تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3739946
شناسه : 3739946
تاریخ :
۴۳۲ پرونده برای احقاق حقوق موقوفات در زنجان پیگیری می شود اقتصاد ایران: زنجان- مدیرکل اوقاف و امور خیریه زنجان بابیان اینکه در حال پیگیری ۴۳۲ پرونده برای احقاق حقوق موقوفات هستیم، گفت: با تلاش‌های اداره حقوقی احکام ۹۰درصد پرونده‌های امسال به نفع موقوفات صادر شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام مختار کرمی بابیان اینکه در حال پیگیری ۴۳۲پ رونده برای احقاق حقوق موقوفات هستیم، گفت: با تلاش‌های اداره حقوقی احکام ۹۰ درصد پرونده‌های امسال به نفع موقوفات صادر شد و از مهمترین تکالیف قانونی و شرعی سازمان اوقاف و امور خیریه حفظ عین موقوفات و صیانت از حقوق موقوفات و بقاع متبرکه است.

وی با بیان اینکه رویکرد اوقاف در استیفای حقوق موقوفات مبتنی بر تعامل و پرهیز از تشکیل پرونده حقوقی، مگر در موارد ناگزیر است، افزود: رویکرد اوقاف استان در استیفای حقوق موقوفات مبتنی بر تعامل و همکاری و حل و فصل مشکلات موجود از طریق اداری و پرهیز از تشکیل پرونده‌های حقوقی و کیفری در مراجع قضائی است، اما در مواردی ناگزیر از طرح دعوا در محاکم قضائی هستیم از طرفی سالانه تعداد زیادی پرونده از بابت اشخاص به طرفیت موقوفات طرح و رسیدگی می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: به دلیل تعداد قابل توجه موقوفات و رقبات بالغ بر بیش از ۳۳۰۰۰ رقبه و نزدیک ۲۹۰۰ موقوفه، طبعاً منجر به وجود برخی پرونده‌ها در مراجع قضائی می‌گردد. حدود ۸۰ درصد پرونده‌های دعاوی، از نوع حقوقی و با خواسته الزام به تنظیم قرارداد اجاره اوقافی و مطالبه اجارات معوق و یا اجرت المثل ایام تصرف غیرقانونی موقوفه است.

کرمی افزود: در سطح استان حدود ۴۳۲ پرونده جریانی در حال حاضر در محاکم قضائی استان در حال رسیدگی می‌باشد که تعداد ۹۵ درصد مربوط به دعاوی حقوقی بوده و ۵ درصد در شعب کیفری است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: از سال گذشته تاکنون تعداد ۲۴۶ رأی توسط محاکم قضائی درباره موقوفات صادر و ابلاغ گردید که از آن میزان ۲۰۵ رأی حدود ۹۰ درصد به نفع موقوفات و تعداد ۲۲ مورد رأی حدود ۱۰ درصد علیه موقوفات صادر شده است که بیشتر رای‌های صادره علیه، از نوع قرار بوده و قابل اعتراض و پیگیری مجدد می‌باشد.