تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3739261
شناسه : 3739261
تاریخ :
بیش از 60 درصد ساختمان های کشور ناایمن هستند اقتصاد ایران: رئیس بخش زلزله ‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با اعلام این که بیش از 60 درصد ساختمان های کشورمان در برابر حوادثی مانند زلزله، آتش سوزی، سیل و فرونشست زمین ایمن نیستند، می‌گوید: اگرچه برخی از ساختمان‌ها از لحاظ سازه‌ای ایمن هستند اما استفاده از مواد شیمیایی و آتش‌زا در ساخت آنها سبب شده است تا به ساختمان‌های ناایمن بدل شوند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات، بیش از ۶۰ درصد ساختمان‌های کشورمان در برابر حوادثی مانند زلزله، آتش سوزی، سیل و فرونشست زمین ایمن نیستند.

ساختمان‌های ناایمن در کشورمان همچنان یک خطر بالقوه محسوب می‌شوند؛ با این حال انگار قرار نیست پرونده این بناهای پر خطر برای همیشه بسته شود تا شاهد وقوع حوادث مشابه «پلاسکو» تهران و «متروپل» آبادان و مرگ تعداد دیگری از هموطنان نباشیم.

آن طور که مسئولان می‌گویند: ۱۳۴هزار ساختمان ناایمن در کشورمان وجود دارد و تهران با ۳۳هزار واحد آن در صدر ساختمان‌های پر خطر کشور قرار دارد و ضمن آن که از مجموع آنها بیش از ۷۰ساختمان همچون پلاسکو و متروپل در وضع بحرانی است .

هرچند وجود ساختمان‌های ناایمن در مناطق کشورمان تهدید محسوب می شود اما در شهر اصفهان خطرات بیشتری دارد چرا که این شهر به معضل فرونشست زمین هم دچار بوده و به گفته کارشناسان، این معضل خطر زلزله را در این شهر تشدید کرده است.

حادثه، خبر نمی‌کند و هر لحظه امکان وقوع آن وجود دارد؛ به ویژه آن که کشورمان حادثه خیز و امکان وقوع خطر در آن بیشتر است در حالی که با ایمن سازی ساختمان ها در برابرحوادث می توان از مرگ بسیاری از هموطنان جلوگیری کرد بنابراین مسئولان بیش از پیش باید به فکر راهکارهای موثر برای پیشگیری از بیماری مزمن فرونشست زمین و تخریب ساختمان های ناایمن باشند.

مدیر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار می‌دارد: شهرداری اصفهان پس از حادثه پلاسکو و از سال 1396 به شناسایی ساختمان های ناایمن وارد شده و در این مدت 430 آحد آن‌ها شناسایی کرده است.

احمدرضا کیانی با اشاره به این که بر اساس بند ض ماده 14 قانون مدیریت بحران کشور مصوب 1398، وزارت راه و شهرسازی با محوریت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی موظف به ارزیابی ساختمان های مهم و بلندمرتبه با اولویت کلانشهرها در برابر حوادث آتش سوزی، زلزله، فرونشست و فرو ریزش زمین است، می افزاید: در این رابطه 78 ساختمان پر خطر را از اواسط سال 1401 تا 1402به مرکز تحقیقات راه و شهرسازی به عنوان مرجع اعلام ایمن بودن و یا ناایمن بودن ساختمان ها اعلام کرده‌ایم، تا نظر قطعی را اعلام کنند که هنوز نظر نهایی را اعلام نکرده اند تا فهرست آنها را برای ایمن سازی به مالکان و متصرفان ساختمان ها ابلاغ کنیم.

ارزیابی 22 هزار ساختمان ناایمن در کشور

دکتر علی بیت اللهی، رئیس بخش زلزله ‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با بیان این که ساختمان های مهم، عمومی، دولتی و بلند مرتبه به ویژه در کلانشهرها در اولویت ارزیابی ایمنی قرار گرفته اند، می گوید: تاکنون نزدیک به 22 هزار ساختمان در کشور مورد ارزیابی این مرکز قرار گرفته است.

وی می افزاید: رویکرد ارزیابی ساختمان های ناایمن این است که نقاط ضعف سازه ای و یا غیر سازه ای آنها به مسئولان و متولیان ساختمان ها یادآور می‌شود تا نقاط ضعف آن‌ها را برطرف کنند که در صورت عدم تحقق آن به عنوان ساختمان‌های ناایمن اطلاع رسانی می شوند.

وی می گوید: بیش از 95 درصد ساختمان های کشورمان مسکونی است و ارزیابی ایمنی آن‌ها در مرحله بعدی قرار دارند .

رئیس بخش زلزله ‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه و شهرسازی می‌افزاید: بسیاری از ساختمان های ناایمن با اقدام های ساده و کم هزینه در برابر حوادث ایمن می شوند؛ به طور مثال اگر در طبقات ساختمان پلاسکو تهران کپسول آتش نشانی شارژ شده وجود داشت هرگز آن حادثه هولناک رخ نمی داد؛ البته برخی از بناها به دلیل قدمت زیاد و تعداد زیاد مراجعه کننده، خطر بالایی دارند که باید نوسازی شوند.

بیت اللهی با بیان این که فرونشست زمین در اصفهان، ناایمنی ساختمان‌های آن را تشدید کرده است، می افزاید: اگرچه شهر اصفهان از نظر زلزله پذیری در منطقه متوسط قرار دارد اما متاسفانه فرونشست زمین در این شهر، کاهش کیفیت ساختمان های آن را در پی داشته و خطر زلزله را در این شهر به شدت افزایش داده است.

وی با تأکید بر این که فرونشست زمین یک پدیده انسان ساخت است، و با اقدام‌هایی می‌توان آن را کنترل کرد، می‌گوید: فرونشست زمین در اصفهان نقش موثری در ناایمن شدن ساختمان های آن دارد و اصفهان اکنون پر خطرترین شهر ایران از نظر فرونشست زمین است.

بیت اللهی با اشاره به حدود 23 میلیون واحد مسکونی در کشور می‌افزاید: حدود 9 میلیون واحد مسکونی فاقد اسکلت هستند که در برابر زلزله ایمنی ندارند و بیشتر آن‌ها در روستاها و بافت فرسوه شهرها و کلانشهرهای کشور قرار دارند.

وی با اعلام این که بیش از 60 درصد ساختمان های کشورمان در برابر حوادثی مانند زلزله، آتش سوزی، سیل و فرونشست زمین ایمن نیستند، می‌گوید: اگرچه برخی از ساختمان‌ها از لحاظ سازه‌ای ایمن هستند اما استفاده از مواد شیمیایی و آتش‌زا در ساخت آنها سبب شده است تا به ساختمان‌های ناایمن بدل شوند.