تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3740004
شناسه : 3740004
تاریخ :
برای درمان اگزما سرکه سیب استفاده کنیم؟ اقتصاد ایران: ثابت نشده که سرکه سیب می تواند یک درمان موثر برای اگزما باشد و حتی ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که استفاده از سرکه سیب رقیق شده نه تنها مانع پوستی در افراد مبتلا به اگزما را بهبود نمی بخشد، بلکه با تحریک بیشتر پوست نیز همراه است. 

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث، هیچ درمانی برای اگزما وجود ندارد، اما روش هایی برای کمک به مدیریت علائم وجود دارد. درمان‌ها می‌توانند شامل داروهای بدون نسخه (OTC)، داروهای تجویزی، یا درمان‌های مکمل یا جایگزین باشند.

یک درمان جایگزین نیز استفاده از سرکه سیب است.



سرکه سیب برای درمان اگزما موثر است؟

تقریباً 50 درصد از افرادی که اگزمادارند گزارش می دهند که از درمان های جایگزین یا مکمل برای کمک به مدیریت شرایط خود استفاده می کنند.

برخی از افراد مبتلا به اگزما از سرکه سیب برای کمک به علائم خود استفاده می کنند.

سرکه سیب نوعی آب سیب تخمیر شده است. تخمیر قندهای میوه را به الکل تبدیل می کند، سپس باکتری ها الکل را به اسید استیک تبدیل می کنند. به همین دلیل است که سرکه سیب دارای بوی قوی و طعم ترش است.

سرکه سیب از زمان یونان باستان که برای ضدعفونی کردن زخم ها استفاده می شد.با این حال، شواهد علمی کمی وجود دارد که اثربخشی یا مزایای سلامتی استفاده از سرکه سیب را اثبات کند تنها ممکن است سرکه سیب در تئوری برای اگزما مفید باشد.

چرا اگزما ایجاد می شود؟

پوست توسط یک سد اسیدی محافظت می شود و محققان معتقدند که در افراد مبتلا به اگزما، این سد اسیدی به درستی عمل نمی کند؛ این احتمالاً به این دلیل است که افراد مبتلا به اگزما سطح pH (پتانسیل هیدروژن، معیاری از اسیدیته یا قلیاییت) در پوست خود دارند. افراد با پوست سالم سطح pH طبیعی پوست زیر 5.0 دارند. افراد مبتلا به اگزما سطح pH بالاتری دارند.

اگر سد اسیدی پوست به درستی کار نکند، رطوبت می تواند از پوست خارج شود و مواد محرک وارد بدن شوند. اسیدیته پوست نیز می تواند تحت تأثیر میکروبیوتای پوست قرار گیرد که به محافظت در برابر باکتری ها کمک می کند. در افراد مبتلا به اگزما، سطوح بالاتری از باکتری استاف روی پوست وجود دارد.

تعدادی از عوامل وجود دارند که می توانند سطح pH پوست را تغییر دهند، از جمله:

  • شستن پوست با صابون
  • استفاده از لوازم آرایشی خاص
  • استفاده از آب لوله کشی

به همین دلیل است که اگزما می تواند با استفاده از صابون یا مواد شوینده یا دوش گرفتن در مکانی ناآشنا که پوست به آن عادت ندارد، ایجاد شود.

دلیل اینکه سرکه سیب در تئوری می تواند برای اگزما موثر باشد این است که نوعی اسید ملایم است و این امکان وجود دارد که به یکنواخت کردن سطح pH پوست و بازگرداندن آن به سطح طبیعی کمک کند.

فواید و خطرات استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب دهه هاست که به عنوان یک درمان جایگزین برای اگزما استفاده می شود. چرا که:

  • اسید موجود در سرکه سیب ممکن است سطح باکتری ها و مخمر را در پوست کاهش دهد.
  • ممکن است به بازیابی سطح pH طبیعی پوست کمک کند.

با این حال، سرکه سیب هرگز نباید مستقیماً روی پوست مالیده شود. هنگامی که برای درمان اگزما استفاده می شود، به صورت رقیق شده روی پوست استفاده می شود. اعضای انجمن ملی اگزما گزارش داده اند که حمام سرکه سیب برای پوست تسکین دهنده است و سطح رطوبت پوست را افزایش می دهد.

با این حال، ثابت نشده است که سرکه سیب یک درمان موثر برای اگزما است و حتی ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که استفاده از سرکه سیب رقیق شده نه تنها مانع پوستی در افراد مبتلا به اگزما را بهبود نمی بخشد، بلکه با تحریک بیشتر پوست نیز همراه است.

یک مطالعه در سال 2021 نشان داد که حمام روزانه در محلول 0.5 درصد سرکه سیب در تغییر میکروبیوم باکتریایی پوست در افراد مبتلا به اگزما موثر نیست.

سرکه سیب نیز در صورت مصرف خطراتی دارد. محتوای اسیدی بالای سرکه سیب در صورت استفاده به مقدار زیاد می تواند باعث آسیب شود، از جمله آسیب به دهان، گلو، کلیه ها و معده.

سرکه سیب در صورت مصرف زیاد ممکن است برای زنان باردار مضر باشد.

چه زمانی اگزما باید درمان شود؟

اگزما می تواند علائم ناراحت کننده یا حتی دردناکی ایجاد کند. اگر علائم جدیدی دارید، یا اگر علائم شما بدتر می شود، باید با پزشک خود مشورت کنید.

قبل از شروع هر گونه درمان جدید یا درمان خانگی برای اگزما، از جمله درمان های مبتنی بر سرکه سیب، باید با پزشک خود مشورت کنید.

اگزما می تواند باعث خارش پوست شود که ممکن است ملتهب یا حتی دردناک باشد. هیچ درمانی برای اگزما وجود ندارد، اما تعدادی از روش ها برای کنترل علائم در دسترس هستند. سرکه سیب یک درمان جایگزین است که توسط برخی از افراد مبتلا به اگزما برای کمک به علائم خود استفاده می شود.

برخی از افراد بهبود علائم خود را از سرکه سیب گزارش می دهند، اما هیچ مدرک علمی برای تایید اثربخشی آن وجود ندارد. اگر در نظر دارید سرکه سیب را برای اگزما امتحان کنید، باید با متخصص پوست صحبت کنید.

چه مدت طول می کشد تا سرکه سیب پوست شما را درمان کند؟

هیچ مطالعه علمی ثابت کرده است که سرکه سیب برای درمان اگزما موثر است.

شواهد حکایتی از برخی افراد مبتلا به اگزما نشان می دهد که 15 دقیقه ماندن در حمام سرکه سیب می تواند به تسکین و مرطوب کردن پوست کمک کند.

قبل از اینکه برای درمان اگزما از سرکه سیب استفاده کنید حتما با متخصص پوست مشورت کنید.