تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3739939
شناسه : 3739939
تاریخ :
جلیقه‌های خبرنگاری در غزه کارایی ندارد اقتصاد ایران: خبرنگار فلسطینی ساکن غزه در گفت و گو با مهر از رسانه‌های بین‌المللی خواست تا واقعیت‌های نسل‌کشی در غزه را به دنیا مخابره کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - آذر مهدوان: رژیم صهیونیستی در مدت بیش از ۳۰۰ روز از تجاوز و جنایت و نسل‌کشی در غزه، از هیچ اقدام غیر قانونی و مجرمانه‌ای فروگذاری نکرده است. یکی از ابعاد جنایات رژیم صهیونیستی در غزه به شهادت رساندن صدها خبرنگار است که بر اساس قوانین بین‌المللی و مقررات جنگی از مصونیت برخوردار هستند و در چارچوب انتقال شفاف اخبار و اطلاعات و تحولات عرصه میدانی باید از تجاوز طرف‌های درگیر در امان باشند. حمله به خبرنگاران در غزه برخلاف ادعای صهیونیست‌ها از شرایط تصادفی و گریزناپذیر فراتر رفته و ابعادی روشمند و کاملاً هوشمندانه به خود گرفته است. رژیم صهیونیستی تلاش دارد با ناامن کردن اوضاع غزه برای خبرنگاران، دنیا را از تحولات و جنایت‌های صورت گرفته در این منطقه بی‌اطلاع نگه دارد، اما رسالت خبرنگاران و شهروند خبرنگاران غزه اجازه چنین اتفاقی را نمی‌دهد.

بخش بین الملل و اخبار خارجی خبرگزاری مهر از آغاز جنگ غزه تلاش کرده در قالب اخبار، گزارش و گفت و گوهای مختلف، جنایت جنگی رژیم صهیونیستی را نه تنها به مخاطبان ایرانی بلکه به مخاطبان دیگر کشورها به پنج زبان خارجی (ترکی استانبولی، عربی، انگلیسی، اردو و کردی) انعکاس دهد. گفت و گو با کارشناسان و مسئولین غزه از جمله اقدامات اداره کل اخبار خارجی در راستای بازتاب مظلومیت مردم فلسطین بوده است. خبرنگار مهر به مناسبت روز خبرنگار گفت و گویی را با خبرنگار فلسطینی ساکن غزه ترتیب داده تا این بار صدای خبرنگاران فلسطینی باشد؛ خبرنگارانی که علیرغم فقدان امنیت جانی باز هم سعی دارند واقعیت‌های غزه را به گوش جهانیان برسانند. مشروح گفت و گو با «محمود بسام» خبرنگار ساکن نوارغزه از نظر می‌گذرد:

جناب بسام تا لحظه انجام این مصاحبه ۱۶۵ خبرنگار در غزه به شهادت رسیده اند. از نظر شما چرا رژیم صهیونیستی کمر به قتل اصحاب رسانه در غزه بسته است؟

رژیم صهیونیستی عمداً تلاش دارد حقیقت و واقعیت را در نسل‌کشی‌های صورت گرفته در غزه از بین ببرد. اشغالگران هیچ تفاوتی بین انسان‌های عادی با بیماران و مجروحان و خبرنگاران قائل نیستند و عمداً به دنبال کشتار خبرنگاران هستند، چرا که از انتقال واقعیت‌های غزه به افکار عمومی دنیا و شنیده شدن صدای مردم غزه در دنیا می‌ترسند. آنها علاوه بر مبارزه با روزنامه نگاران و خبرنگاران حاضر در غزه، به صورت همزمان از انتشار محتواهای مربوط به فلسطینیان در شبکه‌های اجتماعی جلوگیری می‌کنند.

یکی از شهدای خبرنگار، اسماعیل الحلو بود که از جمله خبرنگارانی بود که در شمال غزه فعالیت داشت و تلاش می‌کرد تصاویر و واقعیت را از طریق شبکه ماهواره‌ای الجزیره برای دنیا مخابره کند. او تصاویر زنده‌ای بعد از ۱۰ ماه جنگ در غزه به دنیا مخابره می‌کرد، این در حالی است که اشغالگران تلاش دارند این صداها را خاموش کنند و مردم غزه را به نابودی بکشانند. ما خبرنگاران همچنان در عرصه میدانی حضور داریم و با اینکه می‌دانیم در جریان جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه شهید می‌شویم، همچنان به وظیفه خود عمل می‌کنیم و با وجود امکانات بسیار کمی که داریم از جمله در زمینه فقدان جلیقه‌های ضد گلوله، در مناطق خطرناک حاضر می‌شویم. البته جلیقه‌های ضد گلوله نیز نمی‌تواند از خبرنگاران در برابر خطرات موجود محافظت کند، همانطور که شهید سعید الطویل و تعداد دیگری از خبرنگاران در حالی که این جلیقه‌ها را بر تن داشتند، به شهادت رسیدند.

شما هم اکنون در رفح هستید. شرایط در رفح برای امنیت خبرنگاران چگونه است؟

من الان در اطراف منطقه رفح حضور دارم که ازجمله خطرناک‌ترین مناطق در غزه است. من قبل از خروج از مرکز این شهر و در جریان پوشش خبری حمله اشغالگران به شهر رفح و موشک باران شدید این منطقه از ناحیه دست مجروح شدم و مدت‌ها روند درمان را طی کردم و بعد از مداوا، بار دیگر به حرفه خبرنگاری خودم برگشتم. الان لازم است که ما در عرصه میدانی حضور داشته باشیم و واقعیت‌ها را منتقل کنیم. مدتی پیش اشغالگران از بخش‌هایی از شهر عقب نشینی کردند، اما اقدام به انفجار و تخریب منازل مسکونی فلسطینیان کردند و حتی شهروندان را نیز هدف قرار می‌دادند. اوضاع امنیتی خبرنگاران در غزه بسیار سخت است و هیچ کس از خبرنگاران نمی‌تواند داخل شهر رفح برود و ما تمامی گزارش‌ها را از خارج از رفح پوشش می‌دهیم. هر کسی که در داخل رفح تردد داشته باشد، در معرض موشک باران یا تیراندازی یا بازداشت قرار می‌گیرد. رفح با نسل کشی و تخریب و ویرانی گسترده مواجه است.

آنچه که در این ۱۰ ماه اخیر در رفتار خبرنگاران غزه مشاهده شده اوج شهامت و شجاعت آنها است. علیرغم اینکه بسیاری از خبرنگاران غزه‌ای حتی عزیزانشان را در این جنگ از دست داده اند و علیرغم اینکه خودشان امنیت ندارند اما باز هم در مقابل دوربین ظاهر می‌شوند تا مظلومیت مردم فلسطین را مخابره کنند. دلیل این حد از استقامت و صلابت شما خبرنگاران فلسطینی چیست؟

عامل مقاومت و پایمردی ما خبرنگاران این است که ما اهل واقعیت و حقیقت هستیم. ما باید حقیقت را برای دنیا مخابره کنیم، ما باید صدای گویای مردم خود باشیم و در غم و اندوه و گرفتاری‌های آنها مشارکت داشته باشیم. ما باید حقیقت جنایت‌هایی که علیه ما انجام می‌شود را به دنیا نشان دهیم. خبرنگاران همواره در معرض حملات رژیم صهیونیستی قرار دارند، اما همچنان با عزم و اراده قوی می‌خواهند رسالت خود را در این جنگ انجام دهند. ما قسم خورده‌ایم که به حرفه خود پایبند باشیم و واقعیت‌ها را منتقل کنیم.

خبرنگار در اینجا یا خودش شهید می‌شود یا از شهید تصویربرداری می‌کند یا شهیدان را جابجا می‌کند یا خودش مجروح می‌شود. ما متحد و پایدار هستیم و در غزه باقی خواهیم ماند تا واقعیت‌های نسل کشی صورت گرفته ضد مردم غزه را به دنیا نشان دهیم. ما با دوربین‌های خود اینجا هستیم تا با دروغ پردازی‌های رسانه‌ای ضد غزه مبارزه کنیم. الان هیچ خبرگزاری از خارج، در غزه حضور ندارد و ما اهالی غزه هستیم که باید صدای گویای ملت خود باشیم. خبرنگاران همچنین در معرض موشک باران رژیم صهیونیستی قرار دارند. منزل خود من هدف حمله موشکی قرار گرفته و تعدادی از افراد خانواده من به شهادت رسیده‌اند که یکی از آنها برادر و همکارم بود. محمد بسام الجمل نیز در موشک‌باران منزلش به شهادت رسید. ما بخشی از این ملت هستیم و در معرض حمله صهیونیست‌ها قرار می‌گیریم.

لطفاً به ما بگویید وقتی شما و همکارانتان خبر شهادت اسماعیل هنیه را شنیدید، چه احساسی پیدا کردید. آیا این موضوع موجب نا امیدی شما شد یا اینکه ترجیح دادید همچنان به عنوان اصحاب رسانه صدای مقاومت باشید؟

شهادت شهید اسماعیل هنیه بسیار ناراحت کننده بود، او مرد کارهای بزرگ بود. او مرد چالش و پایمردی و استقامت بود و همواره از ملت خود سخن می‌گفت. ما او را پدر خود می‌دانستیم. او سه تن از فرزندان و بسیاری از نوه‌های خود را تقدیم کشور کرده بود و بسیاری از افراد خانواده او شهید شده بودند. او احساس ما را درک می‌کرد و با سختی‌ها و مصیبت‌های ما زندگی کرده بود. ما همواره وقتی او سخنرانی می‌کرد، امیدوار می‌شدیم.

الان هم اگرچه اسماعیل هنیه به شهادت رسیده، اما هزاران اسماعیل هنیه دیگر در غزه حضور دارند. شهادت فرماندهان و رهبران بزرگ تنها فقدان جسم آنهاست و تفکر آنها باقی است. با شهادت فرماندهان و بزرگان گرچه فردی از بین ما می‌رود، اما دیدگاه و روش او باقی می‌ماند و قدرت و سخنان و عزم و اراده آن استمرار پیدا می‌کند. حتی اگر اشغالگران این رهبران را تکه تکه کنند، دیدگاه و تفکر آنها باقی می‌ماند و روزنامه نگاران و تمامی فلسطینیان این رویکرد و تفکر را دنبال می‌کنند. در آینده رهبران شایسته دیگری به جای اسماعیل هنیه روی کار خواهند آمد و هزاران اسماعیل هنیه را شکل خواهند داد. در گذشته نیز این اتفاقات برای عبدالعزیز الرنتیسی و فتحی شقاقی و دیگران به وقوع پیوسته، ولی رهبران دیگر این مسیر را دنبال کرده‌اند.

ما خبرنگاران خبرگزاری مهر و دیگر رسانه‌های کشورمان تلاش کردیم مظلومیت و در عین حال شجاعت مردم غزه را رسانه‌ای کنیم. ما این مسیر را تا آزادی فلسطین ادامه خواهیم داد. شما به نمایندگی از دیگر همکارانتان در غزه اگر نکته و یا خواسته‌ای دارید، بفرمایید...

ما امیدواریم که خبرگزاری‌ها و رسانه‌های بین‌المللی و تمامی رسانه‌های دنیا واقعیت‌های غزه را انتقال دهند و نباید سیاست‌های خود را تا زمان پیروزی نهایی ما تغییر دهند. پیروزی ما به اذن خداوند نزدیک است. این جنگ در نهایت باید به پایان برسد. ما باید همواره موضوع فلسطین را در میان مردم دنیا زنده نگه داریم. موضوع فلسطین بعد از جنگ غزه به پایان نمی‌رسد، بلکه زنده خواهد ماند. ما امیدواریم که شما صدای گویای فلسطین برای تمام دنیا باشید و تمام دنیا بدانند در فلسطین و غزه چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و مردم چگونه در آنجا زندگی می‌کنند و چگونه برای ادامه زندگی خود مبارزه می‌کنند.

مردم غزه در مناطق شمالی پایمردی بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند، اما هرگز دچار تزلزل و تردید نمی‌شوند. فلسطینی‌ها بر خلاف ادعای رسانه‌های بین‌المللی و برخی رسانه‌های خلیج فارس از کشور خود خارج نمی‌شوند و اراضی خود را نمی‌فروشند. ما در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنیم اما در عین حال با قدرت و پایمردی و استقامت به مسیرمان ادامه می‌دهیم و امیدواریم جهان، صدای غزه را بشنود. امیدوارم که شما نیز در تلاش و رسالت خود در مورد نوار غزه موفق و پایدار باشید و بتوانید در سایه استمرار جنگ رژیم صهیونیستی، واقعیت‌ها را منتقل کنید.