تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3739513
شناسه : 3739513
تاریخ :
آمادگی جبهه لبنان و سناریوهای خطرناک پیش‌روی رژیم صهیونیستی اقتصاد ایران: در حالی که رژیم صهیونیستی در چارچوب جنگ رسانه‌ای خود مدعی است واکنش محور مقاومت به ترور فرماندهان شهید منجر به جنگ منطقه‌ای خواهد شد، عناصر مقاومت از آمادگی کامل خود در این عرصه خبر می دهند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری النشره، بعد از این که حزب الله لبنان وعده پاسخ سخت را نسبت به ترور فؤاد شکر از فرماندهان جهادی حزب الله در ضاحیه جنوب لبنان داد و ایران نیز نسبت به ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس واکنش نشان داد، ترس و وحشت بر اراضی اشغالی بیش از پیش سایه افکنده است.

در شرایط کنونی تحولات منطقه‌ای، احتمال وقوع جنگ را بعید نمی‌داند و این احتمال بر اساس نوع و مکان واکنش ایران متفاوت است. از سوی دیگر این موضوع مطرح است که رهبران محور مقاومت موضع یکپارچه‌ای نسبت به این پاسخ داشته باشند، لذا تحلیلگران سیاسی می‌گویند منطقه به سمت یک جنگ گسترده که نتانیاهو به دنبال آن است، پیش نمی‌رود، اما تمامی سناریوهای دیگر مطرح است.

این تحلیلگران معتقدند که به دو علت ترور اسماعیل هنیه و فؤاد شکر نسبت به عملیات‌های دیگر ترور رهبران مقاومت چه فلسطینی و چه لبنانی تفاوت دارد و آن را به یک تشدید تنش بی سابقه تبدیل می‌کند.

اول این که بر اساس گفته سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان، این ترورها قواعد درگیری را به کلی تغییر دادند و منطقه را وارد مرحله جدیدی از درگیری کردند؛ آنهم در شرایط که جبهه جنوب لبنان جبهه حمایت از غزه بود که صهیونیست‌ها بیش از ۳۰۰ روز در آن جنگیده اند.

دوم آن که ایالات متحده برای حمایت از رژیم صهیونیستی و تجاوز آن به غزه همه ناوگان‌ها و کشتی‌های جنگی خود را به سمت خاورمیانه بسیج کرد و همین موضوع باعث شد جنگ و درگیری در منطقه قابلیت گسترش پیدا کند. خصوصاً این که ایران، آمریکا را به حمایت از صهیونست‌ها و پشتیبانی از ترور اسماعیل هنیه در تهران محکوم کرد.

سرتیپ منیر شحادة کارشناس نظامی و استراتژیک در این باره گفت: ترور فواد شکر نقض آشکار و خطرناک قوانین بین‌الملل است، چرا که اولاً توجیه رژیم اشغالگر نسبت به این که محور مقاومت در حادثه مجدل شمس نقش داشته، دروغ است، حال آنکه این رژیم با این بهانه دست به این جنایت زد. در درجه دوم رژیم صهیونستی بیروت و مشخصاً ضاحیه جنوبی را بمباران کرد که یک منطقه مسکونی است و این عملیات باعث شهادت غیر نظامیان شد. علاوه بر اینها ترور فؤاد شکر و شهادت وی، به علت وزنه بالایی که در حزب‌الله داشت، بسیار سنگین است.

این کارشناس نظامی افزود این جنایت از خطوط قرمز فراتر رفته و نیازمند پاسخی قاطع از سوی مقاومت است همان طور که سید حسن نصر الله اعلام کرد که این پاسخ حقیقی خواهد بود. در این زمینه توجه به دو نکته ضروری به نظر می‌رسد.

اول این که جنگ از مرحله پشتیبانی به مرحله عمیق‌تری رسیده است. دبیر کل حزب الله لبنان پس از عملیات ۷ اکتبر و در اولین حضور خود یک ماه پس از آغاز جنگ گفت که زمان جنگ بزرگ و فراگیر فرا نرسیده، بلکه جنگ با رژیم صهیونیستی در نقاط محدودی است و جنگ نامحدود نیازمند هماهنگی با محور مقاومت است، ولی امروز از چنین جنگی سخن می‌گوید.

دوم اینکه عملیات و پاسخ سخت به رژیم اشغالگر در موعد مقرر انجام خواهد شد واکنش ایران ممکن است ترور یک شخصیت باشد یا هدف قرار دادن یک ساختمان که دیگر نیازی به فرصت نیست، بلکه نیازمند تصمیم گیری است. از سوی دیگر ممکن است ترور یک افسر ارشد اسرائیلی مد نظر باشد. به هر صورت این ترور یک تجاوز است و پاسخ به آن شدید و دردناک خواهد بود.

سرتیپ شحادة معتقد است پیش رفتن به سمت یک جنگ گسترده به پاسخ رژیم صهیونستی نسبت به پاسخ محور مقاومت و ایران بستگی دارد. این درحالی است که می‌بینیم نیروهای آمریکا در دریای مدیترانه و دریای سرخ آماده دفاع از رژیم صهیونستی دربرابر پاسخ ایران هستند یا به تعبیر دیگر آمریکا به دنبال دفاع از رژیم صهیونیستی است، اما تل‌آویو سعی دارد واشنگتن را به جنگ در منطقه بکشاند.

اردوگاه‌های فلسطینیان در لبنان نیز بعد از ترور اسماعیل هنیه و فواد شکر در قبال هر گونه تجاوز صهیونیست‌ها به لبنان بی تفاوت نخواهد بود و آمادگی ضمنی خود را برای هر وضعیت اضطراری اعلام کرده‌اند؛ به خصوص که برخی نیروهای فلسطینی در جنوب لبنان در عملیات طوفان الاقصی برای اولین بار در چهارچوب یگان‌های محور مقاومت وارد جنگ با رژیم صهیونیستی شده‌اند.

دکتر ایمن شناعة، مسئول روابط ملی جنبش حماس در لبنان گفت که با توجه به وضعیت درگیری با دشمن صهیونیستی و انتظار یک نبرد بزرگ در منطقه به ویژه در لبنان، نیروهای فلسطینی حاضرند در صورت وقوع هر گونه تجاوزی، در دفاع از لبنان و اردوگاه‌ها شرکت کنند.