تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3739807
شناسه : 3739807
تاریخ :
جامعه نیازمند پیام‌های سلامت محور است/ راهبردهای رسانه‌ای اقتصاد ایران: رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، به تشریح دستاوردهای حوزه سلامت از دیدگاه اطلاع رسانی پرداخت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، آگاه سازی و اطلاع رسانی در حوزه سلامت در همه کشورهای دنیا با توجه به اهمیت و حساسیت نوع خدمات به عموم جامعه که بهداشت و سلامت عموم مردم را در بر می‌گیرد از خطیر ترین انواع اطلاع رسانی است.

در همین راستا، با مجیدی احمدی رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، پیرامون کارهای صورت گرفته در حوزه روابط عمومی و اطلاع رسانی، گفت‌وگویی انجام داده ایم که در ادامه می‌آید.

■ حدود سه ماه مسئول مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت بودید. ارزیابی شما از این جایگاه و وضعیت روابط عمومی چیست.

● نکته مهم و دقیقی را اشاره کردید. ما در حوزه بهداشت و درمان با نوعی مدیریت اطلاع رسانی در لحظه مواجه هستیم. حوزه سلامت در بخش پیشگیری، با گستره‌ی وسیعی از کارویژه ها در قبال حفظ سلامت مردم از جمله اقدامات بنیادین در ارتقا فرهنگ سلامت و مسائل روزمره مانند ظهور و بروز بیماری‌هایی چون کووید ۱۹ یا اخیراً تب دنگی درگیر است.

از سویی در بخش درمان نیز نیازمند رصد روزمره مسائل و مشکلات احتمالی و اطلاع رسانی به موقع به مردم هستیم. این اهمیت و فوریت در ترکیب با ضرورت دقت در اطلاع رسانی، چابکی و شفافیتی ضروری می‌طلبید و حساسیتی مضاعف را نیاز داشت.

در یک نگاه کلی، حوزه سلامت در دولت مردمی شهید رئیسی، مفهوم عدالت و امیدآفرینی را در مرکز سیاست‌های سلامت قرار داد و اقدامات وزارت بهداشت، در طول این ۳۳ ماه در مسیری حرکت کرد که عدالت گستر و امید آفرین باشد.

پس از کنترل بیماری کرونا، محوریت سیاستگذاری وزارت بهداشت بر افزایش ملموس تخت‌های بیمارستانی و تجهیز مراکز درمانی با هدف دسترسی عادلانه مردم به خدمات، درمان رایگان از طریق نظام ارجاع، تکمیل فرایند شدن نسخه نویسی الکترونیک، گسترش حمایت‌های بیمه‌ای بخصوص از بیماران خاص، بیمه درمان ناباروری، افزایش ظرفیت‌های آموزشی و پذیرش دانشجو قرار گرفت و در همین ماه‌های اخیر رایگان شدن خدمات تشخیصی و درمانی برای کودکان زیر هفت سال اجرایی گردید. اطلاع رسانی وزارت بهداشت در انعکاس این فعالیت‌های مهم و بنیادین، به کانونی برای امید آفرینی تبدیل گردید.

■ با توجه به گستردگی خدمات وزارت بهداشت، از تأمین دارو گرفته تا درمان و آموزش و بیمه سلامت، راهکاری که برای ارتقا سطح اطلاع رسانی در پیش گرفتید را بیشتر توضیح دهید.

● تصور می‌کنم اساساً این حجم از وسعت سطح خدمات، در وزارت بهداشت منحصر به فرد است. به عنوان مثال در حوزه فرهنگ سلامت، ما نیازمند انتقال انبوهی از پیام‌های سلامت محور به جامعه هستیم. که نمونه بارز آن دوران مدیریت بیماری کرونا بود که هر روز و هر ساعت، مخاطبین با پیام‌ها و راهکارهای بهداشتی سر و کار داشتند. برای بهبود فرایند انتقال این مفاهیم و پیام‌های سلامت محور، ما دو راهبرد جریان سازی و ایجاد گفتمان‌های نوین در عرصه سلامت و استفاده از شبکه‌های مردمی حوزه رسانه سلامت را در پیش گرفتیم. به عنوان مثال موضوع فرزندآوری از طریق گفتمان سازی در سطح جامعه مجدداً تبدیل به یک ارزش شده است و احیای این ارزش به مرور بر مسئله جمعیت تأثیر مثبت خواهد گذاشت. همچنین افزایش سهم شبکه‌های مردمی در ایجاد ارزش‌های سلامت محور، یکی از راهبردهای ما بوده است.

یکی دیگر از مهم‌ترین راهبردهای رسانه‌ای ما در طول این دوره، ارتقا شفافیت عملکرد حوزه سلامت بود. در واقع سیاست وزارت بهداشت در حوزه اطلاع رسانی، خروج از حاشیه‌ی امن و ورود به میدان دید رسانه‌ها، شنیدن و پذیرش نقدهای صاحبان افکار و رسانه بود.

همچنین تلاش کردیم با حضور مدیران، معاونین و صاحب نظران حوزه سلامت در رسانه‌ها اعم از رسانه ملی، رسانه‌های مکتوب و مجازی، در مسیر تعامل بهتر با مردم قرار بگیریم. بیش از ۸۳۵ برنامه گفت و گو محور با حضور مدیران وزارت بهداشت در رسانه ملی تهیه شده است. بنده نیز به عنوان متولی حوزه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، در برخی رسانه‌های مکتوب حاضر شدم و افق پیش روی ما ارتباط وسیع‌تر و تعامل گسترده‌تر با حوزه رسانه است.

رعایت اصول حرفه‌ای در تولید خبر در حوزه سلامت از دیگر شاخص‌های عملکردی حوزه اطلاع رسانی وزارت بهداشت بوده است. به عنوان مثال علاوه بر برگزاری ده‌ها نشست خبری با حضور صاحبان رسانه، صرفاً در پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت بیش از ۷۵۰۰ خبر اختصاصی منتشر و در سایر رسانه‌ها بازنشر شد.

در آسیب شناسی های رسانه‌ای این مسئله گوشزد می‌شد که برای گسترش سطح سواد سلامت جامعه همواره نیازمند بهره گیری ابزارهای نوین هنری و رسانه‌ای برای ایجاد مشارکت همگامی در انتقال مفاهیم و اجرا هستیم، یکی از این روش‌های موفق طراحی پویش با عناوین مختلف بود.

حجم ارائه خدمات، بهداشتی، درمانی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در وزارت بهداشت، این دستگاه را به یک ابردستگاه ملی تبدیل کرده است که البته کارکردهای فرا ملی نیز دارد. یکی از دستاوردهای ارزشمند وزارت بهداشت افتتاح دانشکده پزشکی سبطین به عنوان یک مرکز آموزشی بین المللی در عراق بود. این رویداد مهم در کنار گردشگری سلامت و تربیت گسترده دانشجویان بین المللی پزشکی در ایران، ارتقا سطح توانمندی‌های حوزه سلامت ما در سطح بین المللی را نیز نشان می‌دهد.

■ در آستانه روز خبرنگار، نقش رسانه‌ها و خبرنگاران را در کمک به نظام سلامت تشریح کنید.

● همانطور که در ابتدای گفتگو نیز اشاره کردم انعکاس و معرفی خدمات نظام سلامت به جامعه جز از طریق هنرمندی جامعه رسانه‌ای و خبرنگاران عزیز ممکن نبود و نیست. این فرایند اطلاع رسانه‌ای مستمر و لحظه‌ای در نظام سلامت، باید در بستر اعتماد و ارتباط دوسویه خبرنگار و متولیان سلامت رقم بخورد و امیدوارم توانسته باشیم در ایجاد این بستر مناسب گام‌های ماندگاری از خود به جای گذاشته باشیم، اما نهایتاً این خبرنگاران بودند که از اعتماد مردم به فرزندان خود در حوزه سلامت حفاظت کردند.

در پایان معتقدیم دارایی که باید به طور مستمر بر آن پافشاری کنیم سرمایه اجتماعی نظام سلامت است؛ اعتماد به صاحبان روپوش سپید، یک میراث چند هزار ساله است که باید در هیچ شرایطی مورد خدشه قرار نگیرد.

مسئولین اصلی صیانت از این میراث سیاست گذاران، خدمت دهندگان و اصحاب رسانه هستند و حفظ این دارایی، تلاشی همگانی و مستمر می‌طلبد تا بتوانیم بر چالش‌های پیش رو فائق آییم.