تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3739537
شناسه : 3739537
تاریخ :
هفت غول فناوری امروز یک تریلیون دلار از دست می‌دهند؛ اپل و انویدیا بازنده‌های اصلی اقتصاد ایران: استرس واردشده به بورس آمریکا موجب شده است تا حدود ۱ تریلیون دلار از ارزش بازار شرکت‌های بزرگ فناوری ازجمله اپل و انویدیا از بین برود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ظاهراً رالی صعودی سهام فناوری به پایان رسیده است و شرکت‌های اپل و انویدیا با فروش گسترده‌ی سهام خود مواجه شدند. ترس از رکود اقتصادی در آمریکا و تصمیم شرکت سرمایه‌گذاری برکشایر هاتاوی برای فروش بخشی از سهام اپل دراختیار خود، از دلایل این ریزش قیمت‌ها در بورس آمریکا است.

به‌گزارش رویترز، سهام‌های پرطرفدار مانند آلفابت، آمازون، متا، مایکروسافت، تسلا، اپل و انویدیا تا ۶٫۵ درصد افت قیمت را تجربه کردند. ضررهای سهام هفت شرکت برتر تقریباً ۹۰۰ میلیارد دلار از ارزش بازار ترکیبی این شرکت‌ها را از بین برد.

دراین‌میان، سهام شرکت‌های تولیدکننده‌ی تراشه نیز سقوط کردند که برنده‌های بزرگ بازار سهام در بخش ابزارهای هوش مصنوعی بوده‌اند. سهام شرکت‌های AMD، اینتل، Super Micro Computer و برادکام تا ۷٫۸ درصد کاهش یافت. شاخص نیمه‌رساناهای فیلادلفیا نیز نزدیک به ۳ درصد ریزش کرد.

ریزش قیمت‌های سهام به‌دنبال انتشار گزارش ضعیف روز جمعه در‌زمینه‌ی اشتغال در ایالات متحده رخ داد که سرمایه‌گذاران را در سراسر جهان به‌سمت دارایی‌های امن (مانند طلا) سوق داد. حال افراد زیادی عقیده‌ دارند که فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) به‌زودی مجبور خواهد شد برای کمک به رشد اقتصادی آمریکا، نرخ بهره‌ را کاهش دهد.

برکشایر هاتاوی، شرکت زیر‌نظر وارن بافت، سرمایه‌گذار سرشناس، اعلام کرد که نیمی از سهام دراختیار خود در شرکت اپل را می‌فروشد. این فروش سهام نگرانی‌هایی درباره‌ی چشم‌انداز صنعت فناوری ایجاد کرد.

عملکرد سهام شرکت های بزرگ فناوری آمریکایی در سال ۲۰۲۴
عملکرد سهام شرکت‌های آلفا‌بت، آمازو، اپل، متا، مایکروسافت، انویدیا و تسلا از ابتدای سال ۲۰۲۴
Reuters

سهام‌های بزرگ فناوری که بیش از یک سال پیشرو بورس وال‌استریت بودند، در چند هفته‌ی گذشته زیر فشار قرار گرفته‌اند؛ زیرا ظاهراً بازده سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در‌زمینه‌ی هوش مصنوعی از آن چیزی که سرمایه‌گذاران فکرش را می‌کردند، بیشتر طول خواهد کشید.

سهام سه شرکت بزرگ ارائه‌دهنده‌ی خدمات رایانش ابری، یعنی آمازون و مایکروسافت و آلفابت در هفته‌های گذشته نزولی بوده‌اند. گزارش‌های درآمدی این شرکت‌های تردیدهایی درباره‌ی کاهش حاشیه‌ی سود این شرکت‌ها از سرمایه‌گذاری سنگین در‌زمینه‌ی هوش مصنوعی به‌وجود آورد.

دان کوتسوورث، تحلیلگر سرمایه‌گذاری در AJ Bell گفت: «انتظارات از گروه هفت شرکت بزرگ فناوری وال‌استریت بیش‌از‌حد افزایش یافته و موفقیت پررنگ‌ این شرکت‌ها موجب شده‌ است تا این شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاران دور از دسترس به‌نظر برسند.»

مقالات مرتبط
  • برکشایر هاتاوی، سومین سهام‌دار بزرگ اپل، در اقدامی عجیب نیمی از سهامش در کوپرتینو را فروخت
  • وارن بافت ۱۳ درصد از سهامش در اپل را فروخت

با وجود ریزش‌های پی‌در‌پی، سهام انویدیا درمقایسه‌با شروع سال ۲۰۲۴ تقریباً دو برابر و در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافت. سهام ۷ شرکت برتر فناوری به‌جز تسلا نیز تا این مقطع از سال ۲۰۲۴ مثبت بوده است.

برخی تحلیلگران نیز عقیده دارند که اصلاح انجام‌شده در روز دوشنبه می‌تواند فرصتی برای سرمایه‌گذاران باشد تا سهام شرکت‌های بزرگ فناوری را با قیمت مناسب‌تری بخرند.