تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3739638
شناسه : 3739638
تاریخ :
پس‌لرزه‌های تصمیم وارن بافت؛ ارزش سهام اپل تا ۱۰ درصد افت کرد اقتصاد ایران: تصمیم وارن بافت مبنی‌بر فروش نیمی از سهام اپل دراختیار خود، تبعات سنگینی برای سهام این شرکت در پی داشت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

قیمت سهام اپل امروز صبح با افت ۱۰ درصدی به کمتر از ۲۰۰ دلار رسید. این سقوط پس از انتشار اسناد شرکت سرمایه‌گذاری برکشایر هاتاوی متعلق به وارن بافت در آخر هفته رخ داد. اسناد یادشده نشان می‌داد که این شرکت بزرگ سرمایه گذاری نیمی از سهام اپل دراختیار خود را فروخته است.

تنها پس از گذشت یک ساعت از ریزش ۱۰ درصدی، ۵ درصد از ریزش قیمت بازیابی شد. هنوز دلیل فروش بزرگ برکشایر هاتاوی مشخص نیست؛ اما تحلیلگران سرمایه‌گذاران اپل را به آرامش دعوت می‌کنند و عقیده دارند اتفاق رخ‌داده نشان از بی‌اعتمادی به عملکرد و چشم‌انداز اپل نیست.

پیش از انجام فروش بزرگ، برکشایر هاتاوی حدود ۷۸۹ میلیون سهم اپل را دراختیار داشت و حالا این عدد به ۴۰۰ میلیون سهم کاهش یافته است. این شرکت سرمایه‌گذاری حدود ۲٫۶ درصد از کل سهام اپل را دراختیار دارد که ارزش آن در‌حال‌حاضر به ۹۴٫۲ میلیارد دلار می‌رسد. این عدد درمقایسه‌با ۱۳۵٫۴ میلیارد دلار در سه‌ماهه‌ی گذشته، کاهش یافته است.

اقدام شرکت برکشایر هاتاوی موجب شد تا بسیاری از سرمایه‌گذاران از آن پیروی کنند و فروش سهام اپل را بفروشند. برخی تحلیلگران به عوامل اقتصادی گسترده‌تری اشاره کردند و اعتقاد دارند که این شرایط موجب می‌شود برخی سرمایه‌گذاران با فروش سهام خود به خرید اوراق قرضه روی‌ بیاورند.

بلومبرگ طی گزارشی رکود اقتصادی در آمریکا را محتمل دانست و افزود که داده‌های اشتغال ناامیدکننده‌ی روز جمعه باعث افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران شده است. سرمایه‌گذاران نگران‌اند که فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) برای شروع کاهش نرخ بهره بیش‌از‌حد صبر کرده است و این موضوع شاخص نزدک را وارد اصلاح و افت قیمت کرد.

ارزش سایر شرکت‌های بزرگ فناوری مانند مایکروسافت و آمازون و آلفابت، از رکورد‌های ثبت‌شده در اوایل ماه جولای (اواسط تیر‌ماه) فاصله گرفته‌ است.

مجموعاً اعضای شاخص نزدک در این دوره بیش از ۳ تریلیون دلار از ارزش خود را از دست داده‌ و انویدیا و تسلا بیش از ۲۰ درصد افت قیمت را تجربه کرده‌اند. با درنظرگرفتن این شرایط، اپل با ریزش ۶ درصدی درمقایسه‌با سقف تاریخی خود عملکردی ناامیدکننده‌ای نداشته است.

مقالات مرتبط
  • هفت غول فناوری امروز یک تریلیون دلار از دست می‌دهند؛ اپل و انویدیا بازنده‌های اصلی
  • برای نخستین‌بار در ۶ ماه گذشته، قیمت بیت‌کوین لحظاتی به زیر ۵۰ هزار دلار سقوط کرد

در‌صورت محقق‌شدن رکورد اقتصادی، سرمایه‌گذاران تمایل خواهند داشت تا با فروش سهام که نوسان بیشتری دارند، به‌طور موقت دارایی خود را به‌صورت پول نقد یا سرمایه‌گذاری‌های امن و کم‌ریسک نگه‌داری کنند.

برخی از تحلیلگران ازجمله جو گیلبرت، مدیر ارشد شرکت Integrity Asset Management، اعتقاد دارند اقدام وارن بافت برای فروش سهام اپل صرفاً مربوط به مباحث مدیریت ریسک است و اگر این شرکت بابت بقا و عملکرد بلندمدت اپل نگرانی داشت، بدون تعارف تمامی سهامش را می‌فروخت.