تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3739899
شناسه : 3739899
تاریخ :
ترافیک چالش امروز معضل فردا/ گره ترافیکی همدان کور می‌شود اقتصاد ایران: همدان- متأسفانه در چند سال اخیر روز به روز شاهد افزایش شدید ترافیک در همدان هستیم که امروز به یک چالش بزرگ شهری تبدیل شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها*محمدرضا بهرامی‌صفت: یکی از چالش‌های بزرگ زندگی در شهرها و کلان‌های شهرهای بزرگ معضل ترافیک بوده که باعث می‌شود زندگی را به کام شهروندان با افزایش آلاینده‌های هوا و صوتی تلخ کند، امروز در همدان شاهد این هستیم که ترافیک به یک چالش بزرگ تبدیل شده تا جایی که طرح ترافیک زوج و فرد برای اولین بار در این شهر اجرایی شد.

خیابان‌های همدان دیگر پاسخگوی این حجم از وسیله نقلیه نیست، روزگاری ترافیک همدان به شب‌های پنجشنبه و جمعه محدود می‌شد اما این روزها در تمام ساعات شبانه‌رو شاهد حجم بالای ترافیک در شهر هستیم و گاهی در بعضی نقاط برای ساعات و دقایقی به طور کامل شهر قفل می‌شود.

از پر ترافیک‌ترین نقاط و گره‌های ترافیکی همدان میدان مدرس، میدان پیشاهنگی و چهارراه بابک به سمت میدان امام حسین (ع) است، همچنین شب‌ها نیز در تمام طول هفته شاهد ترافیک سنگین در سمت میدان قائم، گنجنامه و بلوار ارم هستیم.

در بحث ترافیک عوامل زیادی نقش دارند روزگاری در هر خانواده ایرانی به سختی یک خودرو پیدا می‌شد اما امروز تعدادی زیادی از خانواده‌ها حتی چندین خودرو دارند، متأسفانه به دلیل عدم آموزش فرهنگ استفاده درست از وسیله نقلیه هم پایین است.

ترافیک چالش امروز معضل فردا/ گره ترافیکی همدان کور می‌شود

در کنار این مسائل زیرساخت‌های شهری تقویت نشده نیاز است بعضی خیابان‌ها که مربوط به ۵۰ سال گذشته بوده تعریض شوند، پل‌های زیرگذر و روگذر در مناطقی که بار ترافیکی سنگینی دارند احداث شود، سیستم حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کند تا شاهد کاهش بار ترافیک باشیم.

یکی از مهمترین دستگاه‌های خدمات‌رسان در این بین که وظیفه اصلی را بر دوش دارد، مدیریت شهری، شورا و شهرداری است که می‌تواند با افزایش دوربین‌های کنترل سرعت، هوشمندسازی تقاطع‌ها، کنترل ترافیک شهر به صورت هوشمند، احداث زیرگذر و روگذر، افزایش تعداد پارکینگ‌هایی شهر و تقویت حمل و نقل عمومی به حل معضل ترافیک کمک شایانی کند.

در همدان نقاط کور ترافیکی داریم که شهرداری می‌تواند با ایجاد زیرگذر و روگذر بخش قابل توجهی از مشکلات آن را حل کند.

در همدان ۲۵۰ اتوبوس نیاز داریم که در حال حاضر با کمبود شدید مواجه هستیم

مهدی حیدری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به معضل ترافیک همدان اظهار کرد: ترافیک را باید در مباحث مختلف بررسی کرد یکی از علل ترافیک افزایش بی حساب و کتاب خودرو است شما ببینید روزانه چند اتومبیل در همدان شماره‌گذاری می‌شود.

وی افزود: تا مادام‌العمر هم ما نمی‌توانیم معابر را تعریض کنیم، عامل‌های دیگری نیز مانند فرهنگ بد استفاده از اتومبیل مانند پارک دوبل، استفاده از خودرو تک سرنشین و بستن راست‌گرد خیابان‌ها در چراغ قرمزها و عدم استفاده از حمل و نقل عمومی به معضل ترافیک دامن زده است.

ترافیک چالش امروز معضل فردا/ گره ترافیکی همدان کور می‌شود

وی با اشاره به ضعف شهرداری همدان در گسترش حمل و نقل عمومی گفت: دولت وظیفه دارد در قالب یارانه به حمل و نقل درون شهری کمک کند چندی پیش دولت اتوبوس ۸ میلیاردی را به شهرداری‌ها یک میلیارد واگذار می‌کرد که تعلل شهرداری در تأمین نقدینگی باعث شد همدان نتواند بیشتر از ۸ اتوبوس خریداری کند.

حیدری خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیاز همدان ۲۵۰ اتوبوس بوده در حالی که ما تنها بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ اتوبوس داریم و یک خلع بسیار بزرگ در این میان وجود دارد که کمر حمل و نقل عمومی را شکسته است.

وی با بیان اینکه شهروندان به کارایی سیستم حمل و نقل عمومی اعتماد ندارند، بیان کرد: کمبود شدید اتوبوس در همدان باعث شده فاصله زمانی خروج یک اتوبوس از پایانه تا ورود اتوبوس جدید بالا باشد به همین دلیل مردم تمایلی به استفاده ندارند.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان عنوان کرد: اگر شهروندان ما اطمینان داشته باشند هر ۱۰ دقیقه یک اتوبوس وارد و خارج می‌شود دیگر تمایلی به استفاده از وسایل نقلیه شخصی نخواهند داشت.

وی با اشاره به لزوم ساماندهی پارک. حاشیه‌ای گفت: ما در همدان مشکل جای پارک داریم کسبه ما صبح که به سر کار می‌آیند تا شب یک فضای پارک اشغال می‌کنند همینطور کارمندان اما اگر در این ساماندهی صورت بگیرد بدین شکل نخواهد بود.

حیدری خاطرنشان کرد: به طور مثال نیم ساعت یک ساعت اول رایگان و بعد از مبلغی به عنوان عوارض به صورت تصاعدی اخذ شود ما به دنبال درآمدزایی نیستیم همان مبلغ می‌تواند هزینه ایجاد پارکینگ بیشتر در شهر شود.

عضو شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به هوشمندسازی شهر گفت: در شهر اصفهان ۱۶۰ سامانه هوشمند مکانیزه وجود دارد ما در همدان نیاز داریم تقاطع‌های ما هوشمندسازی شود که در حال انجام است.

وی افزود: همچنین در حال حاضر ۳۰ دوربین در همدان فعال بوده که به دنبال افزایش آن هستیم.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان با اشاره به کوتاهی شهرداری در اجرای مصوبات همتا گفت: در همتا گذشته مصوب شد در میدان امام حسین (ع) یک پل روگذر اجرایی شود اما شهرداری همچنان آن را اجرا نکرده است.

حیدری خاطرنشان کرد: امیدواریم ایرادات شورای همتا برای روگذر مدرس را هم شهرداری برطرف کند تا شاهد اجرای این پروژه هم باشیم.

کاهش معضل ترافیک اولویت مدیریت شهری است

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اقدامات شهرداری در بحث کنترل ترافیک اظهار کرد: طرح جامع ترافیک تدوین شده و پیرو این طرح که با نظرات مشاوران و کارشناسان بوده اقدامات لازم جهت کنترل ترافیک شهر همدان انجام می‌شود.

وحید علی‌ضمیر افزود: نوسازی تاکسی‌ها و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی، هوشمندسازی ترافیک، نصب دوربین‌های ترافیکی، طرح زوج و فرد و ثبت تخلفات از جمله اقداماتی بوده که صورت گرفته است.

ترافیک چالش امروز معضل فردا/ گره ترافیکی همدان کور می‌شود

وی با بیان اینکه ۳۰ دوربین ثبت تخلفات رانندگی در سطح شهر نصب شده است، گفت: یکی از راه‌های کنترل ترافیک جلوگیری از تخلفات رانندگی بوده و ما در سال گذشته ۱۶ دوربین را در سطح شهر همدان نصب کردیم که امروز این تعداد به ۳۰ دوربین رسیده است.

علی‌ضمیر خاطرنشان کرد: همچنین از ابتدای شهریور ماه تخلف عدم داشتن معاینه فنی خودرو نیز توسط دوربین‌ها ثبت شده و خودروها جریمه خواهند شد.

وی با اشاره موفقیت‌آمیز بودن طرح زوج و فرد همدان بیان کرد: تا به امروز خوشبختانه نتایج مثبتی اجرای این طرح داشته و به ویژه ترافیک آرامگاه بوعلی به طور محسوس کاهش داشته است.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری همدان عنوان کرد: به دلیل کم بودن دوربین در اجرای این طرح به ویژه در آرامگاه بوعلی راه‌های دور زدن و ورود به طرح وجود دارد که به تازگی ۲ دوربین دیگر را در این منطقه نصب کردیم.

علی‌ضمیر با اشاره به هوشمندسازی تقاطع‌های همدان بیان کرد: چند تقاطع را هوشمند کردیم و به زودی شاهد افزایش هوشمندسازی خواهیم بود.

وی افزود: چراغ سبز و قرمز با توجه به بار ترافیکی به صورت هوشمند در این تقاطع‌ها اعمال می‌شود.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری همدان با اشاره به نقاط کور ترافیکی همدان بیان کرد: میدان مدرس یکی از گره‌های کور ترافیکی شهر همدان و به اعتقاد بنده مهم‌ترین نقطه بار ترافیکی شهر بوده که برنامه‌ریزی برای اجرای تقاطع غیر همسطح را انجام داده‌ایم.

علی‌ضمیر افزود: دیگر نقطه ما چهارراه پیشاهنگی بوده که در کوتاه مدت به دنبال ایجاد خروجی به صورت غیر همسطح خواهیم بود.

وی با اشاره به گلایه‌های مردم از ایجاد سرعت‌کاه و رشد آن‌ها بیان کرد: بالاخره یکی از راه‌های پیش‌رو ما برای کاهش تصادفات و افرایش سرعت خودروها اجرای سرعت‌کاه است.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری همدان عنوان کرد: با افزایش تعداد دوربین‌های ثبت تخلفات سرعت و بالا رفتن فرهنگ رانندگی به طور قطع شاهد کاهش اجرای سرعت‌کاه‌ها خواهیم بود.

در پایان گفتنی است؛ امروز کلان شهرهای بزرگ ایران مانند تهران، مشهد، اصفهان و تبریز معضلات زیادی در بحث ترافیک دارند و اگر امروز همدان با جدیت به دنبال حمل ترافیک شهری خود نباشد باید در سال‌های آینده با معضلات بزرگ‌تری دست و پنجه نرم کند.