تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3739950
شناسه : 3739950
تاریخ :
افت فروش ۴ماهه خودروسازان اقتصاد ایران: عصر خودرو- فروش خودروسازان بزرگ کشور در چهار ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت کرده و همچنین اندکی از تولید کمتر بوده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، طبق آماری که خودروسازان -ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو - به سامانه کدال ارائه کرده‌اند، کل فروش آنها در چهار ماه ابتدایی سال جاری 289هزار و 619دستگاه بوده است.

در مقایسه با چهار ماه ابتدایی پارسال با رقم 336هزار و 456دستگاهی، فروش خودروسازان حدود 47هزار دستگاه، معادل حدودا 14درصد، افت کرده است.

خودروسازان همچنین کمتر از آنچه در چهار ماه امسال تولید کرده‌اند، فروش داشته‌اند. کل تولید سه خودروساز بزرگ کشور در چهار ماه ابتدایی امسال 290هزار و 229 دستگاه بوده است. این در حالی است که آنها کمتر از 290هزار دستگاه از محصولات تولیدی را فروخته‌اند. بنابراین اندکی از خودروهای تولیدی در چهار ماه ابتدایی امسال، به فروش نرفته است. به عبارت بهتر، خودروسازان بالغ بر 99درصد از محصولات تولیدی خود در بازه زمانی تحت بررسی را فروخته‌اند.

به‌هر‌حال طبق آمار، در بین سه خودروساز اصلی کشور، بزرگ‌ترین آنها، یعنی ایران‌خودرو، در چهار ماه ابتدایی امسال 161هزار و 568دستگاه محصول را به تولید رسانده است. این در حالی است که فروش این شرکت کمتر از 155هزار دستگاه بوده است. بنابراین ایران‌‌خودرو کمتر از آنچه در چهار ماه نخست امسال تولید کرده، فروخته است.

این شرکت همچنین در چهار ماه نخست پارسال بیش از 178هزار دستگاه فروش داشته، بنابراین در مدت مشابه امسال خودروی کمتری را فروخته است.

آمار می‌گوید ایران‌خودرویی‌ها حدودا 23هزار دستگاه کمتر از سال گذشته فروش داشته‌اند.

از سایپا نیز خبر می‌رسد که این شرکت به عنوان دومین خودروساز بزرگ ایران، محصول کمتری را نسبت به پارسال به فروش رسانده است. کل فروش سایپا در چهار ماه ابتدایی امسال 103هزار و 533دستگاه بوده، حال آنکه در مدت مشابه پارسال، این شرکت 115هزار و 544 دستگاه خودرو فروخته بود. بنابراین سایپایی‌ها نسبت به پارسال با افت حدودا 12هزار دستگاهی فروش روبه‌رو شده‌اند. کل تولید سایپا تا پایان تیر امسال، حدودا 96هزار دستگاه بوده که با در نظر گرفتن آمار فروش، مشخص می‌شود

دومین خودروساز بزرگ کشور هفت‌هزار دستگاه بیش از آنچه تولید کرده، به فروش رسانده است.

اما سومین خودروساز بزرگ کشور به عکس سایپا در چهار ماه ابتدایی امسال کمتر از آنچه تولید کرده، فروش داشته است. کل تولید پارس‌خودرو در چهار ماه 33هزار و 353دستگاه بوده است.

با‌این‌حال پارس‌خودرو در بازه زمانی تحت بررسی، 31هزار و 318 دستگاه فروش داشته است. این آمار نشان می‌دهد بیش از دو‌هزار دستگاه از محصولات تولیدی پارس‌خودرو در چهار ماه امسال، فروخته نشده است.

این شرکت در مقایسه با چهار ماه ابتدایی پارسال نیز خودروی کمتری فروخته است. آمار می‌گوید، فروش پارس‌خودرو در چهار ماه ابتدایی سال گذشته، حدودا 42هزار و 900دستگاه بوده که با توجه به فروش 31هزار و 318دستگاهی امسال،  مشخص می‌شود این شرکت با افت بیش از 11هزار و 500دستگاهی فروش مواجه شده است.