تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3739054
شناسه : 3739054
تاریخ :
به خاطر سلامتی خود روزانه بخندید اقتصاد ایران: فرمان بیشتر خندیدن در ژاپن از تحقیقاتی در یک دانشگاه محلی الهام گرفته شده است که نشان می‌دهد خنده می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد و به طول عمر را افزایش دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو به نقل از تلگراف، خندیدن تأثیر مثبتی بر سلامتی شما خواهد داشت. خنده نه تنها به سلامت قلب شما کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید و سیستم ایمنی و خلق و خوی شما را تقویت می‌کند.
پیش از این ثابت شده است که خنده باعث افزایش طول عمر و تقویت سلامت قلب و عروق می‌شود، اما چگونه می‌توان بیشتر خندید؟ اگر زندگی‌تان به خندیدن وابسته باشد، بیشتر می‌خندید؟ دولت ژاپن اینطور فکر می‌کند! طبق قانون به شهروندان استان شمالی یاماگاتا دستور داده شده است که به خاطر سلامتی خود روزانه بخندند.

فرمان بیشتر خندیدن در ژاپن از تحقیقاتی در یک دانشگاه محلی الهام گرفته شده است که نشان می‌دهد خنده می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد و به طول عمر را افزایش دهد. محققان دانشگاه یاماگاتا با ۱۷۱۵۲ شرکت‌کننده ۴۰ ساله یا کمتر کار کردند و تعداد دفعات خندیدن آن‌ها را در طی چندین سال پیگیری کردند. در نتیجه این پژوهش آن‌ها به این نتیجه رسیدند که افزایش دفعات خنده خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد و طول عمر را افزایش می‌دهد.
مطالعه اخیر نشان می‌دهد افراد مسنی که به طور منظم در کنار دوستان و خانواده خود می‌خندند، نسبت به کسانی که این کار را نمی‌کنند، در معرض مشکلات کمتری قرار می‌گیرند.

مطالعه دیگری در مجله نرسینگ و هلث ساینسز نشان می‌دهد خنده به طور چشمگیری هورمون‌های استرس مانند کورتیزول را سرکوب می‌کند و از طریق کاهش سطح آدرنالین و فعال کردن پاسخ آرامش طبیعی بدن اضطراب را کاهش می‌دهد. یک مطالعه اخیر در برزیل، که در کنگره انجمن قلب و عروق اروپا در سال ۲۰۲۳ ارائه شد، نشان داد کسانی که با بیماری عروق کرونر قلب دست و پنجه نرم می‌کنند و به طور منظم برنامه‌های کمدی تماشا می‌کنند، در مقایسه با کسانی که فیلم‌های مستند جدی تماشا می‌کنند، وضعیت سلامتی بهتری دارند. این اولین آزمایش بالینی است که به صورت تصادفی اثرات خنده بر قلب را بررسی کرده است.

رابین دانبار، استاد روانشناسی تکاملی در دانشگاه آکسفورد، که هم اثرات روانشناختی و هم اثرات فیزیولوژیکی خنده بر سلامتی را مورد مطالعه قرار داده است، می‌گوید: «خندیدن تأثیر مثبتی بر سلامتی شما خواهد داشت. خنده نه تنها به سلامت قلب شما کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید و سیستم ایمنی و خلق و خوی شما را تقویت می‌کند.» مطالعه او در مورد اثرات خنده نشان داد که وقتی از ته دل می‌خندیم، فشار فیزیکی که به قفسه سینه وارد می‌شود باعث ترشح اندورفین می‌شود، مواد شیمیایی در مغز که به ما در مدیریت درد کمک می‌کند.

این تنها عمل فیزیکی خندیدن نیست که تأثیر عمیقی بر ما دارد، بلکه نقش خنده در ایجاد ارتباط با دیگران نیز در سلامت ما نقش مهمی دارد.

سوفی اسکات، استاد دانشگاه کالج لندن و مدیر مؤسسه علوم اعصاب شناختی که خنده و چگونگی شکل دادنش به بدن و رفتار ما را مطالعه کرده است، می‌گوید: «تفکیک اثرات فیزیکی از اثرات اجتماعی خنده سخت است. بله، مطالعات نشان می‌دهد که خنده تأثیر مثبتی بر بدن دارد، اما از آنجایی که احتمال خندیدن شما زمانی که با شخص دیگری باشد بیش از ۳۰ برابر می‌شود، ارزیابی اینکه آیا این تأثیر خنده است یا اثرات فیزیولوژیکی و روانی حضور در کنار افراد مورد علاقه‌تان مشخص نیست.»

با این حال این موضوع که خنده کمک می‌کند ارتباطات عمیق‌تری با مردم ایجاد شود از نظر علمی اثبات شده است. اگر بتوانید کسی را بخندانید، او به شما اطلاعات خصوصی‌تری ارائه می‌دهد، زیرا احساس نزدیکی بیشتری می‌کند. این احساس نزدیکی عاطفی مجموعه‌ای از اثرات فیزیولوژیکی مثبت را روی بدن ایجاد می‌کند.

اما اگر فرد مهمی در زندگی خود برای خندیدن در کنارش ندارید یا به تازگی به منطقه جدیدی دور از خانواده و دوستان خود نقل مکان کرده‌اید، چه؟

برای افراد ماجراجو، یوگای خنده ممکن است بهترین پیشنهاد باشد. لوته میکلسن، ۵۶ ساله، زمانی که در ۲۰ سالگی به بیماری ام اس مبتلا شد، کارش را از حرفه‌ای در فناوری به مربی خنده درمانی تغییر داد. او می‌گوید: «من درباره فواید خنده و چگونگی تقویت سیستم ایمنی بدن تحقیق کردم. نمی‌خواهم اعتماد به نفس بیش از حد داشته باشم، اما معتقدم خنده‌درمانی در تمام این سال‌ها مرا زنده نگه داشته است. من برای ام‌اس دارویی مصرف نمی‌کنم.»

پروفسور دانبار می‌گوید تماشای برنامه‌های خنده‌دار و کمدی نیز برای خندیدن بسیار مفید است. البته اگر می‌خواهید واقعا از ته دل بخندید تلویزیون را خاموش کنید، تلفن همراهتان را کنار بگذارید و زمانتان را در کنار عزیزانتان صرف کنید. زنان در معاشرت بسیار بهتر از مردان هستند و سعی می‌کنند دوستان خود را فقط برای صحبت کردن و خندیدن ملاقات کنند. این در حالی است که مردان برای انجام یک فعالیت مشخص با هم ملاقات می‌کنند و در مورد احساساتشان صحبت نمی‌کنند؛ بنابراین برای مردان مهم است که دوستانشان را طوری انتخاب کنند که بتوانند در کنار هم به شوخی و خنده بپردازند.