تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3739275
شناسه : 3739275
تاریخ :
۲ راه‌حل فراگیر برای پیشگیری از زوال عقل اقتصاد ایران: نتایج پژوهشی جدید نشان می‌دهد، درمان ضعف بینایی و کلسترول بالا ۲ راه جدید برای کاهش ابتلا به آلزایمر به شمار می‌روند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

زندگی سلام: نتایج پژوهشی جدید نشان می‌دهد، درمان ضعف بینایی و کلسترول بالا ۲ راه جدید برای کاهش ابتلا به آلزایمر به شمار می‌روند. دانشمندان در حال حاضر موفق شدند ۱۴ بیماری را شناسایی کنند که به‌لحاظ نظری، با مقابله  با آن ها می‌توان مانع تقریبا نیمی از بیماری‌‌های زوال عقل شد. طبق آخرین گزارش «کمیسیون لنست»، هدف قرار دادن این بیماری‌ها در افراد میان سال و در کشورهای فقیر بیشترین مزیت را به همراه خواهد داشت. پیش‌بینی‌ می‌شود که تعداد مبتلایان به زوال عقل تا سال ۲۰۵۰ بیش از دو برابر شود و به حدود ۱۵۳ میلیون نفر برسد. به گزارش سرویس جهانی بی‌بی‌سی، زوال عقل زمانی رخ می‌دهد که یک بیماری مانند آلزایمر به سلول‌های مغز آسیب می‌زند و سردرگمی و از دست رفتن حافظه را سبب می‌شود، البته باید بدانیم که این‌ بخش اجتناب‌ناپذیر دوران پیری نیست. بیشترین دلایل ابتلا به زوال عقل به عواملی مربوط می‌شود که نمی‌توانیم کنترل شان کنیم، عواملی مانند ژن‌هایی که از والدین یا پدربزرگ و مادربزرگمان به ارث برده‌ایم.

اما به گفته کارشناسان، حدود 45 درصد عوامل خطر قابل تغییر است و می‌توان آن ها را کاهش داد. اما همان‌طور که گفتیم ضعف بینایی باعث زوال عقل می‌شود. اما علت این موضوع چیست؟ دانشمندان هنوز دلیل دقیق آن را نمی‌دانند، اما بسیاری از آنان می‌گویند که ممکن است در سنین بالا باعث کوچک شدن مغز شود، زیرا مغز دیگر نیازی به پردازش جنبه‌های مختلف بینایی ندارد. به گفته پروفسور لیوینگستون، از دست دادن بینایی زندگی مردم را محدودتر می‌کند و باعث می‌شود که آن ها کمتر بیرون بروند، منزوی‌تر شوند و تجربیات جدید کمتری داشته باشند. ضعف بینایی در بسیاری از سیستم‌های بهداشتی مانند سیستم بهداشت و سلامت ملی بریتانیا (ان‌اچ‌اس) قابل درمان است اما در کشورهای کم‌درآمد که سیستم‌های مشابهی ندارند، این مشکل بسیار دیده می‌شود. البته نکات امیدوارکننده‌ای هم وجود دارد و به رغم آن که مردم زندگی طولانی‌تری دارند، ابتلا به زوال عقل در کشورهای با درآمد بالا کمتر شده که ظاهرا به تغییرات سبک زندگی، مانند کاهش مصرف سیگار، مربوط است.