تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3739654
شناسه : 3739654
تاریخ :
یوتیوبرها علیه OpenAI: خالق ChatGPT به استفاده غیرمجاز از متن ویدئوها برای تعلیم هوش مصنوعی متهم شد اقتصاد ایران: دیوید میلت، یوتیوبر معروف، از OpenAI به‌دلیل استفاده از متن ویدئو یوتیوبرهای بزرگ برای تعلیم هوش مصنوعی خود بدون پرداخت خسارت و حق کپی‌رایت شکایت کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

یوتیوبری به نام دیوید میلت، دادخواست گروهی علیه شرکت OpenAI تنظیم کرده است. او در این دادخواست ادعا می‌کند که OpenAI بدون اجازه‌ی ‌یوتیوبرها از متن ویدئوهای یوتیوب برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود استفاده کرده است و هیچ‌گونه هزینه‌ای برای جبران خسارت وارده به‌دلیل نقض قانون کپی‌رایت پرداخت نکرده است.

این دادخواست در دادگاه ناحیه‌ی کالیفرنیا ایالات متحده ثبت شده است و میلت به‌دنبال دریافت بیش از ۵ میلیون دلار خسارت برای کاربران یوتیوب است که ممکن است از داده‌های آن‌ها برای آموزش مدل‌های OpenAI استفاده شده باشد.

مدل‌های هوش مصنوعی مولد مانند مدل‌های ChatGPT از OpenAI با استفاده از تعداد زیاد محتوای منتشرشده در بستر اینترنت مثل فیلم‌ها و فایل‌های صوتی و مقاله‌ها آموزش داده شده‌اند و بر‌اساس الگوها و داده‌های مذکور، یاد می‌گیرند که کاربران چقدر احتمال دارد تا از آن‌ها استفاده کنند.

برخی از کارشناسان استدلال می‌کنند که تولیدکنندگان هوش مصنوعی از داده‌ها به‌عنوان استفاده‌ی منصفانه محافظت می‌کنند؛ اما بسیاری از تولیدکنندگان محتوا که محتوای آن‌ها حق کپی‌رایت دارد، با این موضوع مخالف هستند و دادخواست‌هایی را برای متوقف‌کردن این عمل شرکت‌های تولید‌کننده‌ی هوش مصنوعی تنظیم کرده‌اند.

متن ویدئوها به‌ منبعی مهم برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی بزرگ تبدیل شده‌اند؛ زیرا دیگر منابع کاربردی داده‌ها کاهش یافته‌اند. طبق یکی از آمارها، بیش از ۳۵ درصد از ۱۰۰۰ وب‌سایت برتر جهان اکنون دسترسی به خزنده وب OpenAI را مسدود کرده‌اند و حدود ۲۵ درصد از منابع با‌کیفیت از مجموعه داده‌های اصلی استفاده‌شده برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی محدود شده‌اند.

مقالات مرتبط
  • سه وب‌سایت خبری از مایکروسافت و OpenAI به اتهام نقض کپی‌رایت شکایت کردند
  • شکایت دوباره ایلان ماسک از OpenAI و سم آلتمن؛ این‌بار با محوریت قرارداد مایکروسافت

اگر روند فعلی مسدودکردن دسترسی ادامه یابد، اکثر کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که توسعه‌دهندگان بین سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۲ منبع معتبر و ارزشمندی برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود نخواهند داشت.