تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3739599
شناسه : 3739599
تاریخ :
هوش مصنوعی ازطریق سیگنال‌های نشتی از کابل‌ها، می‌تواند محتویات نمایشگر را بخواند اقتصاد ایران: هوش مصنوعی می‌تواند با رمزگشایی از سیگنال‌هایی که از کابل‌ها نشت می‌کند، آنچه را که روی صفحه نمایش شما وجود دارد، آشکار کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

هکرها می‌توانند تشعشعات الکترومغناطیسی را که از کابل بین مانیتور و کامپیوتر شما نشت می‌کند، رهگیری کنند و به کمک هوش مصنوعی از آنچه روی صفحه می‌بینید، رمزگشایی کنند. پژوهشگران می‌گویند چنین حمله‌هایی احتمالا در دنیای واقعی رخ می‌دهد، اما کاربران عادی کامپیوتر دلیل چندانی برای نگرانی ندارند.

ارتباط بین رایانه‌ها و صفحه نمایش‌ها قبلاً کاملاً آنالوگ بود، اما امروزه ارتباطات معمولا دیجیتال است و داده‌ها به صورت باینری در طول رابط چندرسانه‌ای وضوح بالا (HDMI) منتقل می‌شوند.

هرگاه سیگنالی ازطریق سیم ارسال شود، مقدار مشخصی نشتی الکترومغناطیسی وجود دارد و اگر سیگنال‌ها آنالوگ باشند، خواندن آن برای هکرها راحت است. سیگنال‌های دیجیتال پیچیده‌تر هستند و داده‌های بیشتری را در فرمت‌های پیچیده منتقل می‌کنند و این امر رمزگشایی آن‌ها را دشوارتر می‌کند، گرچه همچنان قابل تفسیر هستند.

فدریکو لاروکا و همکارانش از دانشگاه اروگوئه یک مدل هوش مصنوعی طراحی کرده‌اند که می‌تواند سیگنال‌های دیجیتالی را که از چند متر دورتر رهگیری شده‌اند، بازسازی کند. این هوش مصنوعی با استفاده از مجموعه‌ای از سیگنال‌های اصلی و سیگنال‌های رهگیری‌شده مشابه آموزش داده شد. برای اندازه‌گیری کارآیی حمله، پژوهشگران از نرم‌افزار استخراج متن از تصاویر بازیابی‌شده استفاده و متن حاصل را با تصویر اصلی صفحه نمایش مقایسه کردند.

حدود ۳۰ درصد از حروف توسط فرایند شنود به اشتباه تفسیر شدند، اما این میزان به حدی کم است که انسان‌ها می‌توانند بیشتر متن را با دقت بالایی بخوانند. پژوهشگران می‌گویند میزان خطا حدود ۶۰ درصد کمتر از حمله پیشرفته قبلی است.

بیشتر بخوانید

همان‌طور که کاربر اطلاعات شخصی، ورود به سیستم بانکی یا پیام‌های رمزگذاری‌شده را وارد می‌کند، هکرها با استفاده از این تکنیک می‌توانند روی صفحه نمایش جاسوسی کنند. هکرها می‌توانند این سیگنال‌ها را با ایستادن خارج از ساختمان با آنتنی که تصاویر را در زمان واقعی می‌گیرد یا با استقرار دستگاه کوچکی که تصاویر را می‌گیرد و آن‌ها را ارسال یا به‌طور فیزیکی بازیابی می‌کند، رهگیری کنند.

لاروکا می‌گوید چنین حملاتی احتمالاً درحال‌حاضر در محیط‌های صنعتی یا دولتی بسیار حساس اتفاق می‌افتد که در آن‌ها ساختمان‌ها گاهی به‌عنوان اقدام امنیتی و با هزینه‌ای بالا دربرابر سیگنال‌های الکترومغناطیسی محافظت می‌شوند، اما کاربران عادی نباید نگران باشند.