تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3739901
شناسه : 3739901
تاریخ :
انتقاد از تصمیم آمریکا درباره تعلیق کمک مالی به گرجستان اقتصاد ایران: رئیس‌جمهور گرجستان اعلام کرد که علت تصمیم دولت ایالات متحده در خصوص تعلیق بودجه آزمایشگاه لوگار و تأمین مالی ارتش این کشور که وظیفه دفاع در برابر تهدیدات خارجی را برعهده دارد را درک نمی‌کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، سالومه زورابیشویلی، رئیس‌جمهور گرجستان، تصمیم ایالات متحده برای تعلیق تأمین مالی ارتش این کشور را غیرقابل درک دانست. 

او شب گذشته در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی برای رسانه‌های گرجی در این باره گفت: «من علت محدود شدن بودجه اختصاص یافته برای ارتش گرجستان و بودجه مالی مورد نیاز آزمایشگاه تحقیقاتی لوگار را نمی‌فهمم.»

به عقیده رئیس‌جمهور گرجستان، اعمال تحریم‌هایی از این قبیل علیه دولت کشورش قابل قبول است، اما نباید محدودیت‌هایی در زمینه حمایت مالی از ارتش که دفاع از کشور بر آن متکی است، اعمال شود.

در اواخر ماه جولای، خبرگزاری رویترز با استناد به بیانیه رسمی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گزارش داد که مقامات ایالات متحده تصمیم گرفته‌اند کمک مالی به گرجستان به مبلغ بیش از 95 میلیون دلار به دلیل تصویب قانون عوامل خارجی در پارلمان این کشور، را تعلیق کنند.

قبل از آن، وزارت دادگستری گرجستان از ایجاد یک سیستم ویژه در کشور برای ثبت سازمان‌ها طبق قانون تصویب شده توسط پارلمان با عنوان "شفافیت نفوذ خارجی" خبر داد. سازمان‌های غیردولتی و رسانه‌هایی که از خارج تأمین مالی می‌شوند، از اول آگوست ثبت خواهند شد.

پیش از این، در 15 جولای، پارلمان گرجستان اعلام کرده بود که قانون عوامل خارجی طی چند هفته آینده اجرایی خواهد شد. در همان زمان، مشخص شد که رئیس‌جمهور جمهوری، سالومه زورابیشویلی، به همراه چند نماینده مخالف، علیه این طرح به دادگاه قانون اساسی گرجستان شکایت کرده‌اند.

روابط گرجستان با ایالات متحده و اتحادیه اروپا به دلیل تصویب قانون "شفافیت نفوذ خارجی" در بهار سال جاری تشدید شد. این سند ابتدا در ماه می در پی یک سری اعتراضات در تفلیس به تصویب رسید. در آن زمان زورابیشویلی آن را وتو کرد که توسط نمایندگان پارلمان آن را نادیده گرفتند که از لحاظ قانونی چنین حقی را دارند.

سپس در اول ژوئن، رئیس پارلمان گرجستان، شالوا پاپواشویلی، این قانون را امضا کرده و بدین ترتیب این قانون اجرایی شد.

پس از آن، ایالات متحده تحریم‌های روادیدی علیه ده‌ها شهروند گرجستان اعمال کرد و آمادگی خود برای گسترش محدودیت‌ها را اعلام کرد.  ایراکلی کوباکیدزه، نخست‌وزیر گرجستان، این تحریم‌ها را توهین‌آمیز خواند و از تمایل تفلیس برای بازنگری در روابطش با واشنگتن خبر داد.

انتهای پیام/