تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3739319
شناسه : 3739319
تاریخ :
آیا می‌توان شخصیت را تغییر داد؟ اقتصاد ایران: «تقریباً همه مایل اند شخصیت خود را به نحوی اصلاح و بهتر کنند»، این جمله آغازین یکی آخرین پژوهش‌های علمی در زمینه اصلاح شخصیت است که چهار مکانیسم را برای تغییر پایدار شخصیت پیشنهاد می‌کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

زندگی سلام: «تقریباً همه مایل اند شخصیت خود را به نحوی اصلاح و بهتر کنند»، این جمله آغازین یکی آخرین پژوهش‌های علمی در زمینه اصلاح شخصیت است که چهار مکانیسم را برای تغییر پایدار شخصیت پیشنهاد می‌کند. دانشمندان می‌گویند نباید با انتظارات بزرگ دست به این اصلاح شخصیت زد زیرا اصلاحات کوچک چیزی است که واقع‌بینانه می‌توان به آن امیدوار بود. در یک مقاله علمی جدید الانتشار، پروفسور «جوشوا جی‌جکسون» از دانشگاه واشنگتن در سنت‌لوئیس و دکتر «آماندا رایت» از دانشگاه زوریخ با توضیحی مفصل که بر پایه چهار مکانیسم استوار است، می‌گویند تغییر شخصیت پایدار کاملا امکان‌پذیر است.

 ۴ مرحله برای تغییر هر عنصر از شخصیت‌تان

برای هر عنصر از شخصیت خود که می‌خواهید آن را تغییر دهید، ابتدا باید چهار چیز را شناسایی کنید. اول از همه پیش‌شرط‌های خودتان را بشناسید. پیش‌شرط‌ها ابزارهایی هستند که برای ایجاد تغییر در درون خود به آن نیاز دارید. سپس محرک‌ها و تقویت‌کننده‌های محیطی را شناسایی کنید و بعد از آن به شناخت محیط اطراف برای تنظیم آن به روشی مناسب نیاز دارید. در نهایت، عواملی را دریابید که به شما برای تداوم اصلاح مورد نظر کمک می‌کنند. گفتنش شاید ساده باشد. اما در واقع، کاری سخت است. عادت‌های شخصیتی جدید در طول زمان باید به حد خودکار برسند.

 تنها اراده برای تغییر کافی نیست

امیلی مور، روان‌شناس می‌گوید: «تنها اراده برای تغییر کافی نیست. به طور کلی، شخصیت، یک سیستم بسیار سازگار و پایدار است، بنابراین جای تعجب نیست که مداخله در شخصیت و تغییر آن دشوار باشد. اما اگر واقعاً احساس می‌کنید که جنبه‌ای از شخصیت‌تان، شما را عقب نگه داشته، چارچوبی مانند این می‌تواند نقطه شروع خوبی باشد. این چهار مکانیسم، طرح کلی برای شروع تغییر شخصیت را تشکیل می‌دهند». با این حال، او هشدار داد که فرد ابتدا باید بررسی کند که چرا می‌خواهد تغییر ایجاد کند. مور می‌گوید: «اگر احساس می‌کنید که باید برون‌گراتر باشید چون از نظر اجتماعی ارزش دارد و نه به این دلیل که شخصاً برای شما ارزشمند است، بعید است که بتوانید آن اراده آگاهانه را در طول فرآیند تغییر حفظ کنید. بنابراین تا زمانی که این کار را به دلایل درست انجام می‌دهید، این چهار مرحله واقعاً می‌تواند به شما کمک کند».

 هر تغییری زمان می‌برد

برخی از افراد ممکن است دلایل بسیار خوبی برای این که بخواهند مثلا کمتر مضطرب یا بیشتر برون‌گرا باشند، داشته باشند. نکته اصلی این است که شخصیت لزوماً نباید ایستا باشد، چون تغییرات ممکن است و راه‌های مبتنی بر شواهد برای دستیابی به آن‌ها وجود دارد. اما نویسندگان تأکید می‌کنند که هنوز سؤالات زیادی وجود دارد و تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است. هیچ رویکرد یکسانی برای همگان وجود ندارد و هر تغییری زمان می‌برد. آن‌ها می‌نویسند که اساساً، «هیچ کس نمی‌تواند به فردی کاملاً متفاوت تبدیل شود».