تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3738961
شناسه : 3738961
تاریخ :
غرب در برابر جنگ اوکراین و غزه طبق منافعش واکنش دارد اقتصاد ایران: مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: غربی‌ها در قبال حقوق بشر یک استاندارد دوگانه عرضه می‌کنند. مواضع آنها نسبت به جنگ اوکراین و غزه نسبت به منافعشان است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی امیری، مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس در نشست بین‌المللی مبانی حقوق بشری غزه گفت: حرکت‌های استعماری و به سلطه در آوردن مردم مظلوم جهان در راستای منفعت غرب شکل می‌گیرد، از زمانی که نهضت‌های آزادی بخش تحت سلطه شکل گرفت یک مفهومی به وجود آمد که حاکی از قرار دادن قدرت نرم در برابر قدرت سخت است.

وی گفت: رفتار پارادوکسیکال غربی ریشه در این دارد که حقوق بشر ارزش حقوقی ندارد بلکه کارکرد سیاسی حقوق بشر برایشان مهم است، و هرجایی که در تعارض با منافع آن‌ها نباشد مثل حمله به غزه واکنشی نشان نمی‌دهند.

وی افزود: غربی‌ها در قبال حقوق بشر یک استاندارد دوگانه عرضه می‌کنند، به همین دلیل است که جنگ اوکراین در جریان است و جنگ غزه هم در جریان است ما باید موضع‌گیری‌هایی که در خصوص اوکراین و غزه اتفاق می‌افتد مقایسه کنیم و ببینیم که چقدر بر اساس منافع واکنش نشان می‌دهند.

وی گفت: در غرب حقوق بشر ابزاری برای کنترل است، و یک رویکرد ابزاری نسبت به مقوله حقوق بشر تعریف می‌شود، امروز اتفاقی که در ۳۰۰ روز گذشته در غزه اتفاق افتاده است تمامی ارزش‌های حقوق بشری کامل زیر پا گذاشته شده و به هیچکدام عمل نشده است، قواعدی که در خصوص حمایت از مراکز غیر نظامی وجود دارد کامل زیر پا گذاشته شد و بنابراین آن چیزی که در غزه اتفاق می‌افتد مصداق و مبین دوگانگی حقوق بشر غرب است و باید در این نظام حقوق بشری غربی یک بازبینی صورت بگیرد.