تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3739777
شناسه : 3739777
تاریخ :
یائسگی زودهنگام زنان و افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه اقتصاد ایران: نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد زنانی که یائسگی زودرس را تجربه می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، محققان دریافتند زنانی که در سنین کمتر از ۴۶ سال یائسه شده بودند، تقریباً دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان سینه در مقایسه با سایر همسن هایشان بودند.

این مطالعه بر روی زنان مبتلا به نارسایی اولیه تخمدان (POI) متمرکز بود، وضعیتی که زمانی رخ می‌دهد که تخمدان‌ها به دلیل از دست دادن زودهنگام تخمک‌ها به درستی کار نمی‌کنند. این شرایط باعث می‌شود برخی در سنین کمتر از حد معمول یائسگی را تجربه کنند.

دکتر «کورین ولت»، محقق ارشد و متخصص غدد در دانشکده پزشکی دانشگاه یوتا، گفت: «زمانی که زنان دچار نارسایی اولیه تخمدان می‌شوند، در معرض خطر ابتلاء به تعدادی از بیماری‌ها مانند پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی عروقی قرار می‌گیرند.»

او در بیانیه‌ای افزود: «نتایج ما نشان می‌دهد که برخی از این زنان باید در طول عمر خود از نظر خطر ابتلاء به سرطان نیز تحت نظر باشند.»

محققان در یادداشت‌های پس‌زمینه گفتند POI اغلب در خانواده‌ها وجود دارد و ژنتیک تا ۴۳ درصد موارد را تشکیل می‌دهد. مطالعات قبلی همچنین نشان داده‌اند که ژنتیک POI ممکن است در سرطان نقش داشته باشد.

برای بررسی این ارتباط احتمالی، محققان سوابق پزشکی دو سیستم بهداشتی را بررسی کردند و موارد POI را با ثبت سرطان مقایسه کردند.

آنها دریافتند که بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۲۱، ۶۱۳ زن مبتلا به POI و ۱۶۵ زن دیگر با یائسگی زودرس تشخیص داده شده‌اند.

نتایج نشان می‌دهد زنان با یائسگی زودرس تقریباً دو برابر جمعیت عمومی به سرطان سینه مبتلا شدند.

محققان دریافتند که در بستگان آنها نیز خطر ابتلاء به سرطان افزایش می‌یابد.

محققان گزارش می‌دهند که اقوام درجه دوم – خاله و عمه، عمو و دایی، پدربزرگ و مادربزرگ، خواهرزاده، برادرزاده- ۳۰ درصد بیشتر در معرض خطر سرطان سینه و ۵۰ درصد با افزایش خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ هستند.

و گروه وسیع‌تری از بستگان درجه اول، دوم و سوم ۳۰ تا ۶۰ درصد افزایش خطر ابتلاء به سرطان پروستات داشتند.

برای درک بهتر آنچه باعث این امر می‌شود، محققان DNA شش زن مبتلا به POI را بررسی کردند.

آنها دریافتند که هر کدام دارای تنوع غیرعادی در یکی از ژن‌هایی است که سلول‌ها را سالم نگه می‌دارد. به گفته ولت، این نوع نقایص می‌تواند سلامت تخمدان‌ها را به خطر بیندازد و خطر رشد خارج از کنترل را که یکی از مشخصه‌های سرطان است، افزایش دهد.

محققان پیشنهاد کردند که زنان مبتلا به POI یا یائسگی زودرس ممکن است از افزایش غربالگری سرطان بهره بیشتری ببرند. علاوه بر این، بستگان آنها ممکن است از آزمایش ناباروری و همچنین غربالگری سرطان بهره مند شوند.