تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3739549
شناسه : 3739549
تاریخ :
جلیلی: دولت سایه یعنی سایه به سایه کارهای کشور را دنبال کنید اقتصاد ایران: نشست سعید جلیلی با دانش آموزان تحت عنوان مدرسه جمهوریت در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، نشست صمیمانه سعید جلیلی با دانش آموزان تحت عنوان «مدرسه جمهوریت» بعد از ظهر دوشنبه پانزدهم مرداد ماه در مجموعه فرهنگی یادمان شهدای هفتم تیر «مجتمع سرچشمه» برگزار شد.

دانش‌آموزان دغدغه‌های خود را مطرح کردند

ابتدا برخی از دانش‌آموزان حاضر در این نشست مطالب و دغدغه‌های خود را مطرح کردند. برخی از آنها به سند ۲۰۳۰ و وقایع سال ۱۴۰۱ اشاره کردند و خواستار طرح برنامه‌های مربوطه برای مقابله با این مسائل شدند. توجه به مسائل اقتصادی و طرح این پرسش که چرا نیروهای انقلابی در هشت سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم نسبت به گرانی اعتراض نکردند؟ از دیگر مسائل مطرح شده بود.

همچنین مواردی نظیر نحوه ورود به دولت سایه، از سوی دانش‌آموزان مطرح شد. فرار مغزها به گزارش آمار و کم توجهی مدارس و دانشگاه‌ها به علوم انسانی نیز مطرح شد. دانش‌آموزان فرزندان نخبه این سرزمین را فرزندان دانشمندانی نظیر فارابی دانستند و آنها را اسیر سهمیه‌ها در آموزش عالی خواندند.

نخبگی پروری مطابق مبانی انقلاب اسلامی باشد

دانش‌آموزان بازتعریف هویت نخبه مطابق را نیازمند به تربیت اسلامی دانستند. نظام سمپاد و افتخارات آن از دیگر مواردی بود که در این نشست، دانش‌آموزان به آن اشاره کردند. همچنین شناسایی مشکلات دانش‌آموزان سمپاد مطرح شد و پرورش معنوی مطابق مبانی انقلاب اسلامی مورد تاکید قرار گرفت.

مساله کنکور نیز از دیگر دغدغه‌های دانش‌آموزان در نشست صمیمانه با سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود. آنها به شرایط سخت که مانع فعالیت فرهنگی در سه سال دوم دبیرستان بود اشاره کردند و نسبت به بی‌توجهی مدارس در مقوله پرورش مواردی را عنوان کردند.

تقویت علم آموزی در مدارس دولتی دیگر خواسته دانش‌آموزان بود و در پایان به نقش دانش آموزان در انتخابات اشاره شد و خطاب به سعید جلیلی این پرسش مطرح شد که در دولت سایه چه نقشی برای دانش‌آموزان در نظر می‌گیرد.

یک سال گذشته به هر استانی که سفر کردم با دانش آموزان هم دیدار کردم

سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه نشست صمیمانه با دانش آموزان گفت: خوشحالم این جلسه تشکیل شد و نیاز داریم این جلسات بارها و بارها تکرار شود. بنای من بر این بوده است که در همه سفرهایی که ظرف یک سال گذشته می‌رفتم حتماً به دانش‌آموزان آن استان دیداری داشته باشم و گفتگو انجام دهم.

وی ادامه داد: سالی که انقلاب شد من سوم راهنمایی بودم و پس از آن در سال ۶۰ تحولات پرهیجان انقلاب رخ داد. همچنین در دوران پرشکوه دفاع مقدس ۳۶ هزار دانش آموز کشورمان شهید شدند. ۱۰ برابر این میزان دانش آموز در جبهه‌های جنگ حضور پیدا کردند.

جلیلی حضور دانش آموزان در دفاع مقدس را یک حضور واقعی قلمداد کرد و گفت: یادم هست در دوران دفاع مقدس تلویزیون یک فیلمی نشان داد که دانش آموز اسیری را نشان می‌داد که در حال گفتگو با خبرنگاران خارجی بود و آقای مهدی طحانیان این دانش آموز اسیر بود که با صلابت و قدرت مصاحبه کرد. می‌توانید فیلم مصاحبه او را از اینترنت هم ببینید. همینطور مهرداد عزیزاللهی که بسیار پخته صحبت کرده و البته بعد شهید شد.

وی خاصیت انقلاب اسلامی را زودرس کردن بلوغ سیاسی عنوان کرد و افزود: فضای فرهنگی می‌تواند جوانان را برای تأثیرگذاری در عرصه سیاست و اجتماع آماده کند. هر میزان دانش آموز و جوان ما سیاسی‌تر باشد به نفع خودش و کشور است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخشی از سخنانش بیان کرد: همه رشته‌های تحصیلی باید بتوانند نسبتی با جامعه برقرار کنند و تاریخ خود را بدانند که در صدها سال گذشته چه مسیری را طی کرده‌ایم که به این نقطه رسیده‌ایم. حتی برخی از سریال‌ها به شما کمک می‌کند که از گذشته آگاه شوید و پیرو آن کتاب بخوانید؛ مانند سریال «سرزمین مادری». رهبری هم فرمودند که در نوجوانی هزار کتاب مطالعه کردند برای اینکه از تاریخ آگاه شوند.

وی تصریح کرد: دولت در سایه یعنی سایه به سایه کارهای کشور را دنبال کنید، معنایش قرار گرفتن در سایه و یا آفتاب نیست و اتفاقاً این دقیقاً در بطن مسائل جامعه قرار گرفتن، است. به زودی وزرای دولت معرفی می‌شود و قرار است فردی به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی شود و برنامه خود را ارائه دهد. پیشنهادها در این مرحله قابل طرح است و حتی می‌توان نقص برنامه‌های وزیر پیشنهادی را عنوان کرد.

می‌توانید در برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نقش داشته باشید

جلیلی ادامه داد: همه باید در موضوع عدالت آموزشی نقش ایفا کنند و همه دانش آموزان از عدالت برخوردار باشند و به حداقل‌ها دسترسی داشته باشند. می‌توان این را به عنوان یک پرسش مطرح کرد که چقدر در برنامه آموزش و پرورش به عدالت آموزشی پرداخته شده است که از وضع موجود به وضع مطلوب برسیم. طرح جامعی در این رابطه داریم که به وزیر پیشنهادی ارائه خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: شما استعداد بسیار ارزشمندی دارید که همه جوانان مستعد هستند؛ نگذارید توانمندی شما منفعل شود؛ اجازه دهید به بهترین شکل بروز پیدا کند و دچار انفعال نشوید. نکته دوم این است که استعدادتان منحرف نشود. همه این‌ها برای این است که سعادتمند شوید و در زندگی ابدی نیز قابل مقایسه با این دنیا نیست سعادتمند باشید. اینطور جامعه نشاط و موفق خواهد شد که نوجوانان و جوانان استعدادهای خود را بروز دهند و دولت هم باید کمک کند تا این استعدادها شکوفا شود.