تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3739281
شناسه : 3739281
تاریخ :
تاکید بر برنامه و استراتژی مدیریت ریسک در بخش کشاورزی اقتصاد ایران: معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی بر تدوین برنامه جامع برای مدیریت ریسک در بخش کشاورزی تاکید کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در نشست پدافند غیرعامل گفت: برخی ریسک‌ها در بخش کشاورزی فاجعه‌بار هستند و می‌توانند تولید کنندگان را برای مدت‌ها از چرخه تولید خارج کند.

وی دوره‌ای و تکراری بودن را از دیگر ویژگی‌های ریسک‌های بخش کشاورزی عنوان و تصریح کرد: این قبیل مخاطرات که سختی و مرارت‌های زیادی را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند، وظایف دولت‌ها و سیاستمداران را سنگین‌تر می‌کند.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، ریسک‌های بخش کشاورزی را دسته‌بندی و اظهار کرد: برخی ریسک‌ها در بخش کشاورزی، کوچک و پرتکرار و برخی متوسط و فاجعه‌بار هستند و برای هر یک از این ریسک‌ها باید از سوی دولت، متولیان و افرادی مسؤول شوند.

وی با بیان این که دولت‌ها نمی‌توانند تمام این مخاطرات و خسارات را پوشش دهند، گفت: دسته‌بندی و سپردن هر یک از لایه‌های ریسک به افراد در بخش کشاورزی ضروری است و اغلب کشورها و دولت‌های پیشرفته در حوزه مدیریت ریسک، مخاطرات پرتکرار و کوچک را به خود تولیدکنندگان می‌سپارند و تولیدکنندگان برای این ریسک‌ها باید برنامه داشته باشند.

حسن‌نژاد ادامه داد: برخی از ریسک‌های کوچک و پرتکرار با آموزش تولیدکنندگان و اقداماتی همچون تغذیه مناسب و استفاده به موقع از داروها و واکسن‌ها قابل مدیریت هستند.

وی اضافه کرد: این دسته از ریسک‌ها باید شناسایی و روی آن مطالعه شود و پس از تهیه سازوکار و آموزش لازم، مدیریت آن را به تولیدکنندگان واگذار کرد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در همین حال گفت: ریسک‌های کوچک با اقدامات مدیریتی قابل حل هستند و نیاز به آموزش و ترویج در بخش کشاورزی دارند.

وی درباره ریسک‌های متوسط در بخش کشاورزی اذعان کرد: در کشورهای جهان، مدیریت ریسک‌های متوسط به تشکل‌ها سپرده می‌شود و این مخاطرات با کمک تولیدکنندگان و دولت قابل حل هستند.

حسن‌نژاد گفت: در اغلب کشورهای جهان، مسؤولیت و مدیریت ریسک‌های فاجعه بار و کم‌تکرار بر عهده دولت است.

وی افزود: یکی از دلایل ناکارآمدی بیمه‌های کشاورزی، واگذاری ریسک‌های کوچک و پرتکرار به آنها است در حالی که باید ریسک‌های متوسط برعهده بیمه‌ها باشد.

حسن‌نژاد خواستار آن شد که در تدوین برنامه و استراتژی‌های مربوط به مدیریت ریسک، به دسته‌بندی مخاطرات بخش کشاورزی توجه شود به ویژه این که ایران به لحاظ اقلیمی جز کشورهای پر ریسک و آسیب‌پذیر است.