تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3739132
شناسه : 3739132
تاریخ :
لزوم نوسازی ادوات کشاورزی در کردستان اقتصاد ایران: سنندج_مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به لزوم نوسازی ادوات کشاورزی گفت: ۳۱ هزار دستگاه تراکتور و یک‌هزار و ۷۰۰ کمباین در کردستان وجود دارد که بخشی از آنها نیازمند نوسازی است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

فریدون حامدی در گفت‌و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با هدف توسعه زیر کشت و کاهش هزینه‌ها در شرایط دیم استان کردستان شهرستان سقز با داشتن ۱۶ هزار هکتار زمین زیر کشت نخود برداشت این محصول ارزشمند را به صورت مکانیزه آغاز کرده است.

وی افزود: کارهای خوبی در طول یک دهه گذشته انجام شده ارقام مختلف پر محصول وارد کشور شده است و یا در مراکز تحقیقاتی اصلاح شده است.

وی ادامه داد: کشت مکانیزه، تغذیه، ضد عفونی و خاصتا باتوجه به هزینه بر بودن این محصول برداشت مکانیزه جزءکار هایی است که در این دهه توسعه پیدا کرده است.

اقتصادی بودن کارهای کشاورزی از مزایای برداشت کشت مکانیزه

حامدی گفت: از جمله برتری‌های برداشت کشت مکانیزه اقتصادی بودن کارهای کشاورزی است و در این روش یک تا یک تن و دویست هزار کیلو گرم در هکتار برداشت می‌شود و تفاوت عملکرد و در آمدی است که عاید کشاورزان می‌شود و این نقطه برتری کشت مکانیزه است که ما در حال اجرا و تبلیغ آن در بین کشاورزان هستیم.

وی اضافه کرد: سطح زیر کشت نخود در استان ۹۱ هزار هکتار است که پیش بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت بیش از چهل هزار تن نخود برداشت شود و استان کردستان در این زمینه جز پنج استان برتر کشور به شمار می‌آید.

مدیر امور زراعت در جهاد کشاورزی کردستان به ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: ما خوشبختانه با عنوان استان برتر در ضریب مکانیزاسیون ۲.۶۸ نیروی محرکه در هکتار داریم و در این درجه بندی تعداد تراکتور و کمباین را به کلیه اراضی در نظر می‌گیرند که ما خوشبختانه دارای رتبه برتر کشور هستیم.

پیش بینی می‌شود مکانیزاسیون کردستان در برنامه هفتم به سه اسب بخار برسد

وی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده است که مکانیزاسیون به سه اسب بخار برسد عنوان کرد: قطعاً به این میزان دست پیدا خواهیم کرد و آنچه که مهم است درجه مکانیزاسیون است و ما از لحاظ درجه مکانیزاسیون رتبه اول را در کشور داریم.

وی ادامه داد: از نظر میزان ضریب اراضی که داریم ادواتی کافی است و اینکه درجه مکانیزاسیون و خدماتی که مکانیزه انجام می‌شود بسیار مهم است و استاندارد بین المللی باید داشته باشد که خوشبختانه در این زمینه هم در رتبه برتر کشور قرار داریم.

وی ادامه داد: برای خاک ورزی و آماده سازی اراضی درجه مکانیزاسیون ما صد در صد است و این درجه در کاشت ۹۹ درصد است و درجه مکانیزاسیون در برداشت ۹۷ درصد است که درجه قابل قبولی است.

وجود ۳۱ هزار دستگاه تراکتور در کردستان

وی به تعداد ادوات کشاورزی اشاره کرد و بیان داشت: در حال حاضر ما ۳۱ هزار دستگاه تراکتور داریم که بخشی از این تعداد فرسوده دارد و نیاز به نوسازی دارد همچنین تعداد ۱۷۰۰ دستگاه کمباین وجود دارد و باید نوسازی صورت بگیرد.

حامدی عنوان کرد: سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ کمباین به استان مهاجرت می‌کنند و در برداشت غلات کمک حال ما هستند و ۴۸۰ دستگاه دروگر داریم که در مناطقی که اراضی کوچک است این درو گرها به کمک کمباین‌ها برداشت غلات را انجام می‌دهند.