تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3739996
شناسه : 3739996
تاریخ :
پیلاتس یا یوگا، کدام برایتان بیشترین فایده را دارد؟ اقتصاد ایران: اگر در تلاشید تا حرکات کششی بیشتری انجام دهید و انعطاف‌پذیری‌تان را بهبود بخشیدــ چه برای زندگی روزمره باشد چه برای گسترش دامنه حرکت در ورزشی دیگرــ ممکن است سراغ انجام یوگا یا پیلاتس رفته باشید. هر دو فواید متعددی برای سلامت دارند، از ارتباط با بدن و کاهش استرس گرفته تا افزایش انعطاف‌پذیری، قدرت، کنترل و استقامت. اما در اصل این دو رشته‌ بسیار متفاوت‌اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت، یکی از فواید کلیدی پیلاتس نحوه‌ای است که به بدنتان شکل می‌دهد. به عضلات تراش می‌دهد و تقویتشان می‌کند، و بدون افزایش حجم، به هیکلی باریک‌تر منجر می‌شود.

یوگا از هند باستان سرچشمه گرفته است، و روشی جامع برای در هم آمیختن ذهن، جسم، تنفس و روح برای تجدید قوای ذهنی و جسمی ارائه می‌دهد. در یوگای مدرن، بیشترین توجه به آسانا یا همان حرکات یوگا می‌شود. اما تمرین جسمی فقط یکی از هشت بخش‌ــ یا اندام‌ــ مسیر یوگا است. سایر بخش‌ها عبارت‌اند از معیارهای اخلاقی، تادیب نفس، تنفس، تعالی حسی، تمرکز، مراقبه و حالت خلسه‌ای که از خویشتن فراتر می‌روید.

پیلاتس، که نامش برگرفته از جوزف پیلاتس، کالبدشناس آلمانی، است که آن را ابداع کرد، مجموعه‌ حرکاتی بسیار کنترل‌شده‌تر است. در واقع، او پیش از آنکه این روش حرکتی نام خانوادگی‌اش را بگیرد، آن را «کنترل‌شناسی» (Contrology) نامید. در پیلاتس، در هر حرکت، مغز استخوان‌ها و عضلات را به‌دقت کنترل می‌کند، و تمرکز روی معنویت کلی کمتر است و توجه بیشتری به بدن و ذهن فیزیکی وجود دارد. یک تفاوت کلیدی دیگر این است که تمام حرکات پیلاتس از میانگاه سرچشمه می‌گیرند، که همین آن را به گزینه‌ای عالی برای افرادی که در دوره نقاهت آسیب‌دیدگی کمر قرار دارند یا در حال تقویت قوای بدنی پس از بارداری‌اند، تبدیل می‌کند.

اگر مطمئن نیستید که کدام برایتان بیشترین فایده را دارد، ما در ادامه توضیح بیشتری خواهیم داد که یوگا و پیلاتس چگونه عمل می‌کنند و بررسی خواهیم کرد که هر کدام چگونه می‌توانند به شما کمک کنند تا احساس تناسب و سلامت بدنی و ذهنی بیشتری داشته باشید.

پیلاتس چیست؟

پیلاتس تمرینی ورزشی است که از طریق تنفس صحیح و درگیری میانگاه، بر توازن، تحرک، و قدرت کل بدن متمرکز است. این ورزش هوازی کم‌فشار در تقویت عضلات موثر است و در عین حال، حالت بدن و قدرت قسمت میانی را بهبود می‌بخشد.

در بیشتر افراد، پیلاتس برای بهبود تعادل، تقویت کل بدن، بهبود ارتباط ذهن و بدن، و عدم توازن در حالت بدن عالی است، و کارکرد صحیح قسمت میانی و کف لگن را آموزش می‌دهد. پیلاتس همچنین برای زنان پیش و پس از زایمان، ورزشکارانی که می‌خواهند عملکردشان را بهبود بخشند، و بزرگسالان رو به پیری که به تقویت تعادل و طرز قرارگیری بدن نیاز دارند، ایده‌آل است.

مدت کلاس‌های پیلاتس معمولا بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت است، که اغلب کوتاه‌تر از کلاس یوگا است. در این کلاس‌ها خواهید دید که بسیاری از حرکات تکرار می‌شوند، که برای افراد مبتدی که می‌خواهند به‌صورت مستمر و فعال پیشرفتشان را دنبال کنند و احساس کنند تمرین‌ها آسان‌تر می‌شوند عالی است.

حرکات کلیدی «صد» را شامل می‌شود، که یک تمرین تنفسی متمرکز بر قدرت بخش میانی بدن و توازن است. «رول‌ـ‌پی‌پی» حرکتی آهسته و دقیق است که ستون فقرات و پشت بدن را کشش می‌دهد و عضلات شکم را تقویت می‌کند. سپس حرکتی با نام گول‌زننده ساده «چرخش پا» وجود دارد، که در واقع پاها را به سوزش می‌اندازد (البته از لحاظی عمدتا خوب) زیرا باعث تقویت باسن و عضلات توازن‌بخش میانگاه می‌شود.

تفاوت میان پیلاتس روی تشک و با دستگاه ریفورمر چیست؟

پیلاتس روی تشک و با دستگاه ریفورمر هر دو تمرین‌هایی عالی برای بهبود قدرت، هماهنگی، تعادل، انعطاف‌پذیری، و تحرک‌اند.

ریفورمر پیلاتس روی دستگاهی انجام می‌شود که از بندها، فنرها، و یک سکو هم برای کمک به شما و هم برای افزایش شدت و مقاومت استفاده می‌کند. اگر تازه پیلاتس را شروع کرده‌اید، استفاده از ریفورمر می‌تواند با راهنمایی حرکات کششی، انجام آن‌ها را راحت‌تر کند. اما این دستگاه برای افراد مرحله پیشرفته‌تر نیز عالی است زیرا به آن‌ها گزینه‌ای می‌دهد تا به خودشان فشار بیاورند. با وجود این، کلاس‌های ریفورمر معمولا گران‌تر از کلاس‌های پیلاتس روی تشک است و نمی‌توان آن را در خانه انجام داد.

پیلاتس روی تشک را مادامی که به اندازه یک تشک جا داشته باشید، از لحاظ نظری می‌توان در هر جایی انجام داد، و روی یوتیوب چندین تمرین رایگان وجود دارد که می‌توانید دنبال کنید. استفاده از وزن بدن خودتان برای به چالش کشیدن عضلات کافی است و می‌توانید بدون هیچ هزینه‌ای بهبود قابل‌ملاحظه‌ای در کشش و قدرت عضلات ببینید. ممکن است اول کار برای مبتدی‌ها اندکی دشوارتر باشد، اما با تمرین منظم آسان‌تر خواهد شد.

پیلاتس چه فایده‌ای دارد؟

یکی از فواید کلیدی پیلاتس نحوه‌ای است که به بدنتان شکل می‌دهد. به عضلات تراش می‌دهد و تقویتشان می‌کند، و بدون افزایش حجم، به هیکلی باریک‌تر منجر می‌شود.

با افزایش سن، اغلب بدنمان خشک‌تر می‌شود. تمرین‌های پیلاتس انعطاف‌پذیری مفاصل و عضلات را تقویت می‌کند، و دامنه‌ حرکتی وسیع‌تر و حرکت راحت‌تر در فعالیت‌های روزمره را ممکن می‌کند. پیلاتس همچنین می‌تواند به پیشگیری از آسیب‌دیدگی کمک کند. با کمک به ایجاد عضلات میانگاهی قوی و ماهیچه‌بندی متوازن در سراسر بدن، می‌توانید از آسیب‌دیدگی‌های ناشی از عدم توازن عضلانی جلوگیری کنید.

البته، همه چیز در جسم خلاصه نمی‌شود. تمرکز بر تنفس در طول تمرین‌های ورزشی به مدیریت استرس کمک می‌کند و سبب می‌شود احساس کنید انرژی گرفته‌اید. تمرین پیلاتس منظم حتی می‌تواند خواب و عملکرد شناختی را بهبود بخشد.

یوگا چیست؟

یوگا تمرینی باستانی است از که هند نشات می‌گیرد و از ورزش جسمی فراتر می‌رود. یوگا حالت‌های قرارگیری جسم (آساناها)، شیوه‌های تنفس (پرانایاما) و مراقبه را برای تقویت سلامت ذهنی و روحی در هم می‌آمیزد.

حالت‌های قرارگیری جسم انعطاف‌پذیری، قدرت، و تعادل را بهبود می‌بخشد. تمرین‌ تنفس ذهن را آرام می‌کند و ظرفیت ریه را افزایش می‌دهد. مراقبه تمرکز و آرامش درونی را پرورش می‌دهد.

سبک‌های یوگای بسیار متفاوتی وجود دارند، از ملایم و ترمیمی گرفته تا قدرتی و ورزشی. چه در پی کاهش استرس، و بهبود تناسب اندام باشید، چه ارتباط عمیق‌تر با خودتان، احتمالا یک تمرین یوگای مناسب برای شما وجود دارد.

حرکات یوگا آسانا نامیده می‌شوند، و صدها آسانا وجود دارند. اما بسیاری از کلاس‌ها برخی حرکات پایه‌ای را که مکرر خواهید دید ترکیب می‌کنند. به‌عنوان مثال، سگ سرپایین حرکتی رایج برای کشش پایین‌تنه و پشت است. بعد، حرکات خمش به عقب، مانند حرکت کبری، هستند تا قفسه سینه را باز و انعطاف‌پذیری را افزایش دهند. حرکات ایستاده مانند حرکت درخت یا حرکت جنگجوی ۱ و ۲ قدرت و تعادل را تقویت می‌کنند.

فواید یوگا چیست؟

یوگا طیف گسترده‌ای از فواید برای ذهن و جسم دارد. حالت‌های قرارگیری جسم، یا آساناها، انعطاف‌پذیری را بهبود می‌بخشند، قدرت را تقویت می‌کنند، و تعادل را افزایش می‌دهند. این می‌تواند به حالت بدنی بهتر، تسکین درد (به‌ویژه کمردرد) و حتی بهبود عملکرد ورزشی منجر شود.

یوگا همچنین تمرین‌های تنفسی را شامل می‌شود که به مدیریت استرس و اضطراب کمک می‌کند. تمرکز بر تنفس به تسکین سیستم عصبی و ایجاد آرامش کمک می‌کند.

علاوه بر این، یوگا اغلب با مراقبه همراه است، که ذهن‌آگاهی و آرامش درونی را پرورش می‌دهد. آیا با مشکل اضطراب یا عزت نفس پایین دست‌وپنجه نرم می‌کنید؟ یوگا با آرام کردن مغز می‌تواند در این زمینه کمک کند. ثابت شده است که مراقبه سطوح یک ماده شیمیایی در مغز موسوم به گاماـ‌آمینوبوتیریک اسید (GABA) را افزایش می‌دهد، که با بهبود خلق‌وخو و کاهش اضطراب مرتبط است.

حکم: پیلاتس در مقابل یوگا

پیلاتس رشته‌ای عالی برای تقویت عضلات میانگاهی، بهبود حالت بدن و شکل‌دهی به عضلاتی بلند و انعطاف‌پذیر است. یک کلاس ۴۵ دقیقه‌ای یا دو جلسه کلاس در هفته کافی است تا، با شیوه‌ای ملایم و کم‌فشار، در جسم و ذهن تفاوت ایجاد کند. تقویت بخش میانی از طریق پیلاتس می‌تواند در کاهش کمردرد تاثیر زیادی داشته باشد.

یوگا به تعهد زمانی کمی بیشتر نیاز دارد اما وقت بیشتری را صرف سلامت روان و آرامش درون می‌کند.

این دو لزوما با یکدیگر تقابلی ندارند. برخی افراد به هر دو ورزش می‌پردازند زیرا تقویت بخش میانی در پیلاتس می‌تواند به کشش عمیق‌تر در یوگا کمک کند، و کار روی سلامت روان در یوگا می‌تواند به تمرکز مورد نیاز برای کنترل بدن در پیلاتس کمک کند.