید، روش‌های مختلفی به کار گرفته می‌شود.

مجری طرح حفاری چاه‌های درون میدانی پارس جنوبی بیان کرد: مدیریت مهندسی شرکت نفت و گاز پارس طی بررسی، مطالعات و تحقیقات انجام‌شده برای جلوگیری از کاهش تولید گاز در پارس جنوبی، در فاز نخست، طرح حفاری ۳۵ حلقه چاه درون‌میدانی در فازهای مختلف این مخزن را تعریف کرد.

شفیعی مکوند تأکید کرد: در سال‌های آینده میدان مشترک پارس جنوبی دچار کاهش تولید خواهد شد و حفاری در نقاط مختلف که ظرفیت بالایی برای برداشت گاز دارد می‌تواند از این کاهش تولید جلوگیری کند.

حفاری ۳۵ حلقه چاه روی ۱۷ سکوی پارس جنوبی

وی با اشاره به اینکه حفاری ۳۵ حلقه چاه روی ۱۷ سکوی موجود انجام خواهد شد، گفت: این طرح در قالب چهار بسته کاری به چهار شرکت حفاری ایرانی واگذار شده است.

مجری طرح حفاری چاه‌های درون‌میدانی پارس جنوبی افزود: براساس این طرح، شرکت پتروپارس ۸ حلقه چاه، پتروایران ۹ حلقه چاه، حفاری شمال ۹ حلقه چاه و گسترش انرژی پاسارگاد ۹ حلقه چاه حفاری می‌کنند که بعد از اتمام حفاری و تولیدی‌شدن این چاه‌ها و اتصال به سکو، تولید گاز آغاز خواهد شد.

شفیعی مکوند ادامه داد: ارزش سرمایه‌گذاری برای حفاری ۳۵ حلقه چاه درون‌میدانی در میدان مشترک پارس جنوبی یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است که در نوع خود بی‌نظیر و قابل توجه است.

وی با اشاره به جزئیات اجرای این طرح گفت: شرکت پتروایران از ۲۰ تیر، با استقرار دکل حفاری «DCI۲» روی سکوی فاز ۱۲ عملیات حفاری نخستین حلقه چاه را آغاز کرده است.

مجری طرح حفاری چاه‌های درون‌میدانی پارس جنوبی تأکید کرد: همچنین شرکت پتروپارس نیز با استقرار دکل «ول‌تارگت ۱» که متعلق به یک شرکت ایرانی است، روی سکوی فاز یک عملیات حفاری خود را آغاز کرده است.

شفیعی مکوند با بیان اینکه سایر شرکت‌ها شامل گسترش انرژی پاسارگاد و حفاری شمال نیز دکل‌های حفاری خود را در ماه‌های آینده در موقعیت‌های تعیین‌شده مستقر خواهند کرد، افزود: دکل «سحر ۱» متعلق به شرکت حفاری شمال در یارد ایزوایکو در بندرعباس در حال آماده‌سازی است و اواسط شهریور تعمیرات اساسی این دکل به پایان می‌رسد و به موقعیت مشخص‌شده منتقل خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین گسترش انرژی پاسارگاد یک دکل حفاری دریایی خریداری کرده است که در دو ماه آینده با ورود دکل جدید خود به میدان پارس جنوبی، اجرای بسته کاری خود را شروع می‌کند.

مجری طرح حفاری چاه‌های درون‌میدانی پارس جنوبی تصریح کرد: برای حفاری ۳۵ حلقه چاه درون‌میدانی در این طرح، چهار دکل حفاری انتخاب شده تا با توجه به محدودیت استفاده از دکل حفاری در ایران، کار حفاری با تأخیر همراه نباشد.

جلوگیری از کاهش تولید با حفاری چاه‌های درون‌میدانی

شفیعی مکوند با تأکید بر اینکه طرح حفاری ۳۵ حلقه چاه درون‌میدانی در میدان مشترک پارس جنوبی ازجمله راهبردی‌ترین طرح‌های حفاری کشور است، گفت: با انجام عملیات حفاری و تولیدی‌شدن ۳۵ حلقه چاه در سه سال آینده، حجم گازی بیش از ۳۶ میلیون مترمکعب در روز به تولید گاز کشور اضافه خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم روند کاهش تولید به‌گونه‌ای باشد که افزایش تولید از طریق حفاری چاه‌های درون‌میدانی بخش بزرگی از آن جبران شود و با افت تولید از این میدان مشترک روبه‌رو نشویم.

مجری طرح حفاری چاه‌های درون‌میدانی پارس جنوبی ادامه داد: هر چاه تقریباً روزانه یک‌میلیون مترمکعب گاز تولید خواهد کرد و این چاه‌ها با چاه‌های قبلی حفاری‌شده در پارس جنوبی تفاوتی ندارند.

شفیعی مکوند با بیان اینکه با توجه به نتیجه حفاری‌ها ممکن است این طرح مرحله دوم و طرح تکمیلی داشته باشد، گفت: بااین‌حال ممکن است با اجرای طرح فشارافزایی نیازی به حفاری بیشتر در این طرح نباشد و افزایش تولید در این میدان مشترک گازی از طریق طرح فشارافزایی دنبال شود.

وی به اتمام حفاری سه حلقه چاه تا پایان سال توسط پتروپارس اشاره کرد و افزود: ۲ حلقه چاه توسط پتروایران و گسترش انرژی پاسارگاد و حفاری شمال نیز هرکدام یک حلقه چاه تا پایان امسال حفاری خواهند کرد.

مجری طرح حفاری چاه‌های درون‌میدانی پارس جنوبی با بیان اینکه باید بپذیریم اگر می‌خواهیم به اهداف این طرح برسیم باید در زمان نیاز به جابه‌جایی دکل تولید از سکو متوقف شود، تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌ها به این صورت است که در حد امکان، جابه‌جایی دکل در شرایط پیک مصرف گاز انجام نشود و تا پیش از شروع فصل سرد سال، چهار دکل در موقعیت‌های تعریف‌شده مستقر شوند و تا انتهای زمستان کار حفاری را به اتمام برسد.

هم‌زمانی بهره‌برداری از چاه‌های قدیمی و حفاری چاه‌های جدید

شفیعی مکوند با تأکید بر اینکه سال آینده ممکن است با افزایش حجم فعالیت‌های حفاری در این طرح، توقف‌هایی در زمان پیک مصرف داشته باشیم، ادامه داد: البته توقف تولید چندان طولانی نیست و ورود و خروج دکل به سکو ۴۸ ساعته انجام خواهد شد.

وی گفت: در زمان اجرای این طرح، هم‌زمان بهره‌برداری از چاه‌های قدیمی و حفاری چاه‌های جدید روی سکوهای تعیین‌شده انجام خواهد شد، بنابراین در زمان حفاری ممکن است تنها برای دو روز که دکل به سکو متصل شده یا از آن جدا شود، مجبور به توقف تولید باشیم.

مجری طرح حفاری چاه‌های درون‌میدانی پارس جنوبی تأکید کرد: اما زمانی که عملیات حفاری چاه برای مدت سه ماه برای هر چاه انجام می‌شود، سکو امکان تولید را دارد و پیش‌ازاین نیز این کار انجام شده است.

شفیعی مکوند با بیان اینکه حفاری‌ها روی فاز ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ و ۶، ۷ و ۸، ۹، ۱۲، ۱۵ و ۱۶، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ انجام خواهد شد، گفت: طبق زمان‌بندی باید در سه سال این طرح به‌طور کامل اجرا شود و هر چاه که حفاری آن به پایان می‌رسد باید ظرف یک ماه به سکو متصل شود و تولید را آغاز کنیم.

وی با اشاره به اینکه پیمانکاران اجرای این طرح و نیروهای متخصص ۱۰۰ درصد داخلی هستند، افزود: لوله‌های سی‌آرای (لوله‌های مغزی بدون درز) از خارج تأمین می‌شوند، اما تأمین سایر کالاها از ظرفیت شرکت‌های داخلی خواهند بود.

مجری طرح حفاری چاه‌های درون‌میدانی پارس جنوبی با تأکید بر اینکه در طرح اولیه حفاری ۷۰ حلقه چاه مورد توجه بود، ادامه داد: حفاری ۳۵ حلقه چاه از طرح اول حذف شد، زیرا طرح فشارافزایی اجرا خواهد شد، اما اگر به هر دلیلی اجرای طرح فشارافزایی تأخیر داشته باشد، ممکن است حفاری چاه‌های جدید در دستور کار قرار گیرد.