تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3740045
شناسه : 3740045
تاریخ :
خام فروشی معادن خیانت در حق مردم منطقه است اقتصاد ایران: تبریز-نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی، خام فروشی معادن منطقه را کم لطفی و خیانت در حق مردم آذربایجان شرقی عنوان کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

بیت اله عبدالهی در گفت‌وگو با مهر در خصوص اهمیت معادن آذربایجان شرقی، اظهار کرد: وجود معادن مختلف در شهرستان‌های استان فرصتی برای ایجاد اشتغال پایدار در منطقه است و از این قابلیت مهم باید به نحو شایسته برای رشد و توسعه واشتغال جوانان استفاده شود.

وی ادامه داد: متأسفانه معادن منطقه به خصوص معادن مس اقدام به خام فروشی کنسانتره مس کرده‌اند و صادرات این محصول مهم و استراتژیک به خارج از کشور نیز به همین طریق انجام می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد کارخانه ذوب در کنار کارخانه مس انجرد، افزود: این معادن باید در کنار امر اشتغال، با افزایش تولید کنسانتره به توسعه سایر قسمت‌های ذوب و صنایع جانبی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

عبدالهی خاطرنشان کرد: ایجاد کارخانه‌های جانبی در شهرهای دیگر قابل قبول نیست؛ واحدهای پایین دستی در خود منطقه باید ایجاد شود.

عبدالهی در ادامه تاکید کرد: معادن منطقه به‌ویژه معدن مس انجرد که بزرگترین و غنی‌ترین معدن مس منطقه به شمار می‌رود در قبال تعهدات خود در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نیز باید اهتمام بیشتری داشته باشد و اعتبارات مسئولیت‌های اجتماعی در راستای توسعه شهرستان و روستاهای همجوار معدن هزینه شود.

وی بر ضرورت انتخاب مدیران کارآمد و باتجربه باهدف استفاده بهینه از توانمندی کارکنان وپرسنل فنی برای افزایش راندمان تولید تاکید کرده و گفت: مراکز تولیدی بخصوص معادن منطقه مکانی برای سیاسی کاری نیستند.

وی اضافه کرد: مسئولان ذیربط به دور از حواشی باید به امر تولید و اشتغال با تکیه برتوانمندی‌های فعالان این حوزه توجه جدی داشته باشند و زمینه اشتغال پایدار را برای جوانان جویای کار را ایجاد کنند.

وی همچنین با انتقاد از انتخاب رابطه‌ای کارکنان در برخی معادن بر قانون مند کردن جذب نیروی کار جدید تاکید کرد و افزود: جذب نیرو در این مجموعه‌ها باید در قالب پروسه‌ای قانونی و به دور از اعمال نفوذ و براساس تخصص و توانمندی‌های افراد انجام و از جذب نیرو به صورت سلیقه‌ای وسفارشی پرهیز شود.

این نماینده مجلس در ادامه سخنان خود در خصوص دلیل نیمه تمام ماندن دانشکده کشاورزی اهر، گفت: در شأن شهرستان اهر نیست که علیرغم وجود ساختمان اختصاصی ملکی در این دانشگاه دولتی، دانشجویان آن در یک ساختمان غیر استاندارد و متروکه با عمر بالای چهل سال کلاس‌های خود را برگزار کنند.

وی ادامه داد: باید تدابیر لازم از سوی دانشگاه تبریز برای تکمیل این پروژه انجام شود تا در سال تحصیلی جدید دانشجویان این دانشکده در محل ساختمان جدید خود کلاس‌ها را برگزار کنند.